• mammsen

Augustibebis 2012

A R skrev 2012-07-18 15:01:04 följande:
    Mammsen, har du en blogg? Om inte så börja skriv! Jag följer dig direkt, du är underbar :)
    Nej, jag finns bara här och irl ;)
    Helenaa skrev 2012-07-18 15:23:05 följande:
    10 dagar kvar till BF
    Igår var jag till BM och hon gjorde en hinnsvepning och gynundersökning. Var öppen 3 cm både yttre och inre, mjuk och framåtlutad tapp :)
    Idag har slemproppen börjat släppa och har haft lite småvärkar, inga superonda men kännbara.
    Vill ha bäbis nu! 
     ÅH! Häftigt!! Hur känns det att veta att det är såå nära? När man väl öppnat sig 3-4 cm så brukar det alltid vara på riktigt :) Tror du det blir bebis idag eller imorgon?? Första barnet eller? Jag hade förvärkar i några dagar och öppnade mig långsamt till 3½cm, sedan hux flyx hade jag öppnat mig till 8 cm utan några särskillda känningar, började göra riktigt ont först när jag var öppen sådär 9-10 cm och sedan var ju själva "föda ut barnet" fasen bättre än de där onda sista 2 centimetrarna :) Hoppas du får det lika bra!

• mammsen
    Helenaa skrev 2012-07-18 16:00:35 följande:
    Jag har alltid haft rätt lätta förlossningar....gjort ont naturligtvis, men relativt snabbt öppningsarbete :) 12 timmar med första och 6 timmar med andra, totalt allt som allt.
    Så de är väl därför ja öppnat mig 3 cm nu, för kroppen vet va de handlar om.
    Har du värkar nu? 
    Nej nej!! Med dottern gick det så lätt och smidigt, här står det still just nu ;)
    Gud vad spännande! Härligt Hur känns det nu då?? Vilka tankar snurrar i huvudet sådär för tillfället?
  • mammsen

Helenaa - satsar du på att hålla dig hemma så länge som möjligt eller väntar du bara på regelbundna värkar nu innan du kan åka till FL?

• mammsen

Helenaa - Ja, men det är nog när som hellst nu! Hade jag vart öppen 3 cm och det inte hände något hadde jag klampat in på förlossningen med en väska i varje hand och världens smile "Så, nu ska jag föda barn!" hade jag sagt och bett dem visa mig till ett rum och ge mig något som sätter igång allt, "vad som hellst, men nu ska jag ha barn!" Är ju igentligen inte för att lägga sig i med onaturliga saker i förlossningen utan tycker kroppen ska få lov att sköta sitt,, men jag har inge vidare tålamod lixom.. haha Starkt av dig att gå hemma och vänta! Vad gör du för att fördriva tiden nu då?

• mammsen

"det var ju iof så det gick till sist,,, " de försökte skicka hem mig men jag höll fast vid att "nej, jag åker inte hem utan en bebis" men de ville ge mig något så jag kunde vila istället eftersom jag hade haft förvärkar i 2 dygn och tyckte det var så spännande att jag inte kunnat sova.. Det kunde jag gå med på och blev erbjuden ett bad först, när jag reste mig ur badet var jag som sagt öppen 8cm och Dottern var inte långt borta,, "Vad var det jag sa, sa jag inte att jag skulle föda barn nu?" var min attityd typ haha.. 

• mammsen
    Novaunique - Åhh!! Grattis!!! Vad underbart!!! Jag antar att ni inte behövde vänta så länge när du nu redan orkar skriva :) Underbart, hoppas ni mår bra allihop! Både du, sonen och mannen :) Och grattis igen! När du hunnit landa lite och kommit hem måste vi få se en bild av han med!! <3
  • mammsen

Ep - Med dottern som är född -07 låg sf-måtten och följde lägsta delen av kurvan i v 36+0 var magen 31 cm magen följde kurvan till det sista och ut kom en rosa skrikig dotter på 52cm och 3630g i v 40+5 Vi är helt enkelt bygda på olika sätt, min bebis tar nog mycket plats bak mot ryggen antar jag eller något,, Nu i denna grav var min mage 34cm i v 35+1.. Kollar på kurvan här och i v 34 är ju allt mellan 28.5 till 35 cm helt inom standardkurvorna, men man kan ligga över eller under standardkurvan utan att en bm/läkare lyfter på ögonbrynen sålänge man följer "sin egen" kurva :) Oroa dig inte jag fick som sagt en bebis som var lite över medel fast jag låg långt ned på kurvan sist och nu inbillar jag mig att jag väntar en riktig bjässe bara för jag ligger högt på kurvan :P 

• mammsen

Ep - Mage som ligger på normalkurvan och fixerad bebis det är ju toppennyheter! då betyder det ju antagligen även att magen sjunkit lite och bebisen ligger lite lägre då brukar magen minska lite på höjden :)

• mammsen

Här kommer mina många och långa svar! Ursäkta! Några kommer kanske försent men jag vill med vara med och påpeka ;) 

Stövellkatten - Sexig på bollen?! Det kanske är en sån jag ska införskaffa! Min sambo har fler undanflykter för att slippa sex än en surtant i klimakteriet.. Och jag som bara vill ha massor med sex hela tiden! Snart har jag fött barn då vill jag inte ha sex på veckor/månader då kommer han att ångra sig :P Ang att få fart på förlossningen så kom jag dit med första barnet och insisterade på att få stanna, jag hade haft förvärkar i 2 dagar och stod inte ut längre! De erbjöd sig att sätta igång mig och förklarade att jag hade all rätt att själv ta det beslutet, men då rusade allt igång av sig själv :) Tycker du ska ringa till förlossningen och fråga hur det går med din remiss! Är du "mogen" har de igentligen inte rätt att neka dig igångsättning enligt lag Men det kan ju vara skönt att bolla tankar och ideér med någon kunnig person :) Så har du bestämt dig är det bara att stå på sig och hävda dina rättigheter över att ta beslut över både din och barnets kroppar och er vård :) 

Strangeryoutwo -De flesta förlossningarna har cd-spelare man kan låna när man är där, annars brukar det inte vara några problem att ta med egen,, det är ju inte som om man stör någon mer med lite musik på normal nivå än när man möööar som en ko och skriker och skäller på sin stackars rara sambo lixom.. Men hör med din bm hon bör ha koll på vad som gäller på ditt sjukhus, annars ringer du direkt till förlossningen och frågar.  

Sommaren12 - När socialstyrelsen rekomenderade för många år sedan att barn skulle sova på magen slutade man med kudde helt efetrsom det ökade risk för psd (ganska logiskt). Sedan när de började rekomendera ryggläge igen så är inte riskerna för psd större än om de sover utan kudde enligt min bm är det tvärt om. Rekomendationerna nu är att de ska sova med kudde. Det är altså en myt att risken för psd  är större om barnet har kudde när det sover på rygg och är något man oftast får höra av äldre släktingar och dylikt som minns de gamla rekomendationerna sedan barn skulle sova på mage. Kudde gör man som man vill med men ni som använder kudde tänk på att det är altså både huvud och axlar som ska ligga på kudden och kanten på kudden ska altså INTE gå i nacken. och vad gäller underlakan går det alltid ta ett vanligt och vika på mitten och bädda med så slipper man slänga pengar i sjön man måste inte dela dem på mitten ens, bara vika dem dubbelt, funkar skitbra :) 

Ep - Rekomendationerna är ju att man inte ska ha sköljmedel alls! Men jag kan inte låta bli och tar i pyttelite av en sort som det står "extra skonsam" på, antagligen är den lika farlig som alla andra sorter men jag kan bara inte tvätta utan iallafall några droppar i, tur jag inte levde på stenåldern lixom :/ Sköljmedel finns det ju alltid rester av i kläderna efter tvätt och det är ju bara dåliga kemikalier. Ang tvättmedel så använder jag neutral i början men det kanske är överkurs och totalt onödigt men det känns bra eftersom jag inte kan låta bli lite lite sköljmedel (kompenserar lite för att få lov att strunta i att få dåligt samvete). Håller med vem det nu var, jag använder även jag mindre än vad som står på. Tar ca halv dos tvättmedel till babykläder och babytillbehör. Använder även mindre tvättmedel av märket neutral och uberlite sköljmedel även till övriga familjemedlemmars kläder samt andra tyger under bebisens första levnadsmånader eftersom det är mot min/sambons tröjja han kommer att ligga och vila och altså ligga med ansiktet mot..  Känns logiskt tycker jag att vara försiktig med alla tyger han kommer att komma i kontakt med.

Trossan - Resesängen hade jag till min dotter låångt efter hon slutade med sin vanliga spjälsäng! Tror de är mer säkra eftersom det inte finns några spjälor för barnet att fastna i, de är dessutom svårare att klättra ur har jag märkt ;) Nej, de välter inte trotts hoppig unge på lång/kortsidan som vill ut. Köpte min på Jysk för några hundringar den hadde även en öppning med dragkedja man kunde öppna när barnet var så stort att det ville gå i och ur själv :) Jag brukade vika ett täcke eller dylikt och bädda runt som extra madrass, det finns ju alltid överallt :) Min dotter är normalstor och fyller 5 år om 2 månader hon väger 17kilo. Tror hon var strax under 4 år när hon krossade 15kilos gränsen. Dottern ligger ganska imitten på bvc:s normalviktkurva.  

Gadget - När man rör ut bikarbonatet i vattnet så löser man upp det ämnet som värkar lugnande på magen, det gör MYCKET skillnad att bara ta ½tsk och lägga på tungan och sedan svälja ned med vatten.. Testa får du känna skillnaden! Dock rapar man ju mycket mer men halsbrännan försvinner omedelbart! Det är underbart! Försvinner den inte helt så ta bara lite till :)  

ANG bakpulver mot halsbränna! - Bakpulver innehåller ämnen som inte är så hälsosamma att slänga i sig i dessa doserna. Det ämnet som gör att det hjälper lite mot halsbrännan är bikarbonat. Bakpulver innehåller altså bikarbonat. Men bikarbonat innehåller inte massa andra skumma saker, så har ni bikarbonat rekomenderar jag det annars rekomenderar jag typ havregrynsgröt eller något annat som är bindande..  Så har jag läst till mig iallafall men om någon vet om jag har fel så hojta till!

Ellenbmt - Min dotter fixerade sig inte försen någon timme innan hon föddes (första barnet) jag antar att det kan vara samma i en senare graviditet.  

Mijja12 - 3 värkar på 10 minutert är väll en riktlinje man brukar följa men det som förlossningen oftast anser är avgörande är om värkarna kommer regelbundet (oavsett om det är 2 eller 5 min mellan) samt intensiteten i värkarna, men det är så olika från person till person hur intensiva man upplever att värkarna är i de olika skedena. Det enklaste är att ringa till förlossningen och rådfråga dem. Vi är ju inte robotar (som sjukvården ibland behandlar oss som) utan individer med helt olika kroppar som fungerar helt annorlunda, ingen förlossning är den andra lik :) Sålänge det känns bekvämt och tryggt att stanna hemma så kan du göra det när du tycker det känns som att värkarna är för intensiva eller täta är det antagligen dags för just dig att åka in :) Det är ditt beslut i slutändan om du ska åka in eller ej endå de varken kan/får (tro det eller ej) neka dig och det värsta som kan hända är att du får åka hem igen efetr en kontroll av dig och barnet :) 

• mammsen
    Godisbit - Din kropp förbrukar mycket energi av att vara högravid och det är fysisk träning hela tiden.. Sålänge man inte lägger på sig vätska så är det vanligt att man inte går upp alls sista 1-2 månaderna. Jag har gått upp 10 kilo med och är nu i v 35+4 (36) vågen har inte rört sig på veckor =D Men jag äter som vanligt, både nyttigt och onyttigt.. OCh även om du skulle tappa något kilo så är det inget att oroa sig för, barnet tar vad det ska ha och får inte brist på något försen det är HELT slut i din kropp och då har du nog märkt av någon form av brist. Som sagt kroppen arbetar mycket när den är högravid och det är vanligt att det tar på fettreserverna just i slutet :)
Svar på tråden Augustibebis 2012