• mammsen

Augustibebis 2012

Ninime - Hon frågade säkert vem du hade haft och villken sal du använt ;)

• mammsen
    Mijja12 - Men du har fått klart för dig att bebisen mår bra iallafall nu eller? Håller tummarna att  allt gåt bra trots att du får flänga runt på det viset! Kram på dig ocvh lycka till nu!

Bellatrix - Jag tycker alltid du är possitiv och glad i dina inlägg! Va?! Kollade de inte tappen? Det är ju rutin.. Gjorde de inte någon vaginalundersökning alls? Frågade du hur tappen var? Annars kan du ju ringa och fråga nu i efterhand för det är ju anteckningar som de sparar, det är ju lite roligt att veta sånt ju!! 
  • mammsen

Mijja12 - Skönt att höra att du fått lite kikkar! Hur vet du at det är dags för förlossning? Vattenavgång/värkar/öppen??? 

Det är ju just juli och augusti som det brukar vara högst belastning på sjukhusen. Mycket semester och lite semesterpersonal och vissa avdelningar stänger i perioder som ökar pressen på de som fortfarande öppna osv.. Är själv riktigt orolig för att inte få plats där jag vill ha plats..  

• mammsen
    Novixi skrev 2012-08-05 16:31:13 följande:
    På väg in till fl nu :) 3-5 min mellan värkarna och ONT!! Hoppas, hoppas!! :D
    Härligt! Håller tummarna att du gosar med bebis snart då ;)
    Maho81 skrev 2012-08-05 17:17:40 följande:
    Falskt alarm, jag hade rejäla pinvärkar var 10e minut som inte gjorde ett smack på tappen så jag fick bricanyl för att stoppa så jag får vila lite. Känner mig helt knäckt av bricanylen och har sällan känt sig så sjuk som jag gör nu av den =S
     Vilken vecka är du i? Gav de dig bricanyl??? Då blir det knappast någon bebis närmaste dagarna, tråkigt  ju :(

• mammsen
    Maho81 - VA! Det låter ju helt sjukt att de gav dig bricanyl? Trodde bara man använde det för att stoppa förlossningar, typ om man håller på föda för tidigt eller liknande.. Men jag kanske missförstått? Förklarade de varför de gav bricanyl? har du några känningar nu efter?

Tjockisbullen - Det finns en kräm man kan få utskrivet som är receptbelagd, jag minns inte vad den heter men jag fick sy en hel del eftersom de ville att jag skulle forcera krystningarna sist (Just som de värkar bett dig att göra) :/ Den innehöll något hormon eller något som gjorde att man läkte snabbare i underlivet och kylde dessutom så den gav en lätt bedövande effekt. Ring bb/förlossningen och be om att få träffa en läkare som kan skriva ut salva åt dig, du är under deras ansvar fortfarande. Vill rekomendera att kyla så mycket som möjligt med det dämpar svullnaden. Spola kallt vatten ofta, gärna spola kallt vatten i duschen istället för att torka sig efter man kissat och vira in något kallt i en bomullshanduk och lägga i trosan är kuld värt! Prova dig fram! 
  • mammsen

Igår när vi gick och la oss sa jag till sambon "Kommer du ihåg för ett tag sedan när jag sa att det inte var månader kvar längre, utan bara veckor" han nickade och jag fortsatte "Nu är det knappt veckor kvar, utan nu kan vi värkligen räkna ner dagar.." Det blev en lång tystnad och jag tror det jag sa landade ganska långsamt hos oss båda.. 13 Dagar kvar till BF och snart är han här.. Ovärkligt! 

Förlossningsberättelser - Jag älskar förlossningberättelser! Har jag altid gjort, och spec nu när man är gravid och efter man själv fått en ny förlossningsberättelse att bearbeta! Klart ni som vill ska skriva era förlossningsberättelser här! Jag tycker dessutom det är extra intressangt att läsa en förlossningsberättelse där man vågar skriva om sina tankar och känslor med, hur man tänkte och kände lixom, det är ju ganska mycket som rör sig i huvudet när man kommer in till förlossningen och får veta att det är på riktigt och känslan när man får upp sitt barn på bröstet osv, kan iof vara ganska svårt att sätta ord på! Men det är sånt som får mig att fälla några tårar <3 

Nattvärkarbete - Jag tror det är att man är mer avslappnad eller något som gör att hormonivåerna är högre på natten.. Jag vet inte. Men de flesta riktiga värkarbetena börjar under natten sägs det, så det är inget ovanligt/konstigt iallafall. Passa på att powernappa på dagen en snabbis om ni sovit dåligt senaste nätterna, det kan vara nära nu ;) Och jag vill inte påstå att det gör hundra gånger ondare än riktiga starka förvärkar. De blir bara intensivare och sprider sig mer tycker jag, och det är klart att det gör ondare när de blir intensivare men inte 100gånger mer. Och sedan att förlösa barnet, altså krystvärkarna, de känns helt annorlunda, de gör inte ont de känns bara kraftiga och mäktiga på något sätt och det känns lixom inte på samma ställe som när man har värkarbete. Sedan är det kanske inte så skönt när huvudet och kroppen ska ut, DET gör ont tycker jag men jag har funderat på någon lokalbedövning denna gången, jag vet inte :P 

Issan8 - Om det var slemblandat så kan det ha varit slemproppen som börjar släppa men blod ska man altid kolla upp! Det kan som sagt vara moderkakan som börjar lossna och det kräver omedelbar vård. 

Ninime - Ja, jösses.. Hon sitter säkert och trycker in små smörbitar i ungen så han ska gå upp mest i vikt med, och drar i han så han ska växa fortare! Haha, Eeeeller så sover såklart hennes son väldigt väldigt dåligt snart så att det ska vara synd om stackars henne.. ;) Väntar med stor ivewr för att få höra hennes nästa drag, lova att uppdatera oss (mig) ;) Ninime, hur snällt ett barn än är så kommer hon garanterat få sin beskärda del av zombiestadiet och sömnlösa nätter.. Det vet du som har ett gäng redan ;) Se det som en härlig överaskning som hon snart kommer att få ta del av ;) Bara njut av vetskapen :)

• mammsen

I väntan på bebis fördriver jag nu mina dagar med att spela Cafeland på facebook.. Och imorses när sambons klocka ringde vid 8 fick jag panik. Eftersom jag de senate dagarna vaknat vid 6 tiden hade jag 3 grytor på spelet som skulle vara färdiga att servera då...... Så innan jag gick och kissade (som jag inte gjort på hela natten) satte jag på datorn och ordnade på mitt Cafe... Kanske ska försöka hitta en hobby :/ 

• mammsen
    FruElle - Grattis till lillen!! Var det du som hade haft problem med moderkakan när du fick sprutan? Och gick det bättre nu när du inte tog den? Härligt att allt gått bra och att de lyssnat på dig!

Lindapernilla - DU LJUGER!! Hahaha ASG!! Jag har spelat det som besatt i perioder senaste månaden, rollercoaster 3.. Men nu är jag lixom besatt av spelen på facebook istället :P Sitter i soffan framför tv-skärmen och spelar medans min dotter hela tiden ifrågasätter varför jag får spela så mycket... Hon får bara spela max en timme/dag eller se en barnfilm/dag och då ska det vara städat dessutom.. De kraven håller jag ju inte lika hårt på när det gäller mig då ;) Men jag har förklarat för henne att det är pappas jobb att städa nu så jag har inget jag måste göra innan jag spelar! ELAKASTE MORSAN I STAN ÄR JAG! 

Aprillia1977 - Urs så jobbigt! Din man värkar vara ganska förstående som ser när du vill hem och så. Om du tar ansvar över din släkt så får din man ta ansvar över sin! Här har vi sagt att vi kommer att höra av oss när vi vill ha besök. Och om någon kommer oinbjudet kommer mannen helt enkelt inte släppa in dem. Han bryr sig inte så mycket om andras känslor utan här är det jag och bebisen och han som är viktiga och det är skönt. Vi kommer bjuda hit våra Mammor samt våra pappor (inte deras respective och barn osv utan bara dem 4) innom de närmaste dagarna på en kort titt med lite fika var för sig. Övriga får helt enkelt vänta och om det blir orättvisor för att någon av mina syskon får komma före hans eller liknande så kommer vi bara skita i det. Folk får helt enkelt skaffa egna barn om de vill gosa med en liten nyfödd eller så får de vänta tills han är en vecka eller 2.  

7ehimlen - Jag har skrivit om mitt brev säkert 4 gånger redan och jag sitter brevid ett lionjerat block här i soffan som jag bett sambon leta upp åt mig så jag kan skriva det i bättre ordning och med en finare penna :) Jag kommer garanterat vräka ur mig en ursäkt till personalen på förlossningen när jag kommer dit och beklaga "utkastet" hur nöjd jag än är ;) 

Anneh - När det gäller förlossningsbrev så vill jag rekomendera att man håller sig ganska punktlig och kortfattad. Ifall man kommer in och det är brått så kan det vara bra med en lista med pungter där det viktigaste står först. Typ såhär ser mitt ut:

Förlossningsbrev för H**** J****** 8902**-****
    Mitt andra barn och sambons första.
    Jag ser fram emot förlossningen och känner mig trygg och lugn inför den.

ÖNSKEMÅL
    Information och elaktighet i ALLA medicinska beslut (även rutinmässiga)  Smärtlindring i form av Bad, Akupungtur och lustgas  Vid behov vill jag att ni rekomenderar andra naturliga smärtlindringar Hjälp att undvika stora bristningar genom Varm trasa mot mellangården och någon som håller emot om det går för fort. Sen avnavling. (När pulsationer upphört) Tidig hemfärd om jag och barnet mår bra
    NEJ TILL
    Ryggläge (pga tidigare ryggtrauma och bestående skador) Påskyndning av förlossningsförloppet genom ex värkstimulerande dropp Medicinsk smärtlindring som kan påvärka barnet/förlossningsförloppet negativt Tidig avnavling om barnet är medtaget Oxytocin/syntocinonspruta efter förlossningen
    Jag ser fram emot en fysiologisk födsel utan ingripanden, Hoppas på mycket uppmuntran och stöd från personalen och önskar även tipps till barnets far hur han kan hjälpa till. Be han gärna ta lite frisk luft om han ser ut att behöva det.. Vill få en tid att gå igenom förlossningen med den barnmorskan som förlöst mig. 
  • mammsen
    Svipp - Jomen det hinner man! Jag varvar med att spela och medans jag väntar på att de ska laga klart maten som kan ta någon timme så sitter jag just nu och går igenom graviditetsjournalen i detalj och skriver om förlossningsbrevet, och när jag fastnar lite kollar jag spelet igen och om det inte är redo fortfarande så går jag ut här och kikar lite.. Så det rullart med de tre sakerna.. Det hade vart fruktansvärt tråkigt att bara snöa in på en sak :P 

Fru elle - Så synd, men iallafall härligt att det gick smidigt och bra denna gången, måste ha kännts som en befrielse när den ploppade ut så snabbt! Grattis än än gång till din nyfödda! 

Tjockisbullen - Jag hade det ungefär som du, sprack massor eftersom de tvingade mig att forcera krystningar av ingen som hellst anledning och så vidare, jag sprack rejält både inne och ute och fram och bak eller vad man ska säga och efter någon vecka (ca 3) var mina blödningar under kontroll och bara som vanliga menstrationer sedan gick det någon vecka till när det blev mindre och mindre lixom.. Tyvärr inget roligt svar.. Men så var det för mig, hoppas att det blir mer normalt för dig och går över snabbare!

Jloow - Underbart att höra!! Det är ju just så man vill ha det själv :)

Aprillia1977 - Nej man vet aldrig hur man känner! Man kanske likaväl sitter där och vill ha allt sällskap i världen! Men man vill ju inte bli pressad till det! Det får ju lixom motsatt effekt. NEJ! Folk får gärna smsa och sånt och vi är nog flitiga med att dela med oss av bilder osv men det känns skönt att jag fått lov att dumpa av det ansvaret på sambon. Min sida av släkten är lite mer förstående och respectfull, hanns mamma är underbar och har hjälpt till jättemycket under graviditeten och hon har ofta kommit med inhandlade babysaker/möbler/kläder osv så det är klart att man är rädd att hon ska känna att hon har rätt att vara hur delaktig hon vill.. Hon är typ 60 år och det är hennes första barnbarnHon har 2 handikappade vuxna barn, en som är gay och inte vill ha barn och så min sambo som fyller 39 i år, så hon hade lixom gett  upp barnbarnsfantasin.. Jaja, vi får se hur det går. Jag behöver ju som sagt inte ta det. Skönt att din man är så bra och förstående med :) 
  • mammsen

Oh shit! 35 min till förlossningskursen och här sitter jag i soffan och svettas!! Herregud!! Jag kommer att bli sen! Måste dra!!

Svar på tråden Augustibebis 2012