Ang Bebistråden - Vi får hjälpa till att uppdatera i bebistråden! det har ju missats en massa bebisar och mammor där! Helenaa, Hejåhå, Any19877 och säkert många fler jag inte kommer på just nu! Det är ju inte säkert det är det första man tänker på när man kan gosa med sin lilla efterlängtade bebis, någon som känner sig manad? Det skulle vara roligt att se hur lång hela listan är ju!!!
Ang potatismjöl - Potatismjöl får 5 stjärnor av 5 möjliga av mig och jag hade köpt det till värmeexem och röda rumpor för priset av den dyraste salva ni kan hitta! Dock rekomenderar jag ju luft! Fast gärna luft i samband med potatismjöl!
Par vs föräldrar - Jag tycker absolut att man ska fortsätta se sig som ett par och inte bara som mamma pappa sedan! Första månaderna kan det vara svårt att flänga iväg ensamma men jag tycker alltid att man ska unna sitt förhållande lite egoistisk barnfri tid då och då! Men den kärleken man kan känna när man ligger i sängen på var sin sida av en liten bebis och baba tittar på varandra och den lilla kopian av sig själv och den man älskar med gråten i halsen är oförklarlig! och tid och upplevelser med varandra finns det gott om sedan! Vi har tid för varandra varenda dag tycker jag och nu när dottern sover kan jag tom unna mig tid att sitta här i lugn och ro :) Jag har nog aldrig varit så kär i allt och alla som när min dotter var nyfödd och under i princip hela hennes första år! De enda orden jag kommer på är Total tillfredställelse och Lycka! Så oroa er inte, de flesta kommer snart känna mer kärlek än de någonsin gjort <3 (och skit i statestiken!! det är säkert skitmånga som gifte sig bara för att de skulle ha barn tillsammans! och det är säkert skitmånga som inte hade något bra förhållande endå!) Ett bra förhållande blir nog oftast starkare och tryggare av föräldraskap tror jag!
Stövelkatten - Det låter som du fick en toppenförlossning och det är just sådan avslappnad personal jag hoppas jag får denna gången! Härligt och jag blir så glad för din skull :D
Angående amningen så ja, en del vill ligga och snutta och snutta, ju mer de suger ju mer mjölk produceras, och även om hon ligger där så är det inte säkert att hon äter helatiden utan kanske bara är snuttig! Behöver du en paus kanske det är bra med napp? (Och vad sambon tycker är ju orelevant, det är ju inte hans bröst dottern ligger och snuttar på och har hon snuttbehov så kan han ju erbjuda sitt bröst då istället för napp om han vill!) Det kan bli stelt och spänt i brösten första dagarna, undvik att kyla ned brösten men spola gärna varmt vatten på dem om de ömmar och blir de så späna så hon inte får bra grepp. Jag rekomenderar att handmjölka lite eller pumpa ur lite mjölk först med en handpump (bara så att hon får ett bra grepp) för att undvika att hon får fel grepp vilket kan resultera i ömma bröstvårtor och kanske tom såriga. Det går över och är inte så obalanserat i mjölkproduktionen efter ett tag! Glöm inte lufta mjölk-kannorna så mycket det går! om det inte är kallt eller dragit såklart!
Teadsy - Ibland har man inget alternativ, jag hoppas det går bra för dig och det är ju tur att det finns bedövningar då man behöver använda dropp :) Jag hoppas inte att jag har skrämt upp dig för det har absolut inte varit min mening att göra det med någon! Ut kommer bebisarna och ont gör det villket som! Man kan ju endå hoppa över den höga dosen man får i sprutan efteråt om den inte är nödvändig :)
Trossan - Härligt att höra att du känner dig avslappnad inför förlossningen! Jag tror som du att får man det skitjobbigt kanske det är värt att testa extra bedövning. Jag har skrivit ej eda och vill inte att de erbjuder det (dukas det fram kanske det är svårt att motstå, vem vet) men om jag skulle känna ett behov av mer smärtlindring så kommer jag själv att be om det.. Det blir som det blir helt enkelt. Men jag känner mig så lugn och avslappnad inför förlossningen och har dessutom vetskapen om att jag klarat det förut och jag tror inte jag kommer känna något behov av starkare bedövning vare sig bra stöd och sällskap eller ej. Men jag tycker inte att man ska säga aldrig så jag tycker du gör helt rätt :)
Emelieofgbg - Aha gud så kul! Vi får se vem som kommer ut först ;) Jag har ju haft mest problem i starten av graviditeten och nu är det i princip bara mina förvärkar som är jobbiga.. Men magen är stor och jag har en känsla av att det är en stor och stark bebis, och han är aldles välkommen ut nu med samma om det skulle passa sig ;)
Sommaren12 - Blodet i navelsträngen tillhör barnets blodomlopp och inte ditt, så de rester från dig som finns där är inte högre än de som redan finns i barnet. En blodförlust är dålig vare sig barnet har slaggprodukter i blodet eller ej, förstår du hur jag menar? Eftersom jag är A Neg så måste de ta blodprov på barnet även om jag väljer bort ph-provet.. Men det provet får de ta ur intakt navelsträng. Och får jag en barnmorska som tycker dte är svårt så får de ge mig en annan.. thats it. Min barnmorska sa att man behöver inte ens sätta en klammer utan det räcker att stoppa blodflödet lite mellan tumme och pekfinnger för att ta ett prov direkt ur navelsträngen.. Så de kan fortfarande ta prov direkt fast de låter navelsträngen vara intakt :)
Ang blöjjhink så vill jag bara påpeka att sålänge bebisen bara ammas så luktar inte bajset något,, så ofta har man lite tid på sig om man vill vänta med blöjjhink. Annars tycker jag det är sjukt larvigt med specialblöjjhinlar med dyra jävla specialpåsar till som dessutom är svåra att få tag på och risken att de slutas tillvärkas alltid finns.. Jag rekomenderar en tätslutande tramp-soptunna, har en från jusk som är i rostfritt stål (sån man trampar på så ett lock åker upp) kolla bara så den är tät i öppningen alla bajsblöjjor har jag lagt i hundbajspåsar (svarta med döskallar på) och sedan slängt.. funkar skitbra och är billigare, går dessutom använda till vanligt skräp sedan om man vill :)

Hejåhå - Mina tankar går till dig nu, det är svårt att sätta ord på någonting när det är såpas jobbiga situationer, men jag vill att du vet att jag tänker på dig! <3
Ninnime - Hejja hejja!! Bebis idag eller imorgon det satsar jag 50 spänn på! ;) Hoppas du försvinner ur tråden ett dygn eller två ;) Jag kommer dock sakna dig men så spännande det kommer att vara att logga in och titta efter inlägg från dig!
jgus ang dåligt hb trots järntabletter - det är järn och b-vitamin som binder sig till hemoglobin.. Du kan käka dig mätt på järntabletter men antagligen så är det b-vitamin du saknar! Har du testat blutsaft? det innehåller järn och b-vitamin men jag brukar rekomendera det i samband med c-vitamin för bättre upptag av järnet :)
Ellenbmt - Man ska aldrig rengöra barns öron med tops.. Eller som min dotters öronläkare sa man får aldrig peta med något som är mindre än en armbåge i örat. Det är jättevanligt med föräldrar som gör det och skadar barnens trummhinnor om de vrider lite hastigt på huvudet eftersom vi människor har trummhinnor som sitter ganska kort in i örat det ökar även produktionen av vax då man torkar ut örongångarna (det ska finnas lite skyddande vax av en anledning).. Tror dessutom jag läst varning om detta på någon paket med barntopps där det står att de INTE får användas till öron.. Jag har aldrig petat med topps i örat på min dotter men hennes öron har iof aldrig sett smutsiga ut direkt eller så är det kanske därför de inte är geggiga ? ingen aning... (såg just att kampis skrivit samma sak om armbågen och sedan någon mer :P)
carran no1 - Men om du ska börja jobba när bebis är ca 4-5 månader så kan ju sambon köra med välling :) Den tidigaste är väll från 4 mån? Det mättar superbra och alla får då mer sömn :) Om du pumpar bröstmjölk så måste den förvaras i kylen tills den ska värmas och drickas. varesig den värms på spis eller i flaskvärmare eller hur den värms.