-
Ja, jag menar det.. Kroppen klarar att förlora 1 liter blod utan problem och oftast räknas int läget som akut försen över 1½-2liters förlust vid en förlossning.. Men jag vill nog endå helre att om jag nu blöder kraftigt och det inte vill sluta att de får använda en annan åtgärd (vad gör man under vanliga operationer eller efter olyckor vid kraftig blödning lixom?! där snacas det ju iallafall inte livmodersammandragande konstgjort hormon lixom)Nettan1982 skrev 2012-07-20 14:11:58 följande:Den fick jag efter min förlossning nu när jag tänker efter men känner mig tveksam till att få den igen. Kroppen borde få en chans att ta hand om dig själv... Förutsatt att man inte blöder en hel massa... -
Jaja, ärs ärs! Jag har skrivit nej på min förlossningsplan och min BM har skrivit nej i min journal och för säkerhets-skull har sambon papper att visa dem om det värkar som de inte läst vad som står ;)
Nu ska jag iallafall stoppa i mig något! Jag tog min blutsaft tillsammans med en skål jordgubbar till lunch så nu blir det en rejäl smörgås till mellis och sedan får det bli ordentlig mat till kvällen.. Antagligen mycket mat så jag kan frysa in lite,, all infryst mat till bebistiden har tagit slut,, så även fikat jag bakat under flera dagar förra veckan för att ha när vi bjuder hit gäster när lillebror är hemma :P Hur håller man fingrarna borta lixom???? -
Bellatrix - Inget avanserat bak har det blivit, utan mest mjuka kakor,, typ sockerkaka med lite hallon i, en ljus chokladkaka med mörk choklad i, banankaka osv.. Men sk aslänga ihop lite gamla hederliga kanelbullar någon dag :) Men jag vet inte om det är någon ide, jag måste baka mer än jag äter om det ska hinna finnas något kvar lixom :/
Saftmedbulle - Klart jag kommer ihåg dig! Ojoj här har det med gått undan! Grattis till flickan och hoppas att ni alla trots omständigheterna mår bra :) Hur går det för henne hon måste ju vara ca "33 graviditetsveckor" nu då va och då brukar väll läget snabbt bli stabilare. Roligt att du hörde av dig och uppdaterade och jag tycker att du ska stå med i vår tråd över födda bebisar! Det är ett gäng redan :)
Eightythree - Ja, kan tänka mig det det har tydligen vart rutin sedan,, om det var 80-talet har jag för mig! och många som inte vet om det! och ännu fler som inte vet vad det är de får, tråkigt tycker jag :( Om det är så bra borde ju inte vården vara rädda att lämna information om det lixom :( Har du funderat någoot över hur du vill ha det denna gången? -
Fruelle - Isåfall måste jag få veta hur det går med amningen sedan! är så intresserad av dessa saker. Det ska ju iallafall bli ett naturligare och jämnare flöde av mjölken från början istället för att bli totalstopp så mjölken inte kommer igång och barnen går ner i vikt första dagarna till att mjölkproduktionen exploderar och man får problem med överflödig mjölk osv.. Amningen fungerade ju trots sprutan bra för mig sist men det är ju toppen om det kan bli bättre tänker jag för det var ju såklart lite jobbigt att vara sådär spänd och så.. :( Tycker det är så svårt att hitta information om denna sprutan man får och det värkar vara lite hysh hysh om det men min bm är så totalt genomärlig och bra som svarar ärligt på alla frågor och ger information och ordnar så man kan få informationsblad med fakta om saker man undrar över :)
-
Jloow, jag tänker ju mer som så att allt som påvärkar mig barnet eller förlossningsprosessen negativt inte är bra att ta.. och jag tror att det är en ond cirkel om man börjar använda saker som inte är naturligt.. Vissa smärtlindringar gör att förlossningen kan bli utdragen och därmed jobbig då behöver man dropp som skyndar på och man får en normalsnabb förlossning med långa jobbiga värkar utan pauser (eftersom det är så värkstimulernade dropp funkar..) Eller så tycker personalen att det går för långsamt (50% av alla förstföderskor får värkstimulerande dropp) då blir värkarna intensivare, tätare OCH det blockerar tillvärkningen och utsöndringen av kroppens eget smärtlindrande vilket resulterar i att man vill ha/behöver mer smärtlingdring som gör att förlossningsförloppet går långsammare endå.. Barn som föds av mammor som har värkstimulerande dropp blir mer påvärkade och stressade, sämre hjärtljud och sämre syretillförsel osv, inte så konstigt eftersom de inte heller får changs att återhämta sig mellan värkarna! Värkstimulerande och starka bedövningar gör att personalen vill ha mer koll på barnet och mamman av säkerhetskäl och man ska kopplas på på fler maskiner och man kan röra sig mindre, även det är sämre eftersom det gör mer ont när man ligger still på rygg och dessutom går långsammare än om man kan röra sig fritt utan sladdar och ctg osv.. Läkningen efteråt går inte tvunget snabbare och bättre för att man får en spruta men den drar ihop livmodern kraftigt just efter förlossningen. Sedan får livmodern läka som vanligt eller antagligen sämre eftersom kroppen inte kan producera riktigt oxitosin.. Så frågan är om inte en förlossning fungerar bäst när kroppen får göra det den är gjord för! varför ska vi blockera vårt naturliga smärtlindringsystem som fungerat i tusentals år för att använda ett annat? Och varför ska man skynda på en förlossning som går åt rätt håll? Vi är inte robotar och alla öppnar sig inte 1cm/timme en del öppnar sig snabbare och det är ok medans en del öppnar sin långsammare.. Vad jag än läser om för bedövning (utom syrgas) har den effekter som jag inte vill riskera..Jloow skrev 2012-07-20 15:54:02 följande:Saftochbulle: jag tänkte på dig senast igår! Grattis till er dotter! Jag är också nyfiken hur det kommer sig att hon kom tidigt så klart.. :)
Ang. Sytosinonet som ni skriver en del och om och säger att ni inte vill ha.. Hur ställer ni er till andra typer av behandlingar under förlossningen? Typ EDA och andra typer av smärtlindring? Jag är ju personligen så att jag tar allt jag bara får om det kan underlätta flödet och återhämtningen.. -
OJ! villket inlägg jag skrev! Och det låter säkert jätterörigt det var bara mina tankar som flödade alldles för fort kors och tvärs! Jag är så dålig på att hålla igen!! Haha
-
Här kommer dagens lååång svar i vanlig ordning, jag hoppas inte ni hatar mig för det :P
7ehimelen - Ja bröstmjölk tror jag är toppen med! Jag testade ju aldrig någon salva sist men tog för vana att smörja både bebisrumpan och bröstvårtorna i bröstmjölk och luftade ganska mycket kanske var därför bröstvårtorna bara blev lite ömma som värst men aldrig såriga och min dotter hade aldrig problem med att vara röd i stjärten i princip, Men jag smörjde lixom av bara farten, jag väntade inte tills problem hade uppstått.. SÅ det tycker jag du ska testa med! En del tycker ju det känns lite fel tydligen :/
Ninime - Så bra att vi sitter under samma tanke-ek :) Du skulle störtälska min BM, Eva maria . wassberg, en riktig kändis från barnmorskevärlden, skriver ofta i deras facktidning, har varit med i många gravid-tidningar och bloggar om alla fel i vår förlossningsvård (detta har jag tagit reda på själv och det är inget hon skryter med) Hon jobbar på barnmorskebilen i gbg som håller på med utbildningar och hemförlossningar och dylikt. Min sambo gillart henne med och pratar jag om henne så säger han alltid "ah, hon hippiebarnmorskan eller" haha jag vte inte riktigt varför men,, hon är toppen!
Sowe81 - Altså med sprutan, man behöver ju inte byta ut den mot hallonbladsthe eller liknande.. Man behöver inget substitut för den alls,, en kvinnas oxitosinnivå är ALDRIG så hög som just när man drivit ut sitt barn och fått upp det på bröstet, sedan i samband med amning så ökar oxitosinproduktionen i hjärnan med. men den prosessen stoppas av det konstgjorda, altså hjärnan KAN INTE producera oxitosin när man fått konstgjort sådant. Och när det väl går ur kroppen efter någon dag, vad händer då? Först då producerar kroppen oxitosin och det är i samband med det mjölken brukar rinna till, sammanträffande?.. Kanske därför NÄSTAN alla nyfödda går ner i vikt första dagarna istället som upp som är det normala.. Vet inte hur mycket kunskap ni har av djur men där är det inte normalt att djur som diar går ner i vikt.. Missförstå mig inte den är toppen att den finns! Den kan rädda liv där det inte finns någon sjukvård i Afrika till exempel om en kvinna blöder kraftigt efter förlossningen.. Det kanske är 1 av 100 kvinnor som värkligen behöver den! Men på rutin "i förebyggande syfte" det tror jag inte på!
Och svar ang frågan om skalpelektrod - Du kan tacka nej till skalpelektroden och be om annan övervakning av barnet. Jag uppskattade dock skalpelektrod då jag kunde röra mig bättre än med ctg och därför kunde få en bekvämare och snabbare förlossning, men på de flesta sjukhus sätter de bara skalpelektrod på de barnen de är oroliga för och behöver lite mer uppsyn på till ex barn med dålig hjärtrytm samt till kvinnor som tagit eda eller värkstimulerande dropp där risken för att barnet mår dåligt ökar.. Om någon kommer in i förlossningsalen och säger "nu ska vi bara sätta en liten skalpelektrod då.." så våga fråga varför! Fråga efter fördelar och nackdelar! Det är ditt beslut som födande kvinna att ta men sjukvården lägger ofta upp det som "rutin" olika sjukhus har dessutom olika "rutiner" så det måste inte tvunget vara det enda rätta som man tänker sig! Skalpelektroden skruvas in som en liten korkskruv, den är tunn och liten men ibland har de svårt att få det rätt och då kan bebisarna bli stressade och få försämrad hjärtrytm. Erfaren personal brukar fixa det ganska snabbt och smärtfritt. Jag kommer tacka nej till skalpelektrod om det inte är så att att bebisen värkar stressad eller påvärkad på något sätt, då tycker jag det kan vara bra med den extra övervakningen, men räknar med att det inte behövs för mig räcker det att kolla med ctg en stund då och då och sedan ta av skiten och röra mig rint :)
Jloow - Jag förstår inte vad du menar!? *korkad* Jag tror ju helt enkelt på statestiken, de som väljer bort medicinska smärtlindringar har enligt statestiken snabbare och lättare förlossningar med mindre risk för att man behöver göra instrumentiella ingrepp och dessutom bättre hälsa på barnen när de föds.. Och därför tror jag att när man igentligen bara vill ha det så lätt och smidigt som möjligt med minsta möjliga smärta kortast möjliga tid (och vem vill inte det) måste man våga lite på kroppens egna smärtlingdring! Men vad gäller sprutan så gäller ju det inta bara sprutan man får direkt efter barnet är fött utan det är ju samma med värkstimulerande dropp som ca 50% av alla förstföderskor får och något färre omföderskor får.. Det är ju med syntocinon lixom och ger såklart samma effekt.. Och fårgan är ju om värkligen hälften av alla kvinnor på svenska sjukhus inte klarar av att föda ett friskt barn själva i kroppens egen takt eller om det är sjukvården som ska vara så snabba och effektiva som möjligt? Droppet ger smärtsammare och mer oregelbundna värkar med kortare pauser, är det värt det är en fråga an måste ställa sig i det läget en bm vill sätta dropp? Även där, våga fråga varför de vill göra det och vad fördelar och nackdelar är. Det är ingen självklarhet att sätta dropp det är ett val som kvinnan har rätt att bestämma. och hon bör få den informationen som behövs från vården för att ta det beslutet.
Cupcacekiller - När din bebis föds har den inget namn, när skattevärket fått nys om det så skickar de automatiskt hem en blankett där du får välja tilltalsnamn, mellannamn och efternamn :) Och man har några veckor på sig så känn ingen stress med det :)
Ellenbmt - Skulle aldrig tacka nej till fika i 3 dagar av en augustimamma ;) Joggar ikapp ninime och sedan får vi turas om att rulla varandra medans vi joggar :D
Lijon - Hoppas inte på för mycket, efter jag övertalat sambon att han ska få massera mig mellan värkarna åkte han och köpte en massageapparat med värme och vibrationer i, till ryggen altså och så har han packat ner dotterns dvd i förlossningsväskan tillsammans med en usb-sticka med bra filmer... Så ge han ingen changs att komma på några dummheter! Vänta tills förlossningen och DÅ kan ni kräva massage!! :PTänk på det med hjärtljuden när du är på förlossningen, för det första de gör är ofta att lägga mamman just på rygg för att ha bättre koll med ctg osv,, korkat,, och vid utdrivningen mig ville de ha på rygg "för att ha bäst koll" ligg på sidan om det är det som känns bäst för dig och om personalen är på dig om att ligga på rygg så våga säga nej, eller skriv i förlossningsbrevet att du ej vill ligga på rygg i onödan. Förbred din sambo på att få säga ifrån om de tjatar och du inte orkar säga nej. Mig var de på hela tiden trots toppenbra hjärtrytm och inget annat som tydde på problem heller för den delen.. Andra sjukhus är säkert bättre!
Stövelkatten - Du ska ringa förlossningen omedelbart även om det bara är en liten blödning i samband med att slemproppen gått. Det kan vara något annat och det vill de kolla upp så fort som möjligt :) Håller tummarna att din förlossning sätter igång av sig själv nu när du äntligen fick lite ro och possitiva besked från vården :) Det var likadant för mig 2 dagar innan dottern föddes, hade inte haft en enda förvärk i graviditen när proppen gick blodblandad, det var inget farligt men jag fick inte åka bil eller sitta upp, förlossningen insisterade på att jag omedelbart skulle lägga mig ner och att en ambulans skulle hämta mig, Tror det är vanligt att förlossning startar så och det de är rädda för är väll att moderkakan börjar lossna, men då brukar man ju må jättedåligt och få frossa osv. Jaja, ring iallafall så vet de att du kanske är på g :) -
Jloow - Så kände jag inför min första förlossning, Den gick snabbt och jag han inte med eda.. Trots att den gick snabbt och barnets hjärtljud var på topp så "på rutin" tog det vattnet, satte skalpelektrod, bad mig föda i gynläge osv.. Jag hade full tillit till förlossningspersonalen och trodde att alla deras beslut var tagna för mitt och barnets skull.. Jag var nöjd med förlossningen även efter fram tills jag nu inför min andra förlossning börjat läsa på... Förlossningsvården är inte anpassad efter dig som födande kvinna, utan i de flesta fall efter personalen.. Så enkelt är det. Vården är bra, vi kan alla vara säkra på att våra och barnens liv är i bra händer, men det finns många andra saker än bara livet jag har rätt att få i behåll.. Lita på vården! Men våga vara frågvis och våga ta dina egna beslut! VIll de göra något för att det behövs i just ditt fall eller för att det är "rutin"? Fråga dem om du inte vet! När det gäller blodförlust så finns det MÅNGA andra saker som är MYCKET mindre skadliga de kan göra än att ge denna sprutan! Vad gör man om någon kommer till akuten med en skottskada? Det är INTE livmodersammandragande medel kan jag lova! ;) Värkar man får av värkstimulerande dropp är ofta mer påfrestande för inte bara mamman utan även barnet och barn som föds efter användning av värkstimulerande dropp har lägre apgar i genomsnitt.. Man får inte samma pauser som vid ett naturligt värkarbete villket gör att ja förlossningen går fortare men ja den är mycket mer påfrestande och man får inte samma changs att återhämta sig det gäller ju såklart även barnet. Värkarna blir annorlunda, kraftigare och långdragna inte som naturliga värkar som startar lungt, har en topp och klingar av vilket gör att mamman upplever mer smärta och blir mer medtagen, hur kan det vara bra för ett barn som redan är stressat eller påvärkat? Jag litar på vården men saken är att vården litar inte på all den kunskap som kvinnor använt sig av i 1000-tals år! Och vården ska tvunget gripa in i förebyggande syfte hela tiden innan det ens uppstått eller ens kommer att uppstå någon nödsituation.. Jag kommer inte till förlossningen för att jag är sjuk och behöver vård! utan för att jag vill föda barn och att de finns där berädda OM något skulle gå tokigt..
Katten - Härligt att höra!! Antagligen all stress som gjorde att du inte kom igång förut! Skönt att det är på g nu!! Spännande!! Kanske tittar ut på stjärnorna inatt då med ett litet knyte i famnen får vi hoppas :D Spännande! Håll oss nu uppdaterade och lycka till om du behöver åka in :D -
cupcacekiller - OJ! vad han kommer att ångra sig sedan!! Men det är starkt av dig jag hade gjort samma sak som du utan att tveka! Min dotter har inte sett röken av sin biologiska pappa sedan hon var 2 månader och hon har aldrig tagit skada av det. Hon fyller snart 5 och jag kan prata om han och har visat kort på han men hon är inte så intresserad.. Dock vet hon att hon har en pappa till som bor långt borta. Men hon har blivit arg en gång när min klumpiga sambo råkade kläcka av sig att hennes "riktiga" pappa bor långt borta, och då förklarade hon för han att han var hennes riktiga pappa inte "den andra pappan" Har aldrig pratat illa om han när hon hört osv, det blir ofta inte större än man gör det till och barn bryr sig inte så mycket iallafall de första åren. Tror det är värre där barnen är uppväxta med båda föräldrarna och de sedan går isär. Klart faderskap ska fastställas! Men söka underhåll ska du göra från ditt barn är fött det kan ta månader att fastställa fadeskap. Du får utbetalt från försäkringskassan under tiden. Hur lång tid det tar beror på om de tar salivprov eller blodprov på din ort. Blodprov brukar de nämligen ta först efter barnet är ca 6-7 månader.
Maaya - Åååh!! Snart sniffa bebis!! Jag är sjukligt avundsjuk!!!!!!!!! Lycka till nu!
Randigarut - Ja och jag antar att (eftersom du drog dig upp) de hade bett dig ligga på rygg med, antagligen så att de skulle se bäst och kunna "ge dig bästa möjliga vård" sedan att det upplevs som mest smärtsamt att föda barn på ryggläge eftersom det blir mer press mot ändtarmen samt att krystningsfasen brukar ta mycket längre tid ville de antagligen inte upplysa dig om då.. Suck ja, jag är glad att min sambo har en egen checklista jag skrivit till han och även om jag är väck kommer han störa och ifrågasätta och är det inte akut och han inte vill/kan ta något beslut så kommer han helt enkelt be dem vänta tills jag är kontaktbar.. Om han nu inte glömmer mig och fastnar i en bra film vill säga :/ Haha -
Och tänk så lycklig man kan bli av lite slemmiga klumpar på ett papper 2 toalettbesök i rad :D
Betyder säkert dock ingenting men det påminner om att det bara är dagar/veckor kvar och den varma känslan av lycka sprider sig i kroppen <3