Augustibebis 2012
Karo77 - Den info jag hittar om ks pga ks är denna..
"Under större delen av nittonhundratalet ansåg många läkare att ett första kejsarsnitt innebar att påföljande förlossningar skulle ske med kejsarsnitt. Men forskningen visar att en VBAC ( vaginal birth after caesarean section) kan vara säkrare än man tidigare trodde. Ett av huvudskälen till att undvika VBAC har traditionellt varit risken för brusten livmoder (se Vad är en brusten livmoder, nedan), men studier visar att risken inte är högre än åtta på 1 000. "
"Om du funderar på VBAC, kommer du med stor sannolikhet att vid något tillfälle höra uttrycket brusten livmoder. Det är när snittet på livmodern brister, vanligtvis under förlossningen, men det kan även hända under graviditeten eller vid ett nytt kejsarsnitt. Det är möjligt att ärret öppnar sig lite under graviditeten men det orsakar sannolikt inte några problem för dig eller ditt barn.
En brusten livmoder, å andra sidan, kan utgöra ett livshotande tillstånd för både mamma och barn. Det är dock mycket sällsynt. Studier visar att förekomsten av brusten livmoder hos kvinnor som föder vaginalt efter ett tidigare kejsarsnitt är 0,09 till 0,8 procent. Det är så sällsynt att man 2004 i en studie som publicerades i British Medical Journal räknade ut att risken för att en situation med brusten livmoder skulle uppstå är 1 på 370 kejsarsnitt. "
http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/labourcomplications/vbac/ Men denna text är bara godkänd av babycenters medicinska rådgivare och jag vet inte hur tillförlitlig den är..
Men googlar man på VCAB finns mycket information från olika källor..
Minns att jag läst om detta på barnmorskebilens blogg citerar delar av ett inlägg.. efter en COST-konferens (Cooperation in Science and Technology) Närvarande var bla Professor Marie Berg på Institutionen för Vård och Hälsa, Sahlgrenska Akademin, Födelsehusets barnmorskor, Ida Lyckestam Thelin, MNSc, och barnmorska på Mölndals sjukhus samt professor Soo Downe från University of Central Lancashire
De tar upp både possitiv och konstruktiv kritik till landets förlossningsvårt och på bloggen skrivs bla
"Genom att förstå, identifiera och lära av goda exempel skall man kunna förbättra mödra- och förlossningsvård. Hon förklarade att bästa tänkbara vård inom detta område omfattar a) minimal dödlighet och sjuklighet, b) att vården ger maximal kapacitet för ett optimalt föräldraskap, c) att vården ger maximalt välbefinnande för familjen och slutligen d) maximalt välbefinnande för personalen.
Tänk, vilken viktig forskning detta är som sätter fokus på förlossningsvården. Tyvärr ser det inte så ut idag när man skurit ner på verksamheten inom SU. Bästa tänkbara vård kan inte ges med överbeläggningar på neonatalavdelningen och utmattad personal som följd. Inte när Auroramottagningen stängt en dag i veckan och när Göteborgs amningsmottagning nu är dimensionerad att motsvara Gävles population. Inte heller när en barnmorska ofta har två kvinnor samtidigt att ansvara för på förlossningen. Absolut inte när trångboddhet som på nyföddhetsavdelningen leder till ökade infektioner hos barnen och när underbemanning av personal på förlossningsavdelningen leder till ökade interventioner. Vi har verkligen inte en optimal vård!
Förutsättningarna för optimal vård finns egentligen. Vi har redan tillräcklig kunskap för att ge det! Här handlar det om den politiska viljan."
De skriver även "Allt är verkligen inte elände. Professor Downe framhöll fördelarna med svensk förlossningsvård. Ur ett internationellt perspektiv har vi låg andel kejsarsnitt här och framförallt få upprepade kejsarsnitt hos samma kvinna. I Sverige är det inte ovanligt att en kvinna som fött med kejsarsnitt första gången får möjlighet att föda vaginalt vid nästa födsel, så kallad VBAC (vaginal birth after cesaerean section). Detta innebär (ur ett statistiskt perspektiv, inte ur individperspektiv) lägre risk för mor och barn. "
Just detta inlägget tar även upp en del om värkstimulerande dropp och de skadliga effekterna som visat sig på tex hästar. Inlägget finns http://barnmorskebilen.wordpress.com/2012/05/27/tea-and-cakes-med-soo-downe/
Sorry för långt inlägg! Jag gillar bara inte att få massa skit kastat på mig för att jag har åsikter. jag har såklart inte haft som mening att göra dig upprörd, men du kunde skrivit att du tog illa upp istället för att vara så spydig :P Jag springer inte bara runt och tycker, jag är intresserad av ämnet och läser fakta statestiker och alternativ.. Jag gräver lite djupare och kanske därför har ganska många åsikter. Men jag känner även att det finns medicinska bevis och forskningar som stödjer det jag är emot! Altså ONÖDIGT användande av medicinska ingrepp.
Urs jag är jätteledsen idag! Min mamma som kan vara ganska manipulativ och elak Ljuger och jävlas och betalar inte sina skulder till oss, hon tvingar dessutom mina småsyskon som i princip bott hos mig då hon "inte orkat med dem" att ljuga och undvika mig för att hon ska slippa sin delbetalning på bilen hon kör runt i :( Och jag som sett fram sååååå emot föräldrakurserna med min underbara BM som jag vet att jag har såååå mycket att lära av glömde totalt bort att första träffen var idag mellan 18:00 - 20:30 FAAAN!!! Jag bara grät när jag märkte det nu aldles nyss ca 10 minuter efter att mötet var slut :( Det är bara 3 tillfällen och det sista kommer jag inte att gå på då det inte intresserar mig så mycket om amning och den delen.. Det har jag redan gått igenom lixom.. Hela värden rasade samman och jag vill bara skrika och gråta och lägga mig på golvet och ge upp och dö typ!! Så jävla barnslig man blir när man är fullpumpad med hormoner.. Jag som kännt mig så glad, pigg och lycklig det sista känner mig nu bara totalt nere och sorgsen :(