• mammsen

Augustibebis 2012

Karo77 - Den info jag hittar om ks pga ks är denna.. 

"Under större delen av nittonhundratalet ansåg många läkare att ett första kejsarsnitt innebar att påföljande förlossningar skulle ske med kejsarsnitt. Men forskningen visar att en VBAC ( vaginal birth after caesarean section) kan vara säkrare än man tidigare trodde. Ett av huvudskälen till att undvika VBAC har traditionellt varit risken för brusten livmoder (se Vad är en brusten livmoder, nedan), men studier visar att risken inte är högre än åtta på 1 000. "

"Om du funderar på VBAC, kommer du med stor sannolikhet att vid något tillfälle höra uttrycket brusten livmoder. Det är när snittet på livmodern brister, vanligtvis under förlossningen, men det kan även hända under graviditeten eller vid ett nytt kejsarsnitt. Det är möjligt att ärret öppnar sig lite under graviditeten men det orsakar sannolikt inte några problem för dig eller ditt barn. 

En brusten livmoder, å andra sidan, kan utgöra ett livshotande tillstånd för både mamma och barn. Det är dock mycket sällsynt. Studier visar att förekomsten av brusten livmoder hos kvinnor som föder vaginalt efter ett tidigare kejsarsnitt är 0,09 till 0,8 procent. Det är så sällsynt att man 2004 i en studie som publicerades i British Medical Journal räknade ut att risken för att en situation med brusten livmoder skulle uppstå är 1 på 370 kejsarsnitt.  "

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/labourcomplications/vbac/ Men denna text är bara godkänd av babycenters medicinska rådgivare och jag vet inte hur tillförlitlig den är.. 

Men googlar man på VCAB finns mycket information från olika källor..

Minns att jag läst om detta på barnmorskebilens blogg citerar delar av ett inlägg.. efter en COST-konferens (Cooperation in Science and Technology) Närvarande var bla Professor Marie Berg på Institutionen för Vård och Hälsa, Sahlgrenska Akademin, Födelsehusets barnmorskor,  Ida Lyckestam Thelin, MNSc, och barnmorska på Mölndals sjukhus samt professor Soo Downe från University of Central Lancashire 

De tar upp både possitiv och konstruktiv kritik till landets förlossningsvårt och på bloggen  skrivs bla 
    "Genom att förstå, identifiera och lära av goda exempel skall man kunna förbättra mödra- och förlossningsvård. Hon förklarade att bästa tänkbara vård inom detta område omfattar a) minimal dödlighet och sjuklighet, b) att vården ger maximal kapacitet för ett optimalt föräldraskap, c) att vården ger maximalt välbefinnande för familjen och slutligen d) maximalt välbefinnande för personalen.

Tänk, vilken viktig forskning detta är som sätter fokus på förlossningsvården. Tyvärr ser det inte så ut idag när man skurit ner på verksamheten inom SU. Bästa tänkbara vård kan inte ges med överbeläggningar på neonatalavdelningen och utmattad personal som följd. Inte när Auroramottagningen stängt en dag i veckan och när Göteborgs amningsmottagning nu är dimensionerad att motsvara Gävles population. Inte heller när en barnmorska ofta har två kvinnor samtidigt att ansvara för på förlossningen. Absolut inte när trångboddhet som på nyföddhetsavdelningen leder till ökade infektioner hos barnen och när underbemanning av personal på förlossningsavdelningen leder till ökade interventioner. Vi har verkligen inte en optimal vård!

Förutsättningarna för optimal vård finns egentligen. Vi har redan tillräcklig kunskap för att ge det! Här handlar det om den politiska viljan."

De skriver även "Allt är verkligen inte elände. Professor Downe framhöll fördelarna med svensk förlossningsvård. Ur ett internationellt perspektiv har vi låg andel kejsarsnitt här och framförallt få upprepade kejsarsnitt hos samma kvinna. I Sverige är det inte ovanligt att en kvinna som fött med kejsarsnitt första gången får möjlighet att föda vaginalt vid nästa födsel, så kallad VBAC (vaginal birth after cesaerean section). Detta innebär (ur ett statistiskt perspektiv, inte ur individperspektiv) lägre risk för mor och barn. "

Just detta inlägget tar även upp en del om värkstimulerande dropp och de skadliga effekterna som visat sig på tex hästar. Inlägget finns http://barnmorskebilen.wordpress.com/2012/05/27/tea-and-cakes-med-soo-downe/

Sorry för långt inlägg! Jag gillar bara inte att få massa skit kastat på mig för att jag har åsikter. jag har såklart inte haft som mening att göra dig upprörd, men du kunde skrivit att du tog illa upp istället för att vara så spydig :P Jag springer inte bara runt och tycker, jag är intresserad av ämnet och läser fakta statestiker och alternativ.. Jag gräver lite djupare och kanske därför har ganska många åsikter. Men jag känner även att det finns medicinska bevis och forskningar som stödjer det jag är emot! Altså ONÖDIGT användande av medicinska ingrepp. 

• mammsen
    (Inget inlägg för känsliga läsare med höga hormonivåer och som lätt blir ledsna, det har inte om bebis/graviditet att göra)

Issan8 -
    Det var min fd som är pappa till dottern som är 5 år. Han dömdes för grov kvinnofridskränkning  (kvinnofridskränkning ska ge 6 mån - 6 års fängelse) Men han ansågs för psykiskt instabil för att sättas i fängelse vilket kunde leda till "förvärrat beteende" så han slapp sina (lindriga tilldömda) 9 mån pga ålder och att han hade barn (annars skulle det varit mer) och fick en kombination av olika vårdprogram han skulle följa. Veckan efter dommen lämnade han in nya läkarintyg på att han var frisk och slapp därför både fängelse och vård :/ I dommen han fick ingick 2 mordförsök (då han försökte knäcka nacken på mig i graviditetsvecka 36 samt när han försökte dränka mig i graviditetsveca (ca) 25), Flera grova misshandlar både med och utan tillhygge under hela graviditeten och tills dottern var 2 mån. Alla småmisshandlar och sånt tog jag inte ens upp.. Tur han inte var det minsta intresserad av graviditeten och jag kunde skriva om alla misshandlar i realtid i min graviditetsdagbok men JÄVLIGT tur att det inte upptäcktes.. Det är nog detta som gjort att jag vet att rättsystemet inte fungerar, jag litar inte på det alls.. Det är nog därför jag garderar mig så "överdrivet" när jag står inför något stort, som nu inför förlossningen ex. Det är inte säkert att saker är bäst och rätt bara för att en läkare här säger det. Min inställning är att jag altid vill vara påläst och kunna göra egna aktiva val så slipper jag och min familj bli drabbade av att jag litat på "systemen" om du förstår vad jag menar.. 
  • mammsen

Kampis - Hmm där ser man! Jag har ingen aning! Antagligen är det det men över lag så är swe kända för att vara dem som använder detta minst i hela europa. Vi är ju även ett av de länder i världen med minst mödra och barnadödlighet.. Och absolut inte! Jag skrev att jag aldrig hört om någon som spruckit upp och undrade om någon annan gjort det! Har diu? Nu har jag hittat statestik som visar att det kan hända kvinnor som inte fått ks förut men risken för att det händer de som haft ks är ca 50gånger större,, och dvs 0,08-0,09% Så sjukt ovanligt! Det finns många saker med högre risker som man vinkar bort eftersom rskerna är så få.. 

• mammsen
    Urs för denna förkylningen som inte vill gå över!! Halsen är smärtsamt öm och svullen och slemmig och näsan är totalt igentäppt, lock för båda öronen sedan igår och huvudvärk på det.. Jajustet! Jag har ingen röst kvar idag heller så´jag får göra mig hörd med viskningar.. Dottern har tagit efter och viskar med.. och det gör absolut INGENTING! Jag har fortfarande ingen feber iallafall och med 22 dagar kvar till BF så känns det ganska lättande att få en släng av lite sjuka, nu hoppas jag att lillebror stannar i magen tills jag är frisk iallafall och i samband med förkylningen har både förvärkar och slem på pappret efter toabesöken försvunnit :) Så nu fördriver jag tiden med att tycka synd om mig själv, läsa, sitta vid datorn och bara lata mig utan att känna någon större längtan feter att en förlossning ska gå igång, finns roligare tidsfördriv men jag försöker iallafall se det possitivt, någon mer som drabbats av sjukdom/förkylning eller dylikt såhär vid målinjen?
       Min åsikt om förlossning med eller utan eda är att alla som fött barn överhuvudtaget ska vara jävligt stolta! Varesig det är vaginalt eller med snitt! Och efter det jag läst så skulle jag nog tycka att det är modigare att våga ta riskerna med edan än att föda utan! Skitsamma, jag födde min dotter med bara lustgas, varmt bad och akupungtur som smärtlindring och jag är JÄVLIGT STOLT över mig själv! Det betyder inte att de som fött annorlunda ska vara mindre stolta! För jag hade varigt JÄVLIGT STOLT över mig själv om det hade varit långdraget med eda och sedan dropp och kanske även slutade med ett snitt.. Och varesig ni tar eda eller inte så ska ni vara jävligt stolta efteråt! Det som skrämmer mig mest med eda är att risken för att bli tvungen att koppla in värkstimulerande dropp är så stor. 

Sommaren12 - Jag tycker det är starkt och bra att ha en inställning som du att man inte vill ha starka bedövninger! men sedan måste man ge sig själv tryggheten att acceptera att man ger sig lov att ta det om man känner att det värkligen behövs! Och även om du inte hinner just eda så kan man ju få lokalbedövning till krystfasen osv. Jag kan inte säga till 100% att jag inte kommer att ta eda, jag tror risken är väldigt liten men jag vet ju vad som väntar! :) Och om du blir stressad av tanken på att inte ta någon starkare bedövning kanske du får acceptera läget att du får avakta och se! 

Astro - Ja det blir lätt så, men jag är sammtidigt så glad och tacksam över att jag gått igenom det jag gjort eftersom det ändrat mig och utvecklat mig så mycket. Dock är hotbilden kvar mot både mig och dottern och vi lever ju fortfarande skyddat även om situationen är MYCKET lugnare och stabilare sedan ca 2 år. Starka åsikter har jag nog alltid haft men jag trivs ganska bra med att vara ett kontrollfreak med ;)
       Angående det du skriver om din smärtkänslighet så måste jag hålla med! Jag har ALDRIG tagit bedövning hos tandläkaren enbart pga att jag är rädd för smärtan! Haha Komiskt! Och jag vet inte ens om det gör ont för jag har som sagt aldrig testat! Larvigt Livrädd!!

Stövellkatten - Starkt jobbat av dig som kämpar på så hårt! Jag tycker du tar helt rätt beslut :) Och när det gäller amning är det ju just de första dagarna/veckorna den är viktigast sedan är det nog mer "mat som mat" tror jag :) Skönt av dig att få låta boobsen vara ifred och hoppas att både du och bebis får njuta av måltiderna nu <3 
  • mammsen

Ang sjukhusmaten så tror jag (ja den är jävligt smaklös och tråkig) att man bara serverar ganska mild mat så att kroppen inte ska lägga all sin energi på att förbränna maten utan (eftersom det är ett sjukhur) lägga energin på att läka kroppen.. Antagligen därför det bara är kokt kokt och kokt och potatis eller möjligtvis ris.. Ärs jag försöker nog bara vara possitiv! När jag just fött så har jag nog inte någon större matlust på mat endå räknar med att jag mest vill ha frukt och grönt och matlåda från svärmor som jag och sambon kan äta tillsammans på rummet <3 (jag kommer vara den där tråkiga skumma mamman på bb som bara håller sig för sig själv och bara lämna rummet om jag ska gå på toaletten typ) Men jag tycker endå frukosten och kvällsmaten är helt ok, på näl har jag för mig man kunde ta både smörgås med pålägg och någon liten grönsaksbit samt fil och flingor osv,, det är ju bara maten som är så sjukt tråkig och antagligen totalt näringslös :P

Någon som har bra tipps på vad man kan äta efter förlossningen när man onte gärna vill vara hård/orolig i magen samt något som är bra för att läka kroppen?? Har fått för mig att paprika, blåbär och anndra färgstarka frukter, grönsaker och bär ska vara bättre än andra just vid läkning och sånt.. men antagligen något jag hört som blivit en fix idé

Ang Lustgas - Det fungerade toppen för mig! på 2 sätt, 1. Det gav mig något att koncentrera/focusera mig på så jag lixom inte focuserade på smärtan, Jag andades in och ut i masken med slutna ögon och bara räknade långsamt till 10 om och om igen (oftast 3-4 gånger/värk) och 2. Den gav mig lagom mycket smärtlindring, jag kände fortfarande allt i min egen kropp men kände en trygghet i att det var lite mildarfe än om jag inte haft den, det gav lixom en lättnadskänsla av smärtlindringen! Ska jag ge lite ris då så andades jag nog in lite mycket lustgas vid de sista krystvärkarna och blev lite "full" och lyssnade lite halvdåligt på min bm vad hon bad mig att göra. Dock minns jag att de bad mig ta i och krysta och det gjorde jag! För kung och fosterland och det var nog det i samband med gynläget jag sprack. Puckopersonal.. Nu har jag skrivit på både förlossningsjournalen och i sambons papper att jag vill att de drar ner på styrkan i lustgasen mot slutet (om jag fortfarande använder den då) Så att jag inte blir hög om jag andas i den för mycket och för länge när det inte behövs.. 

• mammsen

Ep - Förra grav så had ejga som du, en liten mage, den gick tom under nedersta gränsen vid något illfälle och var liten och smidig fram till slutet, dottern var dock 52 cm lång och vägde 3630g när hon föddes och dessutom grisrosa med ett galet piggt skrik :) Du behöver inte oroa dig! Nu däremot så ligger magen över det översta strecket och det blir säkert en kalastor grabb, men jag är lång och magen sitter nog ganska tätt mot ryggen så jag får med höra att jag har en liten mage och flera oroliga kommentarer! "Oj! är du högravid? så såg jag ut i v 20" osv Och jag menar mitt magmått är knappt en cm under översta linjen.. Folk har så mycket uppfattningar :P Det är bara svara att "magen följer en normal stadig kurva" och fattar de inte piken får man lov att ryta ifrån om man tar illa vid sig ;) 

• mammsen
    Bäddning i vagn och säng - Jag kör med dubbla lakan, man har alltid uppsyn över sin lilla och är snabbt på plats och torkar upp spyorså de hinner sällan gå igenom ett dubbelvikt lakan. När det gäller läckande blöjjor vet jag inte hur jag lyckades skydda madrasser innan jag började med plastad frotté, men jag har dubbel uppsättning av bäddmadrasser till spjälsängen så jag får väll tvätta ;) Byxorna/pyjamasen tar ju alltid det mesta kladdet när det väl råkar läcka.. Ärs, jag vet inte jag provar mig nog fram som jag gjorde sist, jag minns bara inte vad jag slutligen tyckte var bäst då :) 

Tjockisbullen - Det låter skitjobbigt! Vet du att du altid har rätt att be om ett samtal med den bm som ansvarade för din förlossning, om du vill få svar på de frågorna du har altså så du slipper gå och grubbla! varför du nekades eda och varför de sprang iväg med ditt barn. Det är inte säkert de ville ge dig de riktiga anledningarna i stundens hetta, men de har skyldighet att förklara för dig vad de grundade sina beslut på och då brukar även en kurator närvara! Jag tycker det låter fruktansvärt att du nekades smärtlindring utan anledning! Du kan tom stämma dem för att de nekat dig smärtlindring utan medicinsk anledning och få ett fett skadestånd! Vet du vad din lille hade för apgarpoäng? Förstår om du inte vill göra en stor grejj av det och och bara vill ha lugn och ro nu, men ha det i bakhuvudet att du blivit nekad dina rättigheter av vården vad gäller smärtlindring och både du och ditt barn när de sprang iväg med ditt det, om det var något akut har de skyldighet att berätta det för dig som förälder! Du är en tuffing, det märks! Nu är det iallafall över och du har din lille bebis att njuta av! Och jag önskar dig en härlig bebistid <3
  • mammsen
    GråterUrs jag är jätteledsen idag! Min mamma som kan vara ganska manipulativ och elak Ljuger och jävlas och betalar inte sina skulder till oss, hon tvingar dessutom mina småsyskon som i princip bott hos mig då hon "inte orkat med dem" att ljuga och undvika mig för att hon ska slippa sin delbetalning på bilen hon kör runt i :( Och jag som sett fram sååååå emot föräldrakurserna med min underbara BM som jag vet att jag har såååå mycket att lära av glömde totalt bort att första träffen var idag mellan 18:00 - 20:30 FAAAN!!! Jag bara grät när jag märkte det nu aldles nyss ca 10 minuter efter att mötet var slut :( Det är bara 3 tillfällen och det sista kommer jag inte att gå på då det inte intresserar mig så mycket om amning och den delen.. Det har jag redan gått igenom lixom.. Hela värden rasade samman och jag vill bara skrika och gråta och lägga mig på golvet och ge upp och dö typ!! Så jävla barnslig man blir när man är fullpumpad med hormoner.. Jag som kännt mig så glad, pigg och lycklig det sista känner mig nu bara totalt nere och sorgsen :(

Hur gör ni andra tjockisar med era journaler (ni som har pappersjournaler) har ni med er dem överallt typ i bilen eller ligger de hemma? Jag har bara med dem när vi åker längre sträckor och så.. Kanske skulle förvara dem och bb-väskan i bilen from nu? eller är det överkurs, hur ska man göra?

Färdknäpp - Som du sa anneh, sperman innehåller ju prostaglandin men mycket mindre dos än den man använder på sjukhus för att mjuka upp tappen.. Sedan är det ju njutningen (närhet, berörning, sex osv) som omedelbart ökar hjärnans tillvärkning av oxitosin i kroppen som styr magens sammandragningar.. Men vad gäller prostaglandin så har de ju en (MYCKET) mer konsentrerad dos när de ska mjuka upp en omogen livmodertapp på förlossningen. Om tappen redan är lite uppmjukad eller helt uppmjukad så kan det räcka med en liten dos för ökad effekt av öppning osv.. 

Slemproppen - Med dottern gick den en stund efter lite sex och var då ganska mycket blodblandad. Då fick jag inte åka in till fl själv utan de tvingade mig att gå och lägga mig bums och skickade en ambulanse, det var ju iof fem år sedan.. men ytterligare några timmar senare kom första förvärkarna och 2 dagar senare var hon född.. Denna gången har jag sett lite slem till och från och ibland vid varenda toabesök i flera dagar, nu tycker jag mer det påminner om maneter från havet som någon klippt i bitar och lagt i trosan lixom.. Känner mig ursexig! Dallriga små klumpar och skulle de vara rosa skulle de se ut som små gelehallon eller vad det heter typ.. 

Amning - Om ni tycker det är bökigt att tömma ut med pump eller för hand så passa på när ni står i duschen, värmen underlättar och gör att mjölken rinner lättare :) Ni får testa er fram med olika ställningar helt enkelt! Har ni sett hur många ammar sina tvillingar? de har lixom kropparna under armarna eller vad man ska säga, se till att putta till lite extra tutte om det går när bebisen gapar och ska ta grepp så den får så mycket tutte som möjligt i munnen så slipper ni snart såriga bröstvårtor, vet att det är jobbigt första perioden när brösten fortfarande är spända.. 

Ninime - Ang sex så förstår jag hur du menar! Sist vi spexade till det så klantade jag mig först och glömde att jag hade en tjock mage och rullade över på den och drog han med mig i svängen... smart.... sedan när jag kommit upp en aning fick jag avbryta allt för jag fick kramp i ena benet och var tvungen att sträcka det rakt fram... Suck.. Men vi båda drabbades av skrattanfall och sket i alltihopa istället.. Men skrattanfall och ligga och kramas och fnissa lite är ju tydligen med bra :P Det går om man vill, ibland... fast ganska ofta går det inte iof.. Är det inte kramp och klum,pighet så står det ungar i dörröppningen och undrar vad man gör.. Suck.. Tack gode gud för bollibompa så man kan snika in på toaletten för lite snabbisar då och då (bara man kommer ihåg att stänga fönstret när grannen har sin uteplats utanför) På kvällarna är jag oftast för trött men jag vaknar ofta på nätterna och petar lite på han som ligger i sängen brevid men då blir han bara sur och vill sova :/ Morgonsex är toppen men det är som sagt de dagarna man har det som man tittar upp och ser en unge i dörröppningen.. 

Bellatrix - Oroa dig inte! Du skriver att det är slemmigt med så det är nog slemmproppen som gått :) När man har sex så kan tappen mogna och mjukas upp av flera anledningar och då lossnar proppen.. Att den är blodblandad är ofta ett tecken på att allt lossnat ordentligt och att fl är nära :) Om magen blir hård så är det toppen hoppas det håller i sig! Måste haft bra sex då med ;) Det låter dock skumt att de inte kunde prata med dig direkt på fl, de måste typ haft en kvinna (eller 2) som höll på föda i korridoren typ :/ Tycker du ska ringa igen! Även om det låter som slemmproppen ska man som sagt altid höra av sig om det kommer blod/blodblandade flytningar osv

Julies - Ring fl de vill säkert kolla så det inte satt igång, minns inte varför du ska göra snitt men de vill antagligen ha så gott om tid som möjligt att planera ett tidigare snitt om det behövs. 
  • mammsen
    Ni som fått era små redan - Vad tycker ni nu om de tippsen ni fått ang kläder innan? Med mängd och sorter? Ni är ju de som är mest inne i det nu och de aktuella proffsen helt enkelt. Hur mycket rekomenderar ni att ta med i bb - väskan? Hur mycket rekomenderar ni att ha av strl 50 samt 56 och vilka klädesplagg är bäst??

FruKå - Köpte du d-vitamin på apoteket? Får man inte det gratis på bvc längre? Någon som vet? Annars måste jag med kila iväg och köpa en liten flarra,, Fick det gratis på bvc  så länge dottern skulle ha det. Ang ofixerat barn och fostervattenavgång, så är det ingen fara sålänge barnet ligger med huvud/rumpa och "täpper igen" det måste inte vara fixerat det räcker att det är ruckbart eller tom rörligt. Annars kan navelsträngen hamna i kläm villket kan ge ganska förödande resultat. 

Gadget - Åh spännande!! vill du veta så kan du ju ringa fl så de får kika och kanske komma med lite roliga nyheter, Förlossningen vill oftast att man ringer om man misstänker att vattnet gått, då vill de ha täta kontroller av barnet och det kan leda till igångsättning. Och som aprillia säger de på förlossningen jobbar även med rådgivning så man kan altid ringa till dem, de får massor av samtal från oss högravida varenda dag och är jättehjälpsamma :) 

Grizabella - Du ska ringa och åka till förlossningen med samma om du har blodiga flytningar. det är vad din bm kommer att säga till dig med. Så jag tycker inte du ska vänta utan ringa med samma. Det är en försiktighetsåtgärd och oftast är det inget farligt men blödningar/blodiga flytningar ska altid kollas upp omedelbart. 

Kampis - Det tycker jag var lite dåligt utryck av din BM vi har ju redan några i bara denna tråden som kan vittna om lite läckage, om jag inte minns fel var det bla angelica1991 som de fick ta dubbla prover på innan de märkte spår av fostervattnet för det sipprade ut så långsamt. Och det går inta alls alltid pang bom! Om barnet är fixerat så täpper det igen och då sipprar ofta bara lite vatten ut när man har värkar/nyser eller liknande. Jag har ingen egen erfarenhet av detta då vi tog hinnorna på fl sist men det kanske finns någon som har några egna erfarenheter?

Lijon - Ett tipps, du skriver att du även får svårt att andas när du sitter bakåtlutad det är antagligen för att livmodern blir framåtlutad vid en sd, därför arbetar du bäst tillsammans med kroppen om du följer med i den lutningen, varesig du ligger/sitter/står så känns det bättre och ger bättre effekt om du lutar dig lätt fram istället, då arbetar du med kroppen :) Kroppen är bra konstruerad när det gäller förlossning, är det något som känns fel är det antagligen det och då är det bara testa sig fram tills man hittar något som känns rätt, det är oftast det som känns bäst som är bäst helt enkelt :) Ang vaginalförlossning så värkar vården tro på dig :) Men är du orolig så är det ju bara satsa på en ställning som öppnar upp bäckenet och ta hjälp av tyngdlagen, typ förlossningspall/huk/alla 4/på knä i sängen frammåtlutad mot ryggstöder eller liknande. 

Sitter här och undrar villka dagens bebisar blir.. Spännande!
Svar på tråden Augustibebis 2012