Augustibebis 2012
Åh fick ett par riktigt ajajja värkar, men nu har panodilen börjat lindra så nu varar de bara ca 20 sekunder, så nu ska jag gå och SOVA!
Åh fick ett par riktigt ajajja värkar, men nu har panodilen börjat lindra så nu varar de bara ca 20 sekunder, så nu ska jag gå och SOVA!
alltså hörrni.. värkarna fortsätter och gör ondare. Skulle ni gå på smärtan eller regelbundnheten? Kommer var femte minut och trycker på rätt bra, magen har sjunkit typ 5 cm inatt
andra, åker nu
i Lördags kom då alltså varan lilla tös :)
Gick med sammandragningar på natten där, som jag skrev här fattade jag inte att det var på g riktigt förrän i bilen in.. när jag ringde in vid 7.30 trodde jag de skulle säga att vi skulle avvakta, värkarna kom ju oregelbundet och var inte särskilt starka, men det var pga trycket nedåt jag ringde in. deras svar : Åk nu!
på vägen in blev smärtan mycket starkare, och när vi nästan var inne var det mer tryck än smärta (missförstå mig rätt här, det gjorde ont som satan men trycket var helt sjukt!) - då började vi bli lite oroliga...
jag fick en värk direkt innanför dörrarna på förlossningen och de hörde nog vilken sorts värk det var för den fick inte ens klinga av innan de hög mig under varsin arm, slet ner mig på sängen och av med byxorna. Öppen 7-8 cm, DÅ fattade jag att vi inte behöver åka hem, att det är på g NU!
5 värkar senare var jag fullt öppen och jag fick börja krysta, det tog ändå 45 minuter pga hon inte ville skruva ner sig.
09.49 kom tjejen på 3665g , 51cm och 35 cm i hattmått (TACK gud att det inte var större!). Skrek med en gång och tog bröstet bra genast.
Jag fick sy typ 2 stygn.
Kom in vid 8.20, hon var ute 1 ½ timme senare.
Nu tre dagar senare, blöder jag typ ingenting längre, svagt rosafärgade flytningar bara. Har fått sår på bröstvårtorna som luftas + har purelan på och det lindrar. Det värsta är smärtan i själva brösten som vuxit från b-kupa till typ trippel Ö .
Vi var på läkarundersökning + PKU idag, de fick ingen respons på hörselscreeningen så vi ska in nästa vecka igen, de sa att det var vanligt att det inte blev något svar pga fosterfett i öronen - är det nån som har erfarenhet av detta? Vi skulle absolut inte oroa oss för att hon inte hör iaf - hehe - lätt..... men vi ska göra lite egna hörseltest hemma, typ smälla i dörar, klappa händer osv.
TYVÄRR, verkar detta vara en vaken liten tös detta med, precis osm storasyster.
Direkt efter födseln var hon vaken i 5 timmar, sov en halv och var sen vaken till kvällen.
(vi åkte hem efter 6 timmar).
Nästa dag (söndags) sov hon sammanlagt 20 minuter på dagen fördelat på två pass.
Hon skriker inte när hon är vaken utan ligger och tittar, pratar och suttar på händerna.
Inatt sov hon hela 2 ½ timme i sträck, och jag vaknade innan henne och trodde det var morgon - så utsövd kände jag mig! Trots andningslarmet trodde jag att nåt hade hänt först..
visst ja, en sak till. Jag har fortfarande inte fattat att det är färdigt.
Förra gången gick jag till bf+12 inna hon kom ut, hade värkar i 4 dygn och var tröttare än vad som finns i denna värld. Amningen krånglade, jag kunde inte gå ordentligt på flera veckor och hade problem med anknytningen..
Nu kom hon en dag innan beräknat, ordentliga värkar typ 2-3 timmar, superpigg efteråt, amningen tog med en gång, har bara ont där nere när jag ska sätta mig och är galet kär i detta lilla liv.
Nej, jag har absolut inte hängt med psykiskt!
Men jag saknar redan gravidmagen jättemycket :(
När vi skulle meddela alla att hon hade kommit ut, skickade jag ett mms till min bästa kompis eftersom att vi inte fick ringa inne på rummet. Jag blev mer och mer ledsen under dagen - för hon svarade aldrig. Hon har själv två små barn, och är verkliegn en sån som blir galen av lycka för andras skull, så sen att inte ens få svar... på kvällen sen blev jag mer och mer orolig at nåt hade hänt istället.
När vi kom hem skrev jag på fb och tackade för alla grattis, och sen dagen efter hade hon skrivit en kommentar och grattat och undrat varför jag inte hade berättat för henne.
,,
Det visade sig att henes nya telefon inte hade sagt till att hon hade fått mms av mig, utan det var när hon gick in på min kontakt hon såg en liten etta som blinkade.
Då fick hon ju istället skitdåligt samvete över att hon inte svarat, hon förstod ju att jag antagligen tyckte det var trist att hon inte svarat.
Håhujaja, vilkes soppa, men nu skrattar vi mest åt det, fast hon tycker såklart att det är tråkigt att hon missade ett helt dygn av hennes liv.
mrsnoname: skickar alla strykekramar jag bara kan ge, livet är så orättvist och det är så himla sorgligt att sånt här händer <3
Sommaren: eftersom att hon är så himla purfärsk ännu vill hon säkert ha närhet närhet och närhet.. kan ni ha henne sovandes på erat bröst? Det brukar lugna dem och de sover då bra.
Det gäller att försöka vända dygnet för dem, det brukar ta ett tag. Ha det aktivt på dagen, LJUS framför allt, låt henne INTE sova i mörker. Liv och rörelse, gärna teven på i bakgrunden och som sagt LJUST. På natten däremot ska det vara MÖRKT, tyst och tråkigt, prata inte, plocka inte upp henne i onödan, bär inte iväg för att byta blöja utan gör det i sängen, tänd bara en svag svag lampa så ni har så pass ljus så ni ser vad ni gör, typ.. natten ska vara tråkig så det bara är sova som man kan göra.
Har tänkt ett tag på en sak,.. människan är nog den enda rasen vad jag vet som genast vill ha bort sin avkomma från dem.. de flesta vill ju att bebisen ska sova i egen säng så fort som möjligt så att föräldrarna ska sova, men alla andra djur har sina barn hos sig.. tror det säger rätt mycket. De har ju varit I oss, närmare kan man ju inte komma, sen att hamna nånstans själv, stort tomt och kallt, säskilt precis i början är ju en jättestor omställning så det är ju inte alls konstigt att de sover knackigt i början.
Jag tar inte på nån overall förrän det blir typ 5+, långärmat, långbyxor och filt hade jag tagit=)
Vilken extremt konstig kommentar!! 4400 är ju inte alls särskilt ovanligt tycker jag, tycker man ser det ofta. Och jag tror du kan ha 56, borde passa perfekt.
Håller tummarna Husmodern! och ja för de andra som är kvar också såklart!
usch hörrni jag vet inte om det är jag som missa att det skrivits här, men jag såg igår att Hejåhå:s pojke inte överlevde :(
Husmodern: mina värkar blev aldrig regelbundna, jag ringde in när det tryckte på och bad om ursäkt och sa att det antagligtn bara var förvärkar eftersom att de var så oregelbundna och rätt svaga då, de ville ha in mig ändå och 2 timmar senare kom lillan ut!
NU såg jag att du redan är inne - kör på!!!
Stort grattis Godisbit till er lille godisbit2!