• Kampis

Augustibebis 2012

Sommaren12 skrev 2012-07-23 21:44:10 följande:
    Har bestämt oss att det måste till en blöjhink här! Tänkte strunta i det men min brorson var här i veckan och gjorde en riktigt sjukt illaluktande bajsblöja. Vi skulle ändå iväg i rappet så vi la den i två påsar vid dörren men det blev outhärdligt. Hela lägenheten STANK! Hon hade rådit mig att avstå blöjhink, men lätt för dom att säga som har hus och bara går rakt ut och slänger bajsblöjorna i soptunnan. Vi måste ner för alla trappor, genom innergården, genom parkeringen till miljöhuset. Ingen runda man pallar med flera gånger om dagen för en blöja. 

SÅ... Ni som har blöjhinkar. Vilken rekommenderar ni? :) 

Gissar att brorsonen kommit upp lite i ålder? Bebisbajs luktar typ bara mjölk, inte illa alls. Vi Hade den man fick från babyproffsen förut, och när den gick sönder efter några månader körde vi på en Vippy från hammarplast, en sån helt vanlig med vipplock. Alltså ingen blöjhink utan soptunna. Den används fortfarande, och dottern lägger ca 3 bajsblöjor / dag som luktar BLÄÄÄÄÄÄ men med ihopvikta blöjor så tömmer vi den bara när den är full, ca var 4-5 dag. Det luktar absolut ingenting i badrummet som är på knappt 5 kvm

Så med en bra soptunna kan ni komma långt, och som sagt i början luktar blöjorna inget :)

Bara ett tips!    .
  • Kampis
    Sommaren12 skrev 2012-07-23 22:01:27 följande:
    Men lägger ni blöjorna i nån påse först? Låter lite orimligt att det inte luktar nåt om man bara har vipplock? 
    Jo brorsonen är nu 16 månader. 

Nix vi lägger dem inte i nåt, och jag håller med om att det inte borde hålla tätt men det gör det faktiskt!
  • Kampis
    Ellenbmt skrev 2012-07-23 22:38:19 följande:
    Sommaren- blöjhinkar är ju lite samma sak, det läggs ju ett gäng bajsblöjor i innan man byter eftersom refillerna är snordyra, så det luktar oavsett, vi provade tre olika, den vi var nöjdast med var någon variant hos babyproffsen som man vrider runt som sagt, så när du tar ut blöjorna ur hinken så är de som en korvkjedja. Dock luktar det så illa när man öppnar att man fan trillar av pinn, så hade jag bott som ni gör idag hade jag förmodligen förvarat dem i hundbajspåsar i en tunna med lock på ex balkongen eller nåt.... Men som mammsen sa, det första bajset luktar inte bajs. Det är först när man ger smakportioner det börjar lukta lite mera. Jag tycker såhär, död barnet och kolla sedan behovet av bajshink.

Låter väl lite väl bryskt dock ahhahah!
  • Kampis

Det är så spännande att gå in och läsa varje morgon nu och se om det hänt nåt för nån under natten!

Här är tråkigt lugnt, inga förvärkar eller sd över huvud taget! Vaknar för att kissa en gång på natten och sen när jag kliver upp. Vet att förra gången behövde jag inte gå alls på natten så jag hoppas det blir så nu med!

Bebis roar sig med att misshandla min blåsa och borra sig mot tappen - känns ungefär som ett elagregat upp i murran.  Blir världens stöt och käns som att en arm är ue och vänder typ, hu!

Tror jag kände tappen igår, men det är svårt för bebis huvud ligger så långt ner så det är typ allt jag känner, men "det jag tror" var tappen kändes mest som en halvrutten champinjon ;) mosig, mjuk och äcklig.        

• Kampis

Sally: Grattis och hoppas det går vägen ed körningen också!!

Alltså tjejer, är det nån som kunde skriva lite kort om vad ni har tagit med i förlossningsbrevet? Jag hade inte tänkt skriva nåt alls men det måste jag tydligen tyckte de eftersom att det gick lite galet sist, och jag ska ha med det till bm imorgon.. !    

Har fått ner lite men det känns väldigt skralt.. 

• Kampis
    eightythree skrev 2012-07-24 21:23:24 följande:
    Kampis: Har du kikat på denna?
    www.1177.se/Dokument/Nationellt/F%C3%B6rlossn... 

Det är typ en sån mall vi har fått, inkl den roliga frågan: "Hur känner ni inför att bli föräldrar?" Öhm, jo det ska väl bli kul?!

Jag tänker dock inte använda mallen utan skriva punkter på ett eget papper har jag tänkt..
    Har iaf fått ner att jag vil ha sen avnavlig, vill prova sitta på pilatesboll, våtvarm handduk mot underlivet under utdrivningen och att de måste LYSSNA på mig när jag säger att badet inte hjälper.  
  • Kampis
    NiniMe skrev 2012-07-25 09:28:18 följande:

Sen denna tycker jag smakar beskt och är inte alls lika god..

Den är det jag har, och trots att jag verkligen ogillar te i vanliga fall är det faktiskt inte jätteäckligt tycker jag :)
  • Kampis

Bm besök idag 37+2

blodtryck 110/55

Sf 34

hjärtljud 135

vikt + 11,5 kilo sen inskrivning  

inga blodprover idag

Frågade även om hinnsvepning och det gör de inte förrän v 41 :/           

• Kampis

Mja jo de ville verkligen att jag skulle tänka igenom så mycket som möjligt och få ner på papper mina känslor och viljor, går ju även på aurorasamtal för att bearbeta förra förlossningen och planera den här så gott det går.

De förklarade det som att ofta bryter man ihop lite när man inte bearbetat den förra ordentligt och tänkt igenom den nya när man haft en jobbig första fl när man är igång med nästa, så för att motverka det så ville de att jag skule skriva ner allt så de verkligen kan se vad jag absolut vill/inte vill och så att jag ska kunns känna mig hörd efteråt även om det blir jobbigt denna gången också. Som de förklarade också så är ju inte allt skrivet i sten, man kan ju ändra sig under förlossningens gång, men de ville ha det som en säkerhet just för att det var lite incidenter som har hängt kvar hos mig hela tiden, så för att undvika det ville de ha papper för att ha möjlighet att kunna ge en så bra upplevelse som möjligt :)

Man tappar ju lite talförmågan oftast när man kommer in så att skriva på ett papper att man vil ta det som det kommer tycker jag faktiskt känns lite meningslöst, det kan man lika gärna säga tycker jag... 

Svar på tråden Augustibebis 2012