• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Randiga Rut

Åhhh neeejjj!!! Nu kommer det rosaaktigt igen. :o :o Så himla trött på att oroa mig! Är i 12+0 idag så riskerna är ju betydligt lägre nu än vid det förra tillfället... Om det inte är borta imorgon så bokar jag ny tid hos blödningsmott. Jag å lilltjejen har varit hos doktorn nu, vi e båda rejält förkylda. Dottern har öroninflammation på båda öronen, ögoninflammation å svullna halskörtlar. Trots allt är hon förvånansvärt pigg (med alvedon)! Jag behöver inte ta antibiotika än å hoppas det ska vända nu, är sååå trött på att vara sängliggandes!

• LillaMy85
    Sommaren12 skrev 2012-02-01 12:24:43 följande:
    Herregud! Jag får panik när ni snackar om vagnar! Rynkar på näsan Jag har ingen aning om vad jag ska titta efter för barnvagn, vad man ska tänka på vad gäller praktiska grejer och så. Hur ska man tänka liksom? Usch, jag fasar för vagnköpet, verkar bara vara en rörig djungel med massa sälja-på-grejer. Kommer säkert köpa en skitvagn! Gråter
    Det är nog inget du behöver stressa upp dig för ännu, är gott om tid kvar Skrattande. Läs på och kolla lite olika konsumenttester och liknande, de är opartiska så brukar vara bra att gå efter. Vi är lite knäppa så vagnen var redan bestämd innan Pyret ens blev till, tänkte beställa den efter RUL någon gång. 

Fick slutgiltigt svar på KUB idag (blev ju tvungen att ta om blodprovet) och fick väldigt låg risk för kromosomavvikelser, 1:20 000 så det känns jättebra. Toppresultat på både Nupp-UL och blodprov så måste vara ett riktigt litet praktexemplar där inne Flört

• Albasmamma

Randiga Rut: Usch, då hoppas det bara är tillfälligt. Kanske kroppen reagerar så när ditt immunförsvar redan är försvagat. Hoppas du och dottern kryar på er snabbt! Jag har också dragits med en envis förkylning men nu verkar det äntligen gå åt rätt håll, hoppas detsamma för er!

• FruMii
    mammsen skrev 2012-02-01 13:10:56 följande:
    Fast sammtidigt när bebisen är så stor att den växt ur mjukliften/hårdliften borde ju en varm och go åkpåse duga utmärkt =)

Nackdelen med de fasta liggdelarna är ju att man inte kan luta barnet uppåt lite om de vill se något.. och om de vill sitta upp måste man hem och byta delen lixom.. Vad gör man om man ska på semester?? tar man med både liggdelen och sittdelen i bilen då?? Så onödigt och otympligt när man kan både sitta och ligga i en sittdel.. Jag bara förstår inte.. Någon som haft separata ligg och sittdelar till vagn och varit nöjd med det som kan förklara??

Jag har som jag skrev i tidigare inlägg en vagn med separat ligg och sitt del. Jag är helnöjd =)

Vet inte om alla liggdelar har så, men i min så finns det ett litet stöd som gör att man kan sätta upp ryggen på liggdelen så att barnet sitter.
    Det med hur man gör på semaster beror ju helt på hur gammalt barnet är. När det blir lite äldre och vill mest sitta så har man sittdelen. Vill lillen sova så är det bara till att fälla ner ryggstödet. Är lillen mindre så har man liggdelen, och den lilla stunden bebisen vill se sig omkring tar man bara stödet så sitter h*n så fint =) 

Nackdelen kan vara att den del som inte används tar plats... Men det tycker inte jag är hela världen =) Jag tycker det är suveränt med en stoor liggdel!     
  • Stövelkatten

haha, livlig diskussion här med!
    Vi hade först en separat liggdel förra gången, var bra med plats till alla vinterkläder och sånt, den kändes mysig. Efter detta köpte jag en kombi med mjuklift, och jag HATADE den. Skittrångt med vinteroverallen och hua.

MEN, om man kollar måtten på nyare liggdelar och mjuklift/hårdlift, så skiljer det kanske 1-2 cm. Och när det är vinter (from 1 dec) så kommer ungen vara 4 månader.

Vi har dessutom tittat på no-name vagnar som har just sån ställbar ryggplatta i liggdelen, så att man kan halvsitta där med. :)

Sambon vill alltså ha en Gesslein med 4 lika stora hjul... jag tycker de är skitfula. (och jag är ledsen att säga det, men detsamma gäller Emmaljunga)

Bugaboo är för dyr, Teutonia Fun likaså. Enligt honom alltså, jag köper ju gärna begagnat. Men han resonerar som så att vi kan få en NY vagn för det priset, om man köper en med okänt märke. Vilket visserligen är sant, men vad gör vi då om den är defekt på något sätt? Skickar tillbaka den till Tyskland och går utan vagn?

Han vill inte se att det är en investering i kvalitet, han ser bara att man KAN få en vagn jättebilligt. Tror inte samma argument skulle gå hem om det gällde bilen....

Sorry, jag är sjukt less just idag. Känns som att jag väntar barn ensam. Igår konstaterade han att jag självklart mår illa, kräks och har ont i huvudet när jag tänker på det hela tiden. Om jag bara inte tänkte på det skulle jag må bättre. Som sagt, graviditet är tydligen någon form av kvinnlig konspiration.

• FruMii
    Sommaren12 skrev 2012-02-01 12:24:43 följande:
    Herregud! Jag får panik när ni snackar om vagnar! Rynkar på näsan Jag har ingen aning om vad jag ska titta efter för barnvagn, vad man ska tänka på vad gäller praktiska grejer och så. Hur ska man tänka liksom? Usch, jag fasar för vagnköpet, verkar bara vara en rörig djungel med massa sälja-på-grejer. Kommer säkert köpa en skitvagn! Gråter

Ett ganska bra råd är att provköra vagnarna! =) Gå till olika barnvagnsaffärer och känn lite på dom. På det viset brukar man fastna för något märke och andra märken faller helt bort =) Tänk över era krav och er situation. Hur ni bor, hur miljön är runt omkring er osv =) Ta er tid, det är ett viktigt beslut ;)
  • isaochbel
    Stövelkatten skrev 2012-02-01 12:15:38 följande:
    Jag bheöver hjälp... vi har ganska passionerade diskussioner om vagn just nu, min sambo envisas med en tysk kloss... Hur som helst... för en augustibebis: är separat liggdel eller mjuk/hårdlift att föredra?
    Vi hade en Teutonia Fun med liggdel när Isabel var liten hon är september barn och vi var super nöjda med det. Dels för att den har ett super smart handtag på suffletten som gjorde att den var lätt att bära med sig och sen använde vi den som "säng" när hon hade svårt o sova på nätterna. Hon somnade alltid direkt när hon låg där, den här gången kommer vi köpa en nya Teutonia fast det blir nog en BeYou med separat liggdel på den också.
  • A R
    Randiga Rut skrev 2012-02-01 13:11:04 följande:
    Åhhh neeejjj!!! Nu kommer det rosaaktigt igen. :o :o Så himla trött på att oroa mig! Är i 12+0 idag så riskerna är ju betydligt lägre nu än vid det förra tillfället... Om det inte är borta imorgon så bokar jag ny tid hos blödningsmott. Jag å lilltjejen har varit hos doktorn nu, vi e båda rejält förkylda. Dottern har öroninflammation på båda öronen, ögoninflammation å svullna halskörtlar. Trots allt är hon förvånansvärt pigg (med alvedon)! Jag behöver inte ta antibiotika än å hoppas det ska vända nu, är sååå trött på att vara sängliggandes!
    Jag förstår din oro, jag är också rädd att börja blöda igen, fast för mig var det en rejäl blödning.
    Men tänk vad vanligt det ändå är att man blöder under graviditeten utan att det är något fel, fast det är alltid skönt att kolla upp det.

Hoppas det går bra! 
  • Sommaren12

FruMii och LillaMy85: Tack... Känner ändå att så mycket hänger på den där sabla vagnen. Alla verkar tycka det är jättekul inköp, typ som män ser fram emot att köpa ny bil men jag bara våndar för det. Mycket pengar och jag har ingen aning om vad jag tittar på. Vågar inte lita på försäljarnas ord heller som antagligen bara vill pracka på. Har kört omkring min brorson i hans Emmaljunga (vet inte vilken modell men fyra stora fasta hjul), tyckte den var tung och jobbig, Kompisens son har jag också kört i hans Brio (kan inte modellen där heller men ett styrbart litet hjul fram) tyckte den kändes smidig men min kompis tyckte inte om vagnen, vet inte varför. Men hur ska man liksom veta? Antar att man inte vet förrän man köpt en och kör runt sitt eget barn och stöter på för- och nackdelarna. Men då är ju köpet redan gjort. 

• FruMii
    Stövelkatten ; Min Emmaljunga som är så fin ;) haha Nä men, jag tänker som du. Jag hade hellre köpt en begagnad (inte för många år på nacken) märkesvagn än en billigare okänd vagn. Den okända vagnen kan vara jättebra men samtidigt kan den också vara tvärtom. Som du säger, vad händer om den är defekt, går sönder? Det är en chansning. Jag kollade också på en mer okänd vagn först men efter många timmar framför datorn hittade jag att folk klagade på att bromsen krånglade, så den gick bort!

En märkesvagn går oftast att sälja vidare sen, kan vara svårare med en vagn av okänt märke.. Kan kanske vara ett bra argument?

För min del slutade det med att jag valde vagn själv, min man var helt ointresserad och tyckte jag överdrev det hela. Tror inte killarna riktigt förstår det här med att vara gravid... Hade det vart dom så hade dom vart liggandes i 9 månader ;)         
Svar på tråden Augustibebis 2012