Inlägg från: Saftmedbulle |Visa alla inlägg
  • Saftmedbulle

Augustibebis 2012

Stövelkatten skrev 2012-01-30 08:59:47 följande:
    Huh, v.15! Va fort det gått.

Som en extra påminnelse kräktes jag lite på marken i Vällingby Centrum...

{#emotions_dlg.flower}Glad måndag alla!!! {#emotions_dlg.flower}
    Ok, så det var du ;) Såg spyan och undrade just vem som skräpade ner...
  • Saftmedbulle
    lillakotten skrev 2012-01-30 17:32:21 följande:
    Vi tänker inte heller göra kub. Det gjorde vi inte med dottern heller. Jag vet inte hur jag skulle ställa mig om jag skulle få "dåliga" siffror.
    Samma här.
  • Saftmedbulle
    A R skrev 2012-01-31 17:40:14 följande:
    Usch, har en riktig illamåendedag idag, fick inte behålla lunchen och nu vill jag inte tänka på middag.
    Fast det känns ändå som ett gott tecken på liv där inne så mitt i allt illamåendeelände så ler jag inombords.

Fick tid på klinisk genetik på torsdag för att diskutera ev genetisk utredning, yngsta sonen (10år) har neurofibromatos 1 som antagligen är en spontanmutation men det har aldrig gjorts någon utredning och nu undrar vi ju hur det går för pyret i magen. Samma dag har sonen sin sista cytostatikabehandling (hjärntumör), han har gått på behandling i ett och ett halvt år och äntligen ser vi slutet. Ska tillägga att han är normal i utvecklingen och enda men han har av sin tumör är lite påverkan på synen och lite "klen" men i övrigt är han en go och glad kille som utvecklas normalt. 

Nu ska jag krypa ner i sängen och titta på Downton Abbey och sticka lite Glad

Mysigt :) Jag stickar oxå... bebiskläder, så klart!
  • Saftmedbulle
    lills skrev 2012-02-02 10:18:30 följande:
    Alla har rätt till sina åsikter men tycker att om man vill uttrycka sig så så kan man skapa en egen tråd för diskussion om abort. Inte hoppa på andra sådär.. Det är ett extra känsligt ämne nu när alla hormoner flyger!!
    Prata om kräk istället som vettiga människor;)
    Ha, ha... kräk kan du vara själv ;)

Nä, men ärligt talat - håller med!
  • Saftmedbulle
    Hejåhå skrev 2012-02-03 15:59:32 följande:
    På ett sätt har den här abortdiskussionen bidragit med något positivt till den här tråden. Det går ganska snabbt att läsa ikapp 200 inlägg eftersom jag nu inte behöver läsa allt :)
    Ha, ha... ja, så kan man oxå se det ;)

Tack, tjejer, för träningstips och boktips! Ikväll ska vi ha våfflor...mums!
  • Saftmedbulle
    DetGodaLivet skrev 2012-02-03 16:07:41 följande:
    Att man inte gör fler UL beror på att man inte vet hur UL påverkar barnet. Det finns inget vetenskapligt klarlagt än (pågår mycket forskning på området) men det finns indikationer på att UL påverkar fostrets hjärna på något sätt, tex att fler föds vänsterhänta om man gjort UL (vänsterhänthet är ju inte farligt men man menar att detta visar att UL kan ändra i hjärnans funktion hos det ofödda barnet). 

Det finns spekulationer om att UL under det tidiga fosterstadiet skulle ha samband med vissa neuropsykiatriska funktionshinder till exempel.   

Man vet inte om det är så, men man vet inte heller särkerställt att det är ofarligt. Det är därför få ultraljud görs trots att man tänker sig att det vore hemskt smidigt om man fick se barnet varje gång man kunde. Det är alltså inte tryggare att göra många ultraljud även om man lätt skulle kunna tro det.   
    Tack för din synpunkt! Jag har själv funderat på det där... om jag skulle beställa ett extra VUL (privat), men just det där att man faktiskt inte vet hur barnet påverkas gör att jag ändå drar mig för det. Tror vid närmare eftertanke att jag väntar tills RUL...
  • Saftmedbulle

Novalina: Ja... vi VET din åsikt nu... Jag skulle (vänligt, men ändå på riktigt) vilja be dig vara lite lyhörd för de som önskar att detta inte diskuteras just här (det finns andra sådana trådar för dem som söker sådana diskussioner). Mig stör det inte (tycker det kan vara intressant), men man bör nog ändå ta hänsyn till de som inte önskar diskussionen just här. Det är ju ändå, som någon skrev, en gravidtråd...

• Saftmedbulle
    DetGodaLivet skrev 2012-02-03 16:23:03 följande:
    Mmmmmm..... Min sambo fyller idag och jag har köpt (bla.) ett våffeljärn åt honom. Jag försöker intala mig att det var för HANS skull ;)
    Hmm, ska FÖRSÖKA tro på det ;)
  • Saftmedbulle
    Gadget skrev 2012-02-03 16:27:09 följande:
    DetGodaLivet: jag känner också att jag inte vill göra UL varje besök pga just det du beskriver att man inte vet om och hur det påverkar även om det för mig varit betryggande hittills innan jag själv känner bebisen.
    Däremot tycker jag det är intressant att när jag nämnt detta för min svägerska i USA (som gjorde UL varannan vecka tror jag då hon jobbar som sjuksköterska och kände någon som hanterade apparaten) och för mina tjejkompisar i Tyskland (som betalade extra för att göra UL vid varje besök) så ser de ut som frågetecken och har aldrig ens hört talas om att det skulle kunna vara förenat med någon risk. Är det bara i Sverige vi talar om det och i så fall varför?
    Vi kanske är mer försiktiga?
  • Saftmedbulle
    Novalina skrev 2012-02-03 16:38:48 följande:
    Men om vissa envisas med att fortsätta diskutera detta, så måste jag ju få bemöta åsikerna riktade till mej, eller vadå?... Ska inte jag visas den hänsynen då??!

Jag har som sagt inget som helst behov att proklamera ut mina åsikter eg., för jag vet ju själv vad jag tycker och är helt trygg i det. Men jag måste ju erkänna att jag tycker det är lite småkul att bara några åsikter kan orsaka sån otrolig storm, herregud, det är ju bara åsikter liksom!! ´
    Jag har inte fattat vem som envisas med att diskutera det, men jag är väl korkad ;)

Vet bara att några bett om att inte behöva läsa om det och då tyckte jag att man kunde respektera det (vara lite inkännade mot de andra medlemmarna) Du är ju trygg i vad du tycker och det är jättebra - då behövs ju inte diskussionen, eller hur?
    Åsikterna har jag inget emot - håller helt med dig att man får tycka vad man vill- det är snarare VAR man uttrycker dem som jag hade synpunkter på. Tycker att abortdiskussion hör hemma i en diskussionstråd (kanske om etik?) och inte en gravidtråd. Olika trådar, olika syften så att säga...
Svar på tråden Augustibebis 2012