• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Saaajmon

Nu vet jag varför jag har haft lite ont i höfterna då och då . Läste lite att det är bäckenet som sträcker och har sig :) 

7 Augusti 2012 ♥
  • Saaajmon

Är det normalt att man får illa om man ligger på rygg? 

7 Augusti 2012 ♥
  • Millas
    Saaajmon skrev 2012-02-19 16:49:07 följande:
    Är det normalt att man får illa om man ligger på rygg? 
    Ja man kan må illa och bli yr om man ligger på rygg för att bebisen lägger sig på stora kroppspulsådern..
  • Saaajmon
    Millas skrev 2012-02-19 16:58:25 följande:
    Ja man kan må illa och bli yr om man ligger på rygg för att bebisen lägger sig på stora kroppspulsådern..
    Bra, för jag blev lite orolig där. Men då vet jag varför jag mår illa :) 
    7 Augusti 2012 ♥
  • Millas
    Sommaren12 skrev 2012-02-19 16:25:20 följande:
    A R: skööönt att allt var bra! :) lätt för mig å säga men försök att njuta av resan! Inte minst för att det är en fantastisk stad! Om du är nervös så kolla upp fakta om hur du gör om du behöver söka vård där. Kan vara en trygghet att veta det innan ni åker. Och vilken liten hjälte ni har i familjen! Fira ordentligt! Kram

Känner mig nojjig idag. Fler som känner ibland att allt bara är på låtsas? :( vet ju att bebben är där, har ju sett den men ibland får jag ändå för mig att det inte är på riktigt. Har svårt att beskriva känslan, antar att jag låter helt paranoid...

Jag kommer nog skriva i mitt förlossningsbrev att jag vill att de ska hjälpa mig att lita på mig själv och min styrka så att jag endast tar lustgas men att jag vill ha epidural som alternativ. Tycker all smärtlindring verkar ha så läskiga bieffekter. Var med om en misslyckad leverbiopsi en gång och kan inte föreställa mig någon värre eller mer panikartad smärta. De stack alltså in en tjock kanyl mellan revbenen och skar av en bit av levern UTAN bedövning... Bedövningen tog aldrig. Såklart kan jag inte föreställa mig smärtan att föda barn men kan ändå inte tänka mig något ondare och det överlevde jag ju. ;)
    Ajajajaj ryser av bara tanken.. Hua!!
    Sommaren12 skrev 2012-02-19 16:31:50 följande:
    I vilket stadie under förlossningen använder man sig av bad och akupunktur?

Jag älskar ju att bada och kan tänka att det iaf lugnar mig. Akupunktur är jag också väldigt intresserad av. Botade min svåra migrän med akupunktur, så det är nåt jag tror på.

Erbjuder de dessa grejer på de flesta sjukhus?
    Vad jag har förstått det som så får man inte bada om vattnet gått.. min förlossning började med att vattnet gick och jag har för mig att dom sa något om det.. Hmm.. tror jag.. minnet är inte vad det har varit..

Bad och akupunktur tror jag finns på alla sjukhus.. Eller det borde göra det iaf!!
  • 05091112

Hej tjejer!!!
    Måste bara fråga, när slutade erat illamående?
    Mitt håller i sig rätt bra fortfarande, är i 12+ nåt nu.

Och denna graviditeten plågas jag av ischiassmärtor  

• jguz

Det stämmer att man inte får bada om vattnet har gått. Infektionsrisk.

Vattnet gick båda Mona graviditeter så jag har aldrig fått bada men jag har fått stå i duschen :) jobbigt att jag är så blyg bara för bm kom om och skulle lyssna på hjärtat stup i kvarten. Hehe... Längre in i förlossningen hade jag så ont att jag slutade vara pryd...

• fru Elle

Kommer ta fram min profylaxbok och läsa igenom, har inte gått någon kurs utan köpte bara denna boken. Har inte hunnit med någon bedövning tidigare och har klarat mig på profylaxandning. Så tanken är att klara sig utan denna gången med, om det hinns med så vill jag gärna bada eller duscha. Har hittills haft snabba förlossningsförlopp och det är bara under ca 15 minuter under förlossningarna som jag har upplevt smärta. Har hög smärttröskel, det har säkert påverkat min smärtupplevelse samt att jag inte har har haft ett utdraget värkarbete.

På min första förlossning så var jag inställd på att det skulle ta lång tid. Hade tänkt testa utan men hade läst på om alla möjliga typer av bedövningar och biverkningar. Trodde jag skulle vilja ha epidural och lustgas. Ville faktiskt ha epidural med första barnet och ringde på BM när värkarna blev intensiva. Men BM ville att jag skulle avvakta, hade bara varit öppen 1 cm och det var 2 cm kvar på livmodertappen för mindre än två timmar tidigare. Hon ville inte ens kolla hur mycket jag var öppen, fast jag bad henne två ggr. Hon bad mig vänta på min BM och student som förlöste en annan kvinna. Vi ringde på BM en kvart senare och då var jag fullt öppen och barnet hade roterat klart. Också då när de tar ny CTG och konstaterar att dottern har ett hjärtljud på ca 40 och det blir helt plötsligt väldigt bråttom.

Blir faktiskt arg på hur dålig koll de hade på mitt barn och hur min förlossning fortskred. De förutsatte att jag som förstföderska skulle öppna mig långsamt och att det skulle ta tid.

• 05091112

Åh ni pratar bedövning

Jaa...Här blir det nog lustgasen igen. Hinner aldrig få något annat, på gott och ont liksom .  

• Hejåhå

Jag har besvär med mina skinkor. Det känns som mildare sendrag hela tiden. Vet inte hur jag ska ligga på nätterna för att det ska bli bekvämt. Ibland drar det ner ända till vaderna. Någon som känner igen sig?
    Fick det senare i förra graviditeten.

Svar på tråden Augustibebis 2012