• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Saaajmon

JAG DÖR..... En gravid kvinna ska vara med i Big Brother :O 

7 Augusti 2012 ♥
  • jguz

Haha.. Såg det... Jag tycker det ser kul ut. Även om jag själv ALDRIG skulle gå in där som gravid... Skulle inte gå in där öht faktiskt... Höhö...

• Mamma070912

Jag tyckte klippet var en befrielse när det väl var nödvändigt. Efter det kom hon äntligen ut. Efteråt gjorde det ont. Hade väldigt ont av stygnen första veckan, sen blev det bättre. Idag går det inte att se var det var
    Andra förlossningen sprack jag lite på många ställen, läkte snabbt av sig självt, behövde inte sys.
    Lustgasen är bra när man tar den rätt, vilket inte hände på första. Andra var mycket bättre.
    I badet blev värkarna mycket intensivare, var inte så skönt och avslappnande som jag hade hoppats.
    Vill gärna undvika sprutor av alla slag, men sa**n vad ont det gör att föda barn. Kanske skulle prova lite mer smärtstillande den här gången.

Äntligen kom vår efterlängtade lilla Julia
  • miniräkan

Angående perinealskydd för att undvika att spricka finns det en intressant studie som diskuterar just det.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:FIAKf0HrwqQJ:portal.omv.lu.se/publicfiles/samarbetsorgan/nordejordemodern/studentrapporter/MariaochCathrine.pdf+f%C3%B6rhindra+sfinkterruptur&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESgWsUp1sQJjMINZ_-6vOm_W7ANQlQIl3t0A0kEqIygMALGXTPBEq3-jd_NesWqyQ5m8Xa7xCqFa6jFRN1on1123mPuFrNhS7M-US3bR-s3pPN3Y2yFNK771WrAamsMCp9eu-IrX&sig=AHIEtbQA9R116fUFcKCVUC3HD0IvptoCjA

Där står det bland annat att risken att spricka ökar vid förlossningsställnignar där  man står upp, rekommenderat är att ligga ner på sidan, dels för att bm kommer åt bättre att göra perinealskyddet och att perineum töjs ut långsamt då trycket inte är lika stort så vid stående. 

Rekommenderar verkligen att läsa studien! :)

• miniräkan
    https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:FIAKf0HrwqQJ:portal.omv.lu.se/publicfiles/samarbetsorgan/nordejordemodern/studentrapporter/MariaochCathrine.pdf+f%C3%B6rhindra+sfinkterruptur&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESgWsUp1sQJjMINZ_-6vOm_W7ANQlQIl3t0A0kEqIygMALGXTPBEq3-jd_NesWqyQ5m8Xa7xCqFa6jFRN1on1123mPuFrNhS7M-US3bR-s3pPN3Y2yFNK771WrAamsMCp9eu-IrX&sig=AHIEtbQA9R116fUFcKCVUC3HD0IvptoCjA

hmm denna länken kanske funkar bättre
  • Sommaren12

Godmorgon tjejor! Nu har klipp-chocken lagt sig lite haha! ;) självklart får de ju hellre klippa än att jag spricker hela vägen. Jag har bara inte vetat att man kan spricka så mycket så hela diskussionen gjorde mig rädd igår. Jaja, får läsa på ordentligt. Nån som kan rekommendera en bra sida eller bok att läsa om förlossningen, alltså förbereda sig. Tänkte först köpa en bok "att föda" tror jag, av nån barnmorska men sen läste jag massa negativa recensioner om den så avstod.

Förresten, v 16 idag! :) Men så trött på mina gravid-appar. Babygruppens säger att fostret är ca 10 cm och 1177 säger 16 cm! Det är ju lite skillnad... Iofs kanske den sista är från huvud till tår. Jaja.

• Naimis

Godmorgon! På väg till jobbet efter att varit sjuk förra veckan. Känns både roligt men även jobbigt, måndagsångest för jag vet att jag har så sjukt mkt att göra.

Sommaren12 - Min amerikanska app säger 14 cm och 149 g, men babycenters 10 cm och 100 g. Men allt är väl större i USA

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-02-19 20:08:41 följande:
    Ninime: har med läst det om avnavlingen. Minst en minut tror jag man ska vänta innan man klipper av. Ska med skriva det.

Halvsittandes... Förstår inte riktigt hur det ser ut. Ingen som hittar nån bild på hur den ställningen ser ut ungefär?
    Det är alldeles för lite, det jag menar med när moderkakan har pumpat färdigt kan ta allt mellan 5-30 min, navelsträngen blir helt vit... Dom har börjat få upp ögongen om att avnavla sent är bra för barnet så jag har för mig att dom flesta har börjat med att vänta upp till ca 3 min, men blodet pumpar fortfarande i navelsträngen.... Så jag kommer skriva att dom får inte klampa sen klippa förrän navelsträngen är vit och den är färdig...  
    Nu menar jag inte att man absolut inte kan spricka om man har halvsittande ställning men jag har hört att risken minskar lite, det är jättebra om bm kan hålla tillbaka huvudet lite om det går för fort vid utgången, tyvärr är det där som det känns som värst, en enorm brännande känsla och man kan lätt tappa fokus, bm och undersköterskorna hoppas jag hjälper till att snappa upp dig så du behåller din fokus på vad du gör, det gjorde dom med mig... När det känns som värst så måste dom påminna dig om att ta kontrollen över det onda och du fokuserar på andningen, stenhårt...

För mig finns det inget mer häftigt än att föda barn, det är det coolaste jag varit med om i hela mitt liv... En enorm kraft tar över ens kraft, en kraft som man kommer på att man faktiskt kan bemästra Låter koko men så kände jag
Svar på tråden Augustibebis 2012