• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 05091112
    lills skrev 2012-02-19 17:57:20 följande:
    Kanske dum fråga, men vi pratar ju förlossning... Hur vanligt är det att man spricker? Mitt första och jag känner lite rädsla inför just det.....
    Det är väldigt olika. Jag sprack inget vid min första förlossning men vid andra och trejde sprack jag på helt olika ställen.

Sen jag kan bara tala för mig själv och jag märkte inte av att jag sprack sen bedövar de utav bara satan när man ska sys.

Det kan ju gå lite mer illa och det är tråkigt att man inte pratar om det faktiskt :( 
  • mammsen
    babyhummingbird skrev 2012-02-19 16:05:43 följande:
    Här är tanken att använda så lite som möjligt.. Har också fått höra att jag har ganska hög smärttröskel.. Får se om det stämmer, haha. Men tanken är att försöka bada lite och använda lustgas om det behövs. Sen vill jag ha perinealskydd för att minska risken för att spricka.

En annan fråga.. Om tiden finns vill jag väldigt gärna ha lavemang innan.. Fick höra att inte alla förlossningar godkänner detta.. Kan det stämma? Någon som har erfarenhet?

Det kan du köpa på apoteket och fixa hemma innan du åker =)
    Lavemang alltså!
    Jag glömde förra gången men upplevde det aldrig som jobbigt, jag avr så inställd på allt annat och märkte lixom inte något.. Frågade efter och då skämdes jag lite igen haha
  • 05091112
    Saaajmon skrev 2012-02-19 17:57:11 följande:

Nu har jag raderat min blogg på MinBebis. För den ena tjejen skulle länka min blogg och bevisa att jag är fejk och att jag har snott någon annans bilder och graviditet! Det var mina ord som skrevs, allt var mitt! Nej, nu kan jag börja på ny kula med ny blogg som är lösenskyddad! 

Om du vill ha användarnnamn och lösen så skriv till mig i min inbox! 

Wow, att hon orkar.. =( 
  • Grizabella

Jag fick bada fastän vattnet gått, bubbelpool, fast nu hann jag iofs inte fylla mer än halva karet innan det kom krystvärkar, jag som sett framemot att få bada bubbelpool , då bubbelpoolen inte var ledig vid första förlossningen

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-02-19 16:31:50 följande:
    I vilket stadie under förlossningen använder man sig av bad och akupunktur?

Jag älskar ju att bada och kan tänka att det iaf lugnar mig. Akupunktur är jag också väldigt intresserad av. Botade min svåra migrän med akupunktur, så det är nåt jag tror på.

Erbjuder de dessa grejer på de flesta sjukhus?

Fråga din bm, det är lite olika från förlossning till förlossning, på en del förlossningar får man bara bada tills vattnet gått på andra får man bada så länge man vill, på vissa får man även föda i vattnet. Akupunktur kan man nog använda i alla skeden, jag fick akupungtur (fick välja i huvudet eller i ryggen) valde ryggen, tror det hjälpte lite men svårt att avgöra då jag inte fött utan,, haha,, men jag tror på det iallafall att det tar en del av udden och därför kör jag nog på det igen antagligen..Ang bad tror jag det finns på alla sjukhus, men det kan vara upptaget och då kan det bli att sitta i dushen istället, det brukar vara rymliga dushar med sånadär stolar i,,
  • mrsnoname

Hej alla!

Hoppar in med nåt helt annat mitt i förlossning å bedövning. Hoppas det e ok ;)
    Jag har fått nån konstig rethosta å ont i bröstkorgen. Gör inte ont hela tiden men kommer lite då å då... Kanske nåt å kolla upp? Läste att man kunde få ont i bröstkorgen iofs... Men vad tror ni?

• mammsen
    Saaajmon skrev 2012-02-19 16:59:39 följande:
    Bra, för jag blev lite orolig där. Men då vet jag varför jag mår illa :) 

Det stoppar även blodflödet till barnet! så barnet får mindre syre! Så ni vet tjejjer! Men om ni inte blir yra av det så är det ingen fara =)
  • mammsen
    jguz skrev 2012-02-19 17:06:42 följande:
    Det stämmer att man inte får bada om vattnet har gått. Infektionsrisk.

Vattnet gick båda Mona graviditeter så jag har aldrig fått bada men jag har fått stå i duschen :) jobbigt att jag är så blyg bara för bm kom om och skulle lyssna på hjärtat stup i kvarten. Hehe... Längre in i förlossningen hade jag så ont att jag slutade vara pryd...

Fast det finns ingenting som bevisar att det är sant.. Och i socialstyrelsens riktlinjer tog de bort den "regeln" för flera år sedan, vissa sjukhus har fortfarande inte ändrat sina riktlinjer bara..
  • jguz

Sist jag födde barn var 8 år sedan. Så visst kan mycket ha hänt sedan dess. Det är säkert ändrat...

• mammsen
    lills skrev 2012-02-19 17:57:20 följande:
    Kanske dum fråga, men vi pratar ju förlossning... Hur vanligt är det att man spricker? Mitt första och jag känner lite rädsla inför just det.....

Jag sprack, det avr ju inget jag märkte försen bm skulle sitta och sy en stund efter jag fått mitt barn, nästan 15stygn blev det och jag hade svinont efter i säkert 2 veckor! Nu 4år senare varken jag känner eller ser det men detta är det enda jag värkligen fasar över inför nästa förlossning, inte att spricka men stygnen som kliar och smärtan när man kissar osv, det svider och jävlas!! Så denna gången kommer jag prata med min bm om ställningar och annat som kan göra att risken för sprickor minskar,, GYNSTÄLLNING=NEJ under själva förlossningen
Svar på tråden Augustibebis 2012