• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen

Noppe! Nu har jag hoppat in och skrivit av mig lite, nu ska jag mysa med min sjuka dotter och titta på Pippi på de 7 haven med en skål godis =)
    Vecka 14 nu by the way, andra barnet, syns ingenting!
    Avundas alla vackra magar i bildtråden!!  

• Sommaren12

Båda mina väninnor sa att de inte kände att de sprack, tankarna var på andra håll helt enkelt.

Ni som fött innan, vad är era erfarenheter om bra ställningar att föda i?

• Ellenbmt

Man märker oftast inte när man spricker. Jag sprack över klitoris, kände det inte alls och jag har full känsel idag. Syns inte ens.

Man kan förebygga med att smörja snippan med mandelolja dagligen.

• Ellenbmt

Jag fick bada fast vattnet gått!!? Men mitt vatten gick med ett splash och sen var allt igång, kanske skillnad om man gått och sipprat i några dagar?

• Blomsterfröna

Ja sprack lite lite med första och tredje..
    Jag gillar att föda halvsittandes, och kommer göra de denna gången oxå...

• verro

Har fått i mig rökt kött i två dagar.. Ngt jag behöver oroa mig för?

• fru Elle

Jag fick sy några stygn efter första förlossningen. Men från att krystvärkarna startade så var hon ute efter 12 minuter. Men hade inga besvär av dessa stygn och det var inte många stygn de behövde sy. Hade läst någonstans att man kunde minska risken att spricka om man bad BM hålla emot med en varm handduk och det gjorde BM. För vem känner inte en oro över att spricka, vem vill det. Födde halvsittandes.

Med sonen så fick jag en väldigt stark krystvärk och han föddes på den enda krystvärken, gick inte att hålla emot trots att det var min plan. Hann precis komma upp i sängen när jag fick krystvärken, hamnade lite på sidan. Fick en liten bristning som BM sa egentligen inte behövdes sys. Men hon sydde den med tre stygn, de använder ju självupplösande tråd så den försvinner ut efter ett tag.

Läste någonstans om en metod en del BM använder för att minimera att man spricker. Det var något om att de ska hålla handen på något speciellt sätt. Ska försöka hitta den infon igen.

• babyhummingbird

Perinealskydd är det speciella handgreppet jag tror du syftar på. Har tänkt skriva upp detta i mitt förlossningsbrev. Tydligen kan detta minska risken för att spricka rejält. Såg på uppdrag granskning som handlade just om detta.. Att på de förlossningar man infört detta grepp som BM gör hade bland annat antalet sfinkterruptur (när man spricker hela vägen) sjunkit drastiskt.

• Millas

Jag hade problem efter förlossningen. Ja, det var värre än vad själva förlossningen var faktiskt. Blödde så förbaskat och ingen visste varför så jag hade två st som GRÄVDE mellan benen på mig och en som hängde över magen och en som stack mig i armen allt detta samtidigt. Fy fasen vad hemskt det var, det var första gången jag var riktigt nära på att börja gråta den dagen av smärta. Och självklart kissade lillkillen på mig samtidigt

Sprack gjorde jag men mest ytligt men några stygn blev det, var dock inte så farligt att sy och absolut inget jag märkte av under förlossningen!

• O Hanna O

Ska var nersövd...min förlossning var hemsk...så fort jag plussade fick jag panikångest...ska få gå i samtal, hoppas det hjälper...annars vet jag inte vad jag gör! ut kommer den komma men jag vet inte hur.

Svar på tråden Augustibebis 2012