• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • DetGodaLivet
    Issan8 skrev 2012-03-09 17:05:13 följande:
    oj hjälp nu blev jag lite stressad, har inte köpt nånting av det där. Men smart att dela upp köpen så attt det inte blir så saftiga utgifter sen när det närmar sig.

Vi har bara köpt bebiskläder och sen en babywatcher som fått bästa betyget. Den där  man kan både se och höra bebis genom en liten tv-skärm.

är ergosele samma sak som bärsele typ babybjörn?
    är amningsnapp en vanlig napp fast mindre storlek för nyfödda?

Ursäkta att jag är så okunnig men jag har verkligen inte haft tid till att sätta mig in i allt då studierna har tagit allt sista månaderna. Kommer komma med alla mina dumma frågor nu när jag är "fri" från hemska examensarbetet.

Nejnejnej... Babybjörn är = ryggskott. Hoppa den, man orkar bara bära pyttebebisar i babybjörn och det är visst inte en så bra sittställning för dem heller. Ergo är en ergonomisk sele, det finns massor av märken tex Beco, Manduca, Pognae. Har man en bra sele behöver man inte ha vagnen med sig jämt.

Amningnapp är en napp till bröstvårtan som man kan använda om bebin har svårt att få tag eller om den blir sårig och öm. Behövs oftast inte men bra att ha hemma. En annan bra-att-ha-hemma grej är bröstpump för det kan behövas i bärjan om brösten blir väldigt spända, då kan man behöva mjölka ur lite för att bebin ska få tag. Eller om man vaknar mitt i natten med mjölkstockning...då är det döden att inte ha en hemma. 

Annars kan man ju köpa mycket efterhand. Man behöver inte ha allt innan. Jag köper långt i förväg för att jag är snål (läs prismedveten) och inte vill lägga massor av tusenlappar på konsumtionsvaror. De pengarna vill jag hellre använda till en senare dagisstart till lillen istället.       
  • Sommaren12

Min väninna trivdes jättebra med babybjörn och bebisen likaså. Men min brorson ville absolut inte sitta i den. Ett tips jag fått är att låna allt sånt av vänner om man känner nån med de grejerna så behöver man inte slösa dyra pengar på nåt som kanske inte kommer att användas.

• lillakotten

Min dotter älskade babybjörn och det gjorde även jag. Vi hade en active men när hon blev lite över året så gjorde det ont i axlarna då man bar längre stunder. Kan dock bero på att jag är ganska smal och att den inte satt helt som den skulle på mig. Testade även babybjörn comfort carrier som är en jätte bra men lite stor sele. Den var kanon men är från 6kg vilket dottern inte vägde förens runt 7 månader. Denna gång så vill jag testa babybjörn miracle den verkar bra tycker jag.

• DetGodaLivet
    Sommaren12 skrev 2012-03-09 19:41:52 följande:
    Min väninna trivdes jättebra med babybjörn och bebisen likaså. Men min brorson ville absolut inte sitta i den. Ett tips jag fått är att låna allt sånt av vänner om man känner nån med de grejerna så behöver man inte slösa dyra pengar på nåt som kanske inte kommer att användas.
    Ja låna är bra. BabyBjörn funkar ju så länge bebin inte väger för mycket (man bär hela tyngden på axlarna och i korsryggen) men det blir en hög kostnad med tanke på så kort användningstid. ¨ 

I en ergonomisk sele fördelar man tyngden över hela kroppen, mest på höften, och kan bära ett 2,5 år gammalt barn utan problem.     

Har dock köpt en babybjörn också för att kunna använda till framåtvänt (som man ju ändå bara ska ha korta stunder). Gav 20 kr på loppis för den.
  • DetGodaLivet
    lillakotten skrev 2012-03-09 19:49:37 följande:
    Min dotter älskade babybjörn och det gjorde även jag. Vi hade en active men när hon blev lite över året så gjorde det ont i axlarna då man bar längre stunder. Kan dock bero på att jag är ganska smal och att den inte satt helt som den skulle på mig. Testade även babybjörn comfort carrier som är en jätte bra men lite stor sele. Den var kanon men är från 6kg vilket dottern inte vägde förens runt 7 månader. Denna gång så vill jag testa babybjörn miracle den verkar bra tycker jag.

Hehe...min äldste son vägde 6 kilo vid 6 veckor...honom orkade man inte bära länge kan jag säga.
  • Hejåhå

A R: spolning? Gick sköterskan in för att se att man gjort något på toaletten?

• Grizabella

Angående Ergo, kan säga att den verkligen var värd alla pengar, första barnet hade kolik och vägra sova själv på dagarna så jag bar honom hela dagarna i Ergo, städa, tvätta, laga mat utan problem, fick aldrig ont i ryggen och han san ergonomiskt rätt i den, använde den till andra barnet med, inte lika mycket, mest när vi var ute och inte ville ha van, tyvärr har jag sålt den då vi inte hade planerat en trea, men vi skall köpa en ny, då blir det sportvarianten eller Ergo performance, 2008 fanns det bara en modell, nu finns det fler och just sportvarianten och performance har längre midjeband, originalvariantens midjebälte var i kortaste laget för sambon nämligen

http://reirei.se/sv/varumarken/ergobaby/
    http://xn--ergobrsele-u5a.se/

Svar på tråden Augustibebis 2012