• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • LiJon
    Tina lind skrev 2012-03-10 10:33:12 följande:
    Imorgon går jag in i vecka 19, härligt att tiden rullar på även om det ibland känns som den står stilla.

Nu väntar en dag ute, det ser dystert ut men det är hela sex grader varmt redan. Ska pyssla om kaninerna lite och se om de inte har lust att para sig! Skönt att väntan på kaninungar bara är dryga 30 dagar.

Hoppas ni får en härlig helg :)

Åh, vad mysigt med kaniner och ungar! Födde upp dvärgvädurar när jag var yngre och blir alltid kaninunge-nostalgisk när det börjar dofta vår ute

Här knallar det på, gick in i vecka 18 igår enligt nya RUL-beräkningen. Är dock sjuuukt orolig och deppig, tredje dagen idag som jag inte har känt av bebisen Har ju känt flera gånger om dagen senaste veckorna och till och med utanpå, nästan så fort jag satt/lagt mig ner. Och nu nada. Tyckte jag kände några konstiga ryckningar därinne igårkväll, men liksom bara bak mot tarmarna... Jättekonstig känsla. Tänker om bebisen vänt på sig på något vis och mest sparkar inåt så att det inte känns lika tydligt? Jag som sett framemot RUL nummer 2 nu i veckan börjar bli lika orolig som inför det första. Vill ju inte använda dopplern för mycket heller, men känner jag inget idag blir det nog så ändå.
  • Noli
    eightythree skrev 2012-03-10 08:50:07 följande:
    Halloj!
    Länge sedan jag skrev något - dagarna flyger iväg!
    Har läst ikapp lite om barnvagnar och RUL mm. Kul att det är fler i samma tankar!

Själv var jag på RUL i måndags och fick veta att liten ser ut att ha allt på rätt plats och mår bra inne i magen. Vi fick även veta att det ganska säkert är en lite flicka! ( Till min stora förtjusning iom att vi har två pojkar tidigare)! De har en flemarginal på 2% men ul sköterskan tyckte att det var så tydligt att vi inte behövde tänka på det.... skoj! Så nu har jag smyghandlat två bodys, ett par byxor, strumpor och två små mössor - i rosa toner såklart! hihi! Vet inte hur mycket man vågar shoppa än heller.

Ang vagn så kommer vi att köpa en bättre begagnad denna gång iom att vi anser att det är för mycket pengar på en vagn som vi använder ca ett år och sedan vill man ha en mindre smidigare vagn istället. Men mitt dilemma ligger i hur jag ska göra med sonen som kommer att vara 3år. Kommer han att kunna gå själv? Ska vi köpa syskonvagn eller ståbräda????? Vad har ni för erfarenheter?

Hur mår ni i övrigt? 
    Grattis till lyckat RUL! Vi har precis samma vagnfunderingar som ni, då storebror kommer att ha precis fyllt 3 år när lillebror anländer. Sonen är verkligen inte mycket för att gå längre sträckor själv, men sådant kan ju ändras på ett halvår förstås. För oss lutar det åt att köpa en billigare syskonvagn begagnat för promenader till och från förskolan osv., även om vi vet att vi nog bara kommer att använda den ett kort tag innan det blir att sälja vidare. Svårt att veta vad som blir bäst!

• mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-03-09 17:21:56 följande:
    Nejnejnej... Babybjörn är = ryggskott. Hoppa den, man orkar bara bära pyttebebisar i babybjörn och det är visst inte en så bra sittställning för dem heller. Ergo är en ergonomisk sele, det finns massor av märken tex Beco, Manduca, Pognae. Har man en bra sele behöver man inte ha vagnen med sig jämt.

Amningnapp är en napp till bröstvårtan som man kan använda om bebin har svårt att få tag eller om den blir sårig och öm. Behövs oftast inte men bra att ha hemma. En annan bra-att-ha-hemma grej är bröstpump för det kan behövas i bärjan om brösten blir väldigt spända, då kan man behöva mjölka ur lite för att bebin ska få tag. Eller om man vaknar mitt i natten med mjölkstockning...då är det döden att inte ha en hemma. 

Annars kan man ju köpa mycket efterhand. Man behöver inte ha allt innan. Jag köper långt i förväg för att jag är snål (läs prismedveten) och inte vill lägga massor av tusenlappar på konsumtionsvaror. De pengarna vill jag hellre använda till en senare dagisstart till lillen istället.       
    Jag som har flera problem med både nacke och rygg efter flera misshandlar, bla ett kraftigt vridningstrauma mot nacken och efter misshandel med basebollträ över revben/ryggrad tyckte baby björns bärsele var toppen! Jag älskade de bredabanden över axlarna och tyckte den fördelade vikten bra! Dock vågade jag bara ha min dotter i bärsele tills hon var ca 7-8månader och efter hon var ca 5-6 månader hade jag henne alldrig längre stunder utan när jag diskade/sprang till tvättstugan osv

Men det är klart man kan ha olika erfarenheter, jag tyckte dock med min rygg som provade några olika modeller att babybjörn var den som var skonsammast för mig som förälder med skadad rygg.

Det beror säkert på vad man har för skador och var de sitter, jag har 2 kotor i nacken som är förskjutna åt sidan och pressar på nerver sedan har jag 3diskbråck eller vad det heter och kan vara sängliggande med ganska kraftiga smärtor i perioder.. Kanske är det annorlunda om man har ont i nedre delen i ryggen eller i axlar.. jag vet inte.. =)

Ville bara dela med mig då jag inte tänker changsa denna gången utan kör på en Babybjörn sele från början =) 
  • mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-09 22:09:00 följande:
    Ergo är alltså ett märke om jag fattat rätt? Herregud vilken djungel det är med allt man kan köpa... :S Och UJ, som ni skriver om, är det en förkortning för nåt? Haha nu låter jag säkert helt väck...

Kan inte nån erfaren skriva en lista på alla saker man kan tänkas behöva? Vill med sprida mina köp lite, men vet liksom inte vad jag behöver förutom det uppenbara.
    Altså, det man värkligen värkligen behöver är ju i princip:

Kläder, men inga mängder! strl 50 (nyfödd) passar bara i några dagar/max 2 veckor på ett normalstort barn, på en del barn är strl 50 för stort när de är nyfödda, strl 56 behövs heller inga större mängder av då den storleken vanligtvis är urväxt efter 2-3 månader, rekomenderar att ha omlottkläder då det är smidigast när man vill vara lite extra ömtålig med nacken i början.

Vagn: ett måste!! och vad man ska ha beror helt på när/var man kommer använda vagnen.

Sovhörna: Varesig man vill ha spjälsäng eller mindre säng vid sidan av sin säng är det svårt att vara utan! Och nära sängen är det bra med en mycket dov nattlampa så man hittar i mörkret utan att väcka bebisen helt när den vaknar och är hungrig på natten!

Ett paket blöjjor och våtservetter och amningsskydd (typ små bomullsinlägg att lägga i bh:n så inte man har stora runda fläckar på brösten för man läcker) och glömm för guds skull inte stora jävla nattbindor av största sort!! Det hade ju inte jag tänkt på sist!

Sedan är allt efter smaksak!
    Bärsele, nappar, badolja, babyborste och alla sådanna saker kan man likaväl köpa efter barnet är fött beroende på hur viktigt man tycker det är.. Jag tror inte det är så många som slänger upp sina helt nyfödda bebisar i en bärsele, eller?
    babygym är inte heller akut första dagarna/veckorna, det tittar på ansikten och kontraster lite här och var =)

Jag gillar ju att ha allt i förväg även om man kanske inte använder allt! (shopoholic)
    Men det är ju inget fel med att vänta tills behoven efter en sak finns försen man köper den! 
  • 14mars

Såg att någon hade varit på Ullared, kommer dock inte ihåg vem! Va kostar tillexempel täcke, kudde, påslakanset, kläder och liknande? :)

• Sommaren12

Tack mammsen för listan! :) fler får gärna fylla på! :)

Är amningskudde bra att ha?

Det enda jag köpt är spjälsäng (IKEA-erbjudandet) med madrass och en affisch (väldigt nödvändigt ;)) att hänga ovanför. Inga kläder alls än. Kommer nog bara köpa lite grann, räknar med att man kommer få massor! ;)

Är såna där nattlampor eller vad de heter bra?

• Kampis

Ikeas spöka nattlampa är jättebra att ha, perfekt att leta urtappad napp med eller att se vart man har lagt sina egna tuttar nånstans när det är sags att amma ;)

• Kampis

ang amningskudde så har jag aldrig fattat vitsen med det.. om jag ville ha båda händerna fria vid amnng (vilke för övrigt är bästa tillfället att klippa naglarna på bebisen!) så lade jag bara en vanlig kudde under.

• Tina lind

Sommaren12- Amningskudde kan du ju alltid köpa senare om du känner att du skulle behöva det. Jag tänker köpa en sådan denna gång. Hade alltid kudde under armen när jag ammade, annars fick jag så ont i armen och axeln, behövde få upp armen lite liksom. Blev inget sådant köp förra gången men nu i efterhand hade jag använt min flitigt så denna gång ska jag införskaffa en.

Sedan är det bra att ha torra tvättlappar som du tvättar rumpan på bebisen med, det är så lätt att de får utslag eller reagerar på våtservetter (det brukar man inte rekommendera i början, om det inte är nödfall när man är ute och så).

Inotyol (osäker på stavningen) är den bästa salvan för röda rumpor, den lägger sig liksom som ett skyddande lager, den är väldigt fet. Kanonbra och ett måste! Bepanthen är bra mot torr hud men den klarar inte röda rumpor, den är för lös i son konsistens.

Många små handdukar, går åt till läckande bröst, blöjbyten och eventuella kräkningar. Köpte en "amningshandduk" förra gången i en babyaffär, rea på den. Och jäklar vad den var bra! Len mot brösten men ändå sög den upp enormt bra! Jag tyckte frotté kunde vara lite väl hårt mot bröstvårtan. (jag hade mycket mjölk så jag fick hålla "trasan" emot den andra tutten när jag ammade för det forsade som bara den...Urtvättade kökshanddukar (som är riktigt slitna) är också sköna emot brösten.

Amningspump var ett måste för mig. Ammade ut i början när det spände för mycket och så var jag inlagd på sjukhus när sonen var tre månader och då ammade jag ut massor med mjölk. Kanonbra köp!

Köp inte för mycket kläder i strl 50, många bebisar är ju längre än 50 när de kommer och då kan de bara ha 50 när de är på bb (de är ju så "ihoptryckta" då). Omlottbodies är ett måste som någon redan skrivit. Man vill inte behöva dra över huvudet när de är helt "nya".

Mjuk babyfilt att ha med redan på förlossningen. Min plutt fick blöja och mössa på sig sedan svepte jag in honom i filt första dagen, ville ha honom nära nära utan kläder på honom.

• fru Elle

Kampis; foglossning är inte roligt. Förra graviditeten hade jag mycket besvär av foglossningen och var sjukskriven på 100 % från vecka 25. Har känt av foglossning denna gången med men det är inte alls lika illa som förra gången.

Har precis haft barnkalas för vår dotter Molly som har fyllt 4 år. Jag känner mig lite trött efter kalaset. Men Molly och hennes gäster var mycket nöjda med kalaset så det fick det vara värt.

Svar på tråden Augustibebis 2012