• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    O Hanna O skrev 2012-03-11 08:27:45 följande:
    ush helenaa vilken helg...

Jag har så sjukt svårt att sova just nu vänder och vrider mig, sen slutar det alltid med att jag rullar på rygg, vaknar med panik för att man inte ska sova på rygg   
    Oroa dig inte för att sova på rygg, vissa klarar det hela graviditeten. Det är om och bara OM livmodern klämmer på kroppspulsårdern eller vad den heter som det är farligt för barnet för det kan bli för lite syre till moderkakan och barnet. Men det känner du isåntfall, då domnar benen och du kan bli yr och må illa.. Det är lätt att oroa sig i onödan det är det som gör att man är en bra förälder <3 Kram =)

(Det kan vara farligt ganska tidigt i grav med från att livmodern börjar bli förstorad och tyngre än vanligt, jag känner av det ganska snabbt när jag ligger på rygg men det beror helt på  exakt var pulsådern ligger långt fram/bak längre åt sidan än vanligt om den är skyddad mer eller mindre med tarmar vid sidorna osv)

Man behöver bara oroa sig om man blir påvärkad själv, blir man inte det kan man ligga på rygg utan att oroa sig  =) 
  • NiniMe
    mammsen skrev 2012-03-11 11:07:12 följande:
    NÄSUG!! Tack!! Det höll jag på att glömma!! Det kom jag på att jag behövde en lördag när min dotter var täppt i näsan och det närliggande apoteket endast var öppet mån-fre,, det ska jag ju köpa i tid!! Hade jag helt glömt!

Rekomenderar jag alla att ha hemma =)

Ja eller hur haha den har räddat mig många ggr
  • mammsen
    Novixi skrev 2012-03-11 11:24:25 följande:
    Tina lind: glömde fråga i förra inlägget, får du en spruta innan förlossningen? Jag är också rh neg men de kollade sonens blod när han föddes. Han var dock också neg så jag behövde aldrig någon spruta. Får du det i förebyggande syfte då eller?
    Jag har ju med fått det efter, men det är ju bra om man vet vad barnet har för blodgrupp så man kan få sprutan innan så slipper man böka med det efter förlossningen ju.. Jag har redan fått sådan spruta 2 ggr, är det något man får i sammband med alla födslar eller räcker en spruta en viss tid /resten av livet?
  • mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-11 11:38:51 följande:
    Ja eller hur haha den har räddat mig många ggr
    Har skrivit upp det på vår komihåg lista i köket, så det kommer jag köpa snarast.. Tack så jättemycket för påminnelsen =)
  • Tina lind

Novixi och mammsen- Det är nya rutiner (vet inte sedan när) och nu får man det runt vecka 28-30 om barnet är positivt. Vid inskrivning tar de blodprov för att se om man är rh negativ och är man det kollar de upp om bebisen är negativ eller positiv genom ett vanligt blodprov på en själv. Dubbelkolla med era barnmorskor, det är kanske bara de rutinerna i sthlm?

• Novixi

Tina lind: okej det får jag kolla då :)
    Mammsen: man måste få det efter varje barn om det är positivt tror jag

• mammsen

Måste bara säga ang järntabletter att jag HATAR dem!
    Jag började käka dem tidigt i min förra grav och mitt järnvärde var alltid i bott (mellan 100 och 110 typ) och även om jag åt dubbel dos hände det inget!
    Tillslut köpte jag blutsaft och tog bara rekomenderad vanlig dos och järnvärdet var normalt efter 3 veckor!
    Någon mer som har liknande erfarenhet?
    Blutsaften sabbade inte min mage heller,,

Jag har inte köpt blutsaft än går in i v 17 idag men jag har brustabletter med järn och c-vitamin som är supergoda! De har jag tagit någon gång då och då sedan redan innan jag blev gravid =)

Och ni som äter de där vanliga järntabletterna glöm inte äta de i sammband med c-vitamin! En appelsin eller något för då tar kroppen upp järnet 10ggr bättre eller hur mycket det nu var, men tar man järn sammtidigt som man dricker mjölk så stoppar det kroppens förmåga att ta upp järnet, någon som vet vilket ämne i mjölk det är som stoppar upptaget? minns inte vad dte heter?! 

• Tina lind

Novixi och Mammsen- Kollade upp det precis och jag kommer få en spruta i vecka 30 och sedan en till (om jag förstått det rätt) efter förlossningen. Det finns tydligen en liten risk att man under graviditeten bildar antikroppar, fast man inte får blödningar eller fostervattensprov. Men det verkar som att det är rutiner för sthlm, kolla denna länk http://www.vardguiden.se/Documents/Gravid/Nya%20rutiner%20f%C3%B6r%20RhD-negativa.pdf 

Japp man måste få en till om man vid nästa graviditet får ett positivt barn.

Novixi- Då ska jag kolla upp den amningskudden :)

• Tina lind

mammsen- Jag behövde aldrig ta järntabletter eller blufsaft under graviditeten. Men förlorade så pass mycket blod att jag fick knapra det efter förlossningen (skulle gjort det i två veckor men slutade efter fyra dagar). Och jag hoppas jag aldrig mer behöver äta järntabletter, blev ju förstoppad och kunde inte bajsa. Fruktansvärt! Speciellt att sitta på toaletten i mer än en halvtimme för att försöka bajsa medan man blev så stressad för att bebisen skulle vakna. Slutade äta dem snabbt och var uppe på mitt jobb (jobbar på företagshälsovård) för att kolla järnvärdet och då var det normalt igen, skönt.

• ellllen83

Mammsen: det är kalk och järn som komplexbinder till varandra och komplexet kan inte tas upp av kroppen. Tas alltså gärna på så fastande mage som möjligt, gärna med c vitamin som du säger :)

Svar på tråden Augustibebis 2012