• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • lillakotten

Jag tycker att tiden går jätte sakta! V16+4 idag. Känns som att jag har varit gravid i en evighet! Igår så tittade dottern konstigt på min mage och ville att jag skulle dra upp tröjan. Då berättade min man för henne att mammas mage är stor för att det är en bebis där inne. Då sa dottern att Ella med har en bebis i magen :) sötnos!

• godisbit

Usch, nej tiden går alldeles fööör lååångsamt! är 15+5 idag, lite mer än 4 veckor till RUL och inte ens en bebbemage att glädjas åt när jag får köpa större kläder! Blir så otålig när jag läser om alla som går på RUL, känner bebis och har fina magar. Jag blev ju flyttad på kub-ul till månadsskiftet aug/sept och funderade nästan på att leta upp en septembertråd fast det skulle kännas så trist att lämna den här tråden samtidigt.

Men det kommer ju tids nog och huvudsaken är ju att bebben och jag mår bra och det gör vi ju!

• NiniMe

Usch idag ska vi på begravning.... Min käre farfar gick bort för ett par veckor sen och nu när man liksom försökt gå vidare så kommer allt rivas upp idag.
    Är det någon här som vet om det brukar vara sura miner från dagis när man lämnar barnen på dagis för att gå på begravning?

• mammsen

URS!! Ställde mig på vågen idag och blev översköljd av en ångestvåg!!

Innan jag fick min dotter för snart 5 år sedan brukade jag väga runt 65 kilo är 174cm lång och då trivdes jag!
    Efter min dotters födelse har jag slarvat med träning och ätit lika stora portsioner mat som innnan jag fick barn (och då bara åt typ 2ggr/dag) men nu senaste åren äter man ju frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål och för ca ett år sedan ställde jag mig på vågen och vägde 90.0kg!!

Jag började röra på mig igen och räknade lite kalorier, jag åt välbalanserat och nyttigt och ca 1500kcal om dagen vilkket resulterade i -0.8-1kilo i veckan mitt mål var att nå 70kilo (ville ha lite extra som jag kunde förlora när illamåendet i en graviditet kom). 

Jag ville även förlora vikt eftersom vi hade svårt att få barn (ca 18 månader tog det att lyckas) har pco, och när jag nått 70kilo skulle vi söka hjälp.

Iallafall, när jag testade possitivt hade jag tagit mig ner till 76kilo och var stoltast i världen! Ansiktet började ta form igen och eftersom jag har en vältränad, snygg, tattuerad kille som alla blänger efter så kunde jag äntligen njuta av att ta hans hand ute på stan igen, han tycker jag var skitarvig för "han tyckte jag var vacker" men jag kände hur folk undrade (är dem ett par?? / Varför är han med henne??) och sånna saker =)

Larvigt jag vet!!

Men äntligen vägde jag som när vi träffades och ännu mindre endå och så kom plusset!! Lycka!! Allt kämpandes var värt det!
    ¨
    Jag var possitiv och tänkte att jaha, villken tur att jag inte han hela vägen ner till 70kilo nu behöver jag inte oroa mig för att förlora föör mycket vikt.. Första grav -16kilo (till vecka 13 där jag avbröt) andra grav - 8kilo till v 16 sedan upp 10 kilo (så pluss 2 under hela graviditeten)

Jag har mått illa! Men jag har vart så¨jävla duktig och haft en sådan underbar sambo som sett till att jag tagit illamående mediciner och inte glömmer ta på seabanden efter dusch samt kommer med ätbarn hela tiden för att hålla illamåendet i shack. Jag gick ned 2 kilo men när jag ställde mig på vågen idag vägde jag 81.5kilo! Jamenar jag kan ta 100kilo bara jag får mitt efterlängtade barn!! Men jag fick en chock!!!

Någon som känner liknande?

Det är ju bara ta tag i det efter grav, amma bort hälften och sedan efftetr ammning köra på samma spår som jag gjorde innan grav, men jag är mest orolig över att de där dumma tankarna ska komma tillbax när jag vill gå vacker och gravid på stranden med sambon till sommaren, och med barnvagn när bebisen kommit.. Vill inte folk ska ta förgivet att jag är hans syster eller dylikt och råflirta med han när jag står där.. 

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-15 22:22:19 följande:
    Willes mor: nejdå du skrämde mej inte! :) vet ju att det där är väldigt olika. Har nog inte kommit till det stadiet än att jag börjar oroa mig, känns så avlägset nu. :)
    Jag "glömde" oroa mig för förlossningen helt första gången, eller hann inte rättare sagt och jag fick en toppenförlossning!! Förvärkar i 2 dygn dock men sedan gick det snabbt och smidigt och jag upplevde det som en toppenförlossning! Hoppas jag får det likadant igen =)
    Dessutom fick jag massor med beröm av alla barnmorskor och sånt både hur jag hanterade värkarna och hur jag hanterade krystningsvärkarna osv, Dock skällde jag ut en bm som ville hålla lustgasmasken åt mig när jag skulle ta i i en krystvärk.. haha 
    Men jag minns tillbax på min förlossning som en dag med mycket skratt och känslan ett barn har på julafton du vet.. det bara tindrade i mina ögon, och på alla kort ler jag stoooort med lustgasen i högsta hugg =)

Jag är nog mer orolig nu till nästa förlossning än jag var första förlossningen, fast jag hade en sån toppenförlossning :P 
    Aprilia1977 skrev 2012-03-16 05:26:55 följande:
    Vecka 19 idag!

Har fått ny tid till att avsluta RUL på onsdag nästa vecka. Det jobbiga är att jag har fått tid på eftermiddagen och jag jobbar då. Min arbetsgivare är inte så "mild" av sig. Utan låter mig jobba in tiden jag inte är på jobbet.

Jaja, alla kan inte ha det bra!

För övrigt önskar jag alla en trevlig fredag!

{#emotions_dlg.flower}      
    Prata med ditt fack!! Du har rätt att gå till mödravård, undersökningar och även föräldrakurser under grav,, BETALT! Stämmer inte det tjejjer!?

• Fyran2012

Vecka 17 idagHjärta

Var ju hos läkaren igår eftersom det hände en incident på jobbet (äldromsorgen) i onsdags..ryggen känns katastrofal efter detta & jag blev sjukskriven mars ut till att börja med. Skönt att kunna vila upp ryggen ordentligt nu! Han skrev även ett intyg på att jag behöver "ryggvänliga" arbetsuppgifterGlad

• Sommaren12

Aprilia: det är inget för honom att tjura om, man har rätt till såna besök på arbetstid! Du ska inte behöva ta igen det sen. Vilket pucko till chef! Nyttja dina gravidhormoner och säg till honom!! ;)

Nu har fotpall och mina efterlängtade tolixstolar levererats! :) skönt att se när saker kommer på plats i lägenheten. Ska köra och köpa nytt bord idag och sen får vi snart ta tag i sovrumsrenoveringen. Boa!! :)

• NiniMe
    mammsen skrev 2012-03-16 08:40:20 följande:
    URS!! Ställde mig på vågen idag och blev översköljd av en ångestvåg!!

Innan jag fick min dotter för snart 5 år sedan brukade jag väga runt 65 kilo är 174cm lång och då trivdes jag!
    Efter min dotters födelse har jag slarvat med träning och ätit lika stora portsioner mat som innnan jag fick barn (och då bara åt typ 2ggr/dag) men nu senaste åren äter man ju frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål och för ca ett år sedan ställde jag mig på vågen och vägde 90.0kg!!

Jag började röra på mig igen och räknade lite kalorier, jag åt välbalanserat och nyttigt och ca 1500kcal om dagen vilkket resulterade i -0.8-1kilo i veckan mitt mål var att nå 70kilo (ville ha lite extra som jag kunde förlora när illamåendet i en graviditet kom). 

Jag ville även förlora vikt eftersom vi hade svårt att få barn (ca 18 månader tog det att lyckas) har pco, och när jag nått 70kilo skulle vi söka hjälp.

Iallafall, när jag testade possitivt hade jag tagit mig ner till 76kilo och var stoltast i världen! Ansiktet började ta form igen och eftersom jag har en vältränad, snygg, tattuerad kille som alla blänger efter så kunde jag äntligen njuta av att ta hans hand ute på stan igen, han tycker jag var skitarvig för "han tyckte jag var vacker" men jag kände hur folk undrade (är dem ett par?? / Varför är han med henne??) och sånna saker =)

Larvigt jag vet!!

Men äntligen vägde jag som när vi träffades och ännu mindre endå och så kom plusset!! Lycka!! Allt kämpandes var värt det!
    ¨
    Jag var possitiv och tänkte att jaha, villken tur att jag inte han hela vägen ner till 70kilo nu behöver jag inte oroa mig för att förlora föör mycket vikt.. Första grav -16kilo (till vecka 13 där jag avbröt) andra grav - 8kilo till v 16 sedan upp 10 kilo (så pluss 2 under hela graviditeten)

Jag har mått illa! Men jag har vart så¨jävla duktig och haft en sådan underbar sambo som sett till att jag tagit illamående mediciner och inte glömmer ta på seabanden efter dusch samt kommer med ätbarn hela tiden för att hålla illamåendet i shack. Jag gick ned 2 kilo men när jag ställde mig på vågen idag vägde jag 81.5kilo! Jamenar jag kan ta 100kilo bara jag får mitt efterlängtade barn!! Men jag fick en chock!!!

Någon som känner liknande?

Det är ju bara ta tag i det efter grav, amma bort hälften och sedan efftetr ammning köra på samma spår som jag gjorde innan grav, men jag är mest orolig över att de där dumma tankarna ska komma tillbax när jag vill gå vacker och gravid på stranden med sambon till sommaren, och med barnvagn när bebisen kommit.. Vill inte folk ska ta förgivet att jag är hans syster eller dylikt och råflirta med han när jag står där.. 

Känner verkligen igen mig.. Jag gick upp 35 kilo med ettan och vägde precis innan han föddes ca 108 kilo.. Sen blev jag gravid med tvåan och gick upp dom 20 kilo jag hade lyckats gå ner... Men efter de så kämpa jag som attans för att gå ner, jag gick ner mer än vad jag vägde innan mina grav och jag var skitlycklig över mina heta kropp Drömmer... När jag blev gravid nu så vägde jag ca 74-75 kilo och jag har redan gått upp till 85.. Jag mår skit, eller ja givetvis tänker man ju att bebis har det bra men tanken på att man ska slita som man gjorde innan känns så dryg... Jag är liksom bara i vecka 22 nu och REDAN gått upp 10-11 kilo... Med ettan hade jag gått upp 14 kilo i vecka 25... Så nu slutar jag med allt socker..... iiihhh svårt men det behövs inte... hahaha... Känner också att jag vill kunna vara snyggt gravid, inte fläskiga lår osv, vill kunna ha kjol på mig utan att få värmeeksem mellan låren... Usch ja..
  • Sommaren12

Även om jag bara gått upp 4,5 kg och är normalviktig så mår jag också dåligt när jag ställer mig på vågen och det hela tiden plussar på. Hade ätstörningar under hela mina tonår och även om jag äter bra och lever hälsosamt nu så kommer känslorna tillbaka när man passerar sin "smärtgräns". Igår var jag väldigt deppig över det och började tänka i samma banor som förut, att jag måste träna typ varje dag och äta mindre. Det är svårt att stänga av det där även om jag samtidigt fattar att detta är för en bra sak och att mina kilon än så länge är normala och följer "kurvan". 
    Förlåt, jag menar inte att minimera era problem, att vara riktigt överviktig förstår jag ju är svårare än mina extra hullkilon... Tycker det är enormt starkt jobbat av dig Ninime med din viktresa tillbaka! Undrar om jag skulle palla?
    Tänkte skriva om detta igår när jag deppade, men brydde mig inte om det, men nu när ni snackar om det så sticker jag med in med mina tankar.
    Blir vi feta får vi väl ta och starta en tråd till hösten där vi peppar varandra att gå ner? ;) 

• mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-16 09:06:31 följande:
    Känner verkligen igen mig.. Jag gick upp 35 kilo med ettan och vägde precis innan han föddes ca 108 kilo.. Sen blev jag gravid med tvåan och gick upp dom 20 kilo jag hade lyckats gå ner... Men efter de så kämpa jag som attans för att gå ner, jag gick ner mer än vad jag vägde innan mina grav och jag var skitlycklig över mina heta kropp Drömmer... När jag blev gravid nu så vägde jag ca 74-75 kilo och jag har redan gått upp till 85.. Jag mår skit, eller ja givetvis tänker man ju att bebis har det bra men tanken på att man ska slita som man gjorde innan känns så dryg... Jag är liksom bara i vecka 22 nu och REDAN gått upp 10-11 kilo... Med ettan hade jag gått upp 14 kilo i vecka 25... Så nu slutar jag med allt socker..... iiihhh svårt men det behövs inte... hahaha... Känner också att jag vill kunna vara snyggt gravid, inte fläskiga lår osv, vill kunna ha kjol på mig utan att få värmeeksem mellan låren... Usch ja..
    Vet du vad!!
    Vi får skapa en ny tråd sen med "vi augustimammor som ska bort med fettet" :P
    Jag googlade lite och hittade en sida fick mig att känna mig lite lugn, http://www.alltforforaldrar.se/kul/bmi
    Jag skulle gå upp ca 11.5 - 16 kilo i min graviditet beräknat på mitt bmi, Så jag ligger alldles lagom till nu efter halva graviditeten.. jag fick bara en chock eftersom jag  är van att gå ner istället för upp och det kändes på något sätt som att det var "normalt och ok" då, så nu kändes det helt fel när jag gick upp istället..
    Min sambo har pussat mig i pannan och skrattat åt mig lite, så det känns bättre nu :P

Men men, iallafall, första veckorna så åt jag välldigt mycket frukt och sånt, kunde inte stoppa något fika eller sånt i munnen,, sista veckorna har det blivit fika nästan varenda dag, det har varit så skönt att komma ur ryggläge och kunna vara social igen.. Men idag ska jag GÅ till affären och köpa jordgubbar, honungsmelon, vindruvor, äpplen och appelsiner och alla andra frukter som flirtar mig på fall väl på plats.. Sen ska jag FROSSSSAAAA!! Ska göra fruktsallad med dottern sen, fast hon får nog lite glass eller grädde till =) 

Om jag väl har frukt hemma äter jag lixom hellre det än kakor, smörgås och sånt när hungern sätter in, behöver fortfarande äta ofta för att slippa må illa,,  
Svar på tråden Augustibebis 2012