• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Svipp

Ellenbmt - Jag städar också i förråd, garderober, köksskåpar och barnrum! Det är märkligt att känslan att måsta ha allt förberett och klart kommer så starkt. Har sorterat alla våra gamla bebiskläder och det är så mysigt! Jag behöver verkligen inte köpa någonting men det måste man ju ändå...hehe!

• astro
    Xericax skrev 2012-03-15 11:26:28 följande:
    Jag har den senaste tiden haft många mardrömmar om att det händer hemska saker för nära och kära. Inatt drömde jag om en stor skogsbrand som spred sig jättesnabbt och mina föräldrars hus höll på att brinna ner. Vaknade upp helt uppjagad och grät. Och nu snöar det här också så jag känner mig lite deppad idag. Vill ju ha vår nu!
    Drömmar om bränder betyder att man förbereder sig på en stor förändring i livet, oftast en man har kontroll över och är positiv till (t ex större projekt, en flytt man ser fram emot, ett nytt jobb).

Ofta tyder otäcka drömmar på positiva saker i den verkliga världen, hur konstigt det än låter.

• LiJon
    Fyran2012 skrev 2012-03-15 11:32:39 följande:
    Ska till läkaren om ett par timmar..min rygg är katastofal efter en incident på jobbet igår när jag blev tvungen att akut dra upp en 150-kilos dam i sängen.. Det knäckte till ordentligt & jag har såå ont + ont i magen. Var så orolig för det lilla livet igår men enligt bm skulle det inte vara någon fara.. Har iaf kontaktat läkare idag för ryggen.
    Inte lätt att arbeta inom äldreomsorgen med dagliga tunga lyft & svåra arbetsställningarRynkar på näsan Allra helst inte med ryggbesvär + foglossning..

Usch då! Jobbar också inom äldreomsorgen och även om man har hjälpmedel man använder sig av så är det tungt. Har också fått foglossning och det är hemskt vissa dagar på jobbet, som tur är har jag fina jobbarkompisar som jag inte "får" göra lika mycket för längre. På kvällarna är vi alltid en som går själv och det är rätt tungt men det har jag inte behövt på senaste.

Iallafall tog jag upp det här med tunga lyft o liknande med barnmorskan vid inskrivningen och hon sa också att det inte är någon fara. Att "det som sitter det sitter" och att man inte kan lyfta på sig ett missfall och det var ju skönt att höra. Nu var ju det tidigare i graviditeten men det borde ju gälla lite samma princip nu också, bebisen ligger nog skyddad därinne och vi tar det onda. Hoppas iallafall att du får hjälp och att värken går över!     
  • Xericax
    astro skrev 2012-03-15 11:39:59 följande:
    Drömmar om bränder betyder att man förbereder sig på en stor förändring i livet, oftast en man har kontroll över och är positiv till (t ex större projekt, en flytt man ser fram emot, ett nytt jobb).

Ofta tyder otäcka drömmar på positiva saker i den verkliga världen, hur konstigt det än låter.

Hoppas det.  Glad Jag drömde faktiskt för en tid sedan att min syster var jätteledsen för hon och hennes man skulle skiljas, (då vaknade jag också upp gråtandes). Sedan någon vecka senare så ringde hon och var jätteglad för hon och hennes man hade köpt en ny lägenhet som de ska flytta till i maj. Så hoppas att det är något trevligt som kommer att hända för mamma och pappa snart då också, om inte förr så i augusti Solig
  • mammsen
    Blomsterfröna skrev 2012-03-15 06:38:04 följande:
    Hur hade ni gjort ang vagn., min dotter är 21 mån när barnet e fött. Hade ni skaffat tvillingvagn?? Första gången jag har tätt mellan barnen så aldrig haft en tvillingvagn
    Jag hade absolut skaffat en tvillingvagn!
    Men det beror ju på hur ofta du använder vagn, om du bor i stan eller på landet osv..
    Alternativet är ju att skaffa en enkelvagn och bara skaffa en billig beg tvillingvagn i reserv =)
    Men den kommer garanterat bli använd många gånger!!

Jag hade alltid vagn till min dotter tills hon var tre, sedan mellan 3 och 4 års åldern så har jag haft till dagis och ibland till affären eller när jag varit och shoppat,, Om jag hade 2 barn ujnder 3½år hade jag garanterat skaffat en dubbelvagn!

Det kan vara svårt ibland att få en trotsig 3åring att stå snällt på en ståbräda när de hellre vill springa och larva runt i affären eller när de är trötta och lägger sig på golvet/trottoaren och skriker och vägrar stå på brädan tror jag, någon med erfarenhet av ståbräda??? 
  • Gadget
    LiJon skrev 2012-03-15 09:59:20 följande:
    Grattis till er som gjort lyckade RUL!
    Beklagar till er som fick sämre besked, håller verkligen tummarna att det ska gå så bra som möjligt för er!   

Jag tror jag har börjat "boa" lite nu, iaf i huvudet haha. Mäter och grejar i sovrummet och googlar bebismöbler och liknande. Är det någon annan som funderar på att ha (eller har haft) vagga? Spjälsäng kommer vi köpa men jag är så sugen på att ha en vagga första tiden (vet inte hur länge det funkar, första två-tre månaderna?). Tänker att den är ju låg och man kan ha den precis bredvid sin egen säng på natten. Sen kan det ju säkert bli så att bebisen sover i våran säng också... men ändå. Har sett flera fina äldre, vitmålade vaggor på blocket, men vågar inte riktigt slå till på en än.  
    Vi är inte inne på vagga, men en korg på hjul. Tycker det är gulligt, och inte så "stort" för bebisen den första tiden. Dessutom kan man dra den runt i lägenheten enkelt tack vare hjulen så kan bebisen ligga i den och ändå vara med oss. Antingen när den sover, men också när den är vaken om den nu nöjer sig med att ligga själv. 
    Men som du säger funkar det väl bara i tre månader kanske, men förhoppningsvis hinner vi flytta in i vårt hus vi bygger tills dess (fast jag börjar tvivla mer och mer) och då passar det bra att köpa en spjälsäng först till nya huset.  
  • Kampis
    Ellenbmt skrev 2012-03-15 07:01:36 följande:
    Min dotter är tre år när nya bebisen kommer. Vi köper syskonvagn av anledningen att jag vill kunna gå långa promenader i höst för att tappa vikt. Annars behövs den nog inte. Man kan ju ha bärsele och ståbräda och mixa som man känner....

Är det någon som vet om man kan träna inkontinens med något mer än knoppningar??

Knipkulor =)
  • mammsen
    astro skrev 2012-03-15 10:08:04 följande:
    Grattis.

Men de ligger efter i Norrköping. De får inte undanhålla information längre, det de ser måste de också förmedla till patienten. 

(Har jag hört. Försökte hitta en länk för att bekräfta detta men lyckas inte, så kanske är detta bara ett rykte.) 
    Det står i lagen om genetisk bla bla bla,, Kan leta upp det.. De måste enligt lagen inte titta efter för att berätta könet, men de får inte undanhålla det om föräldrarna frågar och de har sett könet.

Så på de ställen där de har som "policy" att inte berätta kön undviker de flitigt de området där könet är för att inte behöva se..

Sen måste man ju om man gör en anmälan bevisa att han/hon som gjort undersökningen har sett könet för att det ska vara ett brott :/

Kan ju leta upp rätt lag om det är någon som känner starkt behov av att ha denna, det är dock en luddig lag som inte hjälper så mycket..
    Fyran2012 skrev 2012-03-15 11:32:39 följande:
    Ska till läkaren om ett par timmar..min rygg är katastofal efter en incident på jobbet igår när jag blev tvungen att akut dra upp en 150-kilos dam i sängen.. Det knäckte till ordentligt & jag har såå ont + ont i magen. Var så orolig för det lilla livet igår men enligt bm skulle det inte vara någon fara.. Har iaf kontaktat läkare idag för ryggen.
    Inte lätt att arbeta inom äldreomsorgen med dagliga tunga lyft & svåra arbetsställningarRynkar på näsan Allra helst inte med ryggbesvär + foglossning..
     Prata med ditt fack, din arbetsgivare får inte låta dig göra vissa saker som tunga lyft mm, om din arbetsgivare inte kan omplacera dig så du får lättare arbetsuppgifter har du rätt att stanna hemma med lön, eller hur är det? Får man sin fulla lön eller bara en viss del av lönen?

• mammsen

Åååh!! jag måste bara dela med mig!!

Sambon kallar mig för tjockis och det känns underbart!!!!!! <3 haha

Och idag ringde telefonen, det var från bvc, min Barnmorska som jag hade (som var totalt nonchalant och ointresserad och har fått så dåligt rykte att halva byn väljer att gå på mvc i grannkomunerna) har blivit långtidssjukskriven igen..

Och i luren hördes en glad, leende, härlig, possitiv och intresserad tjej som undrade om jag ville komma in en sväng redan idag så hon fick träffa mig eftersom hon ska följa mig hela graviditeten =D
    Sedan när jag kom dit bara var hon såååååå UNDERBAR!!
    Jag ville ta med henne hem!!
    Krama henne!!!!
    Ja, jag bara älskade henne!!!!
    Hon var så naturlig och frågvis (som intresserade människor är) och hade en sån underbar attityd och både jag och sambon klaffade direkt med henne!!

Härligt!!! 

• Tesdy

Härligt mammsen.

Själv har jag sen igår fått en jobbig hosta så när jag hostar så får jag järnsmak i munnen. Sen som om detta inte vore nog så har jag ju haft ont i halsen i nästan två veckor och det gör ju extra ont när jag måste hosta titt som tätt.

Men slut på allt gnäll... Idag ser jag ut som om jag håller på att spräcka min kofta jag har på mig. Hade inga problem som helst att knäppa den förra veckan, men idag gick det men nöd och näppe. Har exploderat i storlek nu på bara några dagar. Härligt att änligen börja se gravid ut och inte bara tjock.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
Svar på tråden Augustibebis 2012