• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12

Jag har kollat upp detta med sushi eftersom jag också ÄLSKAR sushi, speciellt laxen! ;) Det är helt okej att äta lax och räkor som varit frysta och är odlade, därför går nästan all restaurangsushi bra eftersom de flesta hanterar det väl men fråga för säkerhets skull. Jag skulle inte köpa förpackningar i matbutiken för där vet man ju inte. Vit fisk och tonfisk ska man inte äta så kör på räkor, lax och veggo. Har ätit sushi många gånger nu under graviditeten. Att det finns vegetarisk "mammasushi" är bara för stissiga morsor som blir nojjiga av fisken sa killen på mitt sushiställe. ;) ät å njut med andra ord!

Mina cravings har lagt sig lite. Mjölk och fisk står fortfarande högt i kurs men kebab har (som tur väl är) falnat. Sur frukt äter jag gärna fortfarande men inte så jag måste iväg å köpa kiwis mitt i natten längre... ;)

• Ellenbmt

Lilla kotten- jag äter sushi. Måste dock känna köket som jobbar så man vet att de fryser fisken innan. Men oftast är sishifiak fryst få den är lättare att skära i lite fryst tillstånd. Åt sushi med dottern med.

• FruFoxy

Nyss hemkommen från ultraljudet. Allt såg fint ut och det är en tös därinne. Men nått förbryllar mig något. Fick hoppa tillbaka ännu fler dagar (sm 9 aug, ul. i v. 10 blev bf ändrat till 11 aug. och idag ända till 16 aug.) Alltså, jag plussade den 28 november och enligt ultraljudet idag skulle jag tydligen haft ägglossning den 26 november. Inte sjutton kan man plussa 2-3 dagar efter ägglossningen?! Har jag ALDRIG gjort förrut iaf.
    Enligt mina beräkningar, känningar och temphöjning, full stegring på äl-test så hade jag äl den 18 november. Det är jag 100% säker på. Dessutom hade vi inte heller sex nått mer efter den 16 november.
    Jag har alltid fått hoppa någon dag men det här känns inte möjligt. Ska jag försöka få tid till ett nytt ultraljud? Det här kan jag bara inte tro på. 

• TheMaraja

Jag blev inte heller klok på hur jag blev flyttad förra graviditeten då jag visste exakt när hon blev till. Hade 3/9 enligt SM och blev flyttad till 8/9 efter UL och sen så kom hon 22/9 så jag vet inte om datumen spelar så stor roll. Det dom går efter på UL är ju bara måtten på olika kroppsdelar och inte när man hade mens/ägglossning. Enligt måtten ska man kunna få fram ett mer exakt datum om när bebisen ska vara "klar", men jag tror allt bara är på ett ungefär alla fall

• Tesdy

Jag ser att ni diskuterar vikt och jag är gärna med på gå ner i vikt gäng efteråt!. Jag var inne på den länken om BMI och enligt den skall jag inte gå upp mer än 8 kg då jag idag har BMI = Fettma.
    Detta trots att jag tränar regelbundet och är instruktör på ett gym så har jag fettma enligt BMI. Visst jag har enligt mig själv 18 kg för mycket innan graviditeten, men har aldrig gillat sättet att räkna BMI då muskler väger mer än fett.
    Jag har som mål att efter graviditeten se ut som jag gör på mina bilder jag har i bloggen ( http://mintur.wordpress.com ) och det var så jag såg ut när jag hade 18 kg mindre än nu innan jag blev gravid. Jag hoppas att promenader och rätt kost efter graviditeten skall hjälpa mig dit för där trivdes jag.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • FruFoxy

TheMaraja:
    Hon som gjorde rul pratade mycket om att eftersom jag inte har en 28 dagars cykel utan en 30 dagars så har jag räknat fel (??). Då tänkte jag inte på det men på vägen hem så kom jag ju på att jag har hela tiden räknat med en 30 dagars cykel eftersom jag alltid räknat ut min cykel-längd utefter när äl är. Jag är ingen nybörjare precis. 
    Och dessutom har jag ju gått efter ul som gjordes i v. 10 som gjordes på samma klinik och samma apparat, dock inte av samma person. Att det kan diffa en vecka från olika ul gör mig jätteförvånad! Ok en dag hit eller dit liksom..

• FruFoxy

Men men, ut kommer väl bebisen. Men jag blir lite orolig att nått ska vara fel på tösen..

• Gadget

Idag har vi beställt barnvagn och även tittat ut bilbarnsstol.
    Det blev en tysk Hartan Racer GT. I sista sekund valde jag en hård bärlift istället för en fast liggdel som jag först var inne på. Storleksskillnaden var minimal och även om den fåfänga delen av mig tycker att det är snyggare med fast liggdel än bärlift i sitsen kändes det smart att locket och madrassen kunde göras om till åkpåse.
    De hade 20% rabatt mars ut så vi fick ge precis 600 EUR inkl adapter för bilbarnsstolen. Kändes som ett bra pris, tror det är ungefär vad internetshopparna ligger på.
    Nu känns det på riktigt.

Ang vikt, jag har passerat 70 precis vilket känns väldigt konstigt men inget jag gör en stor sak av. Har hittills efter halva graviditeten gått upp 6-7 kg och är glad om det håller sig under 20 kg. Men det verkar vara så individuellt och ibland helt oberoende av hur hårt man kämpar så därför försöker jag ta det med ro. Om det är något jag tänker på är det att för barnets skull inte äta för mycket socker. Fast vad är för mycket? Något onyttigt slinker nog ner varje dag här.

• LiJon

Också hemkommen från RUL, väntar en liten tjej vi också! jättepaffa blev vi, vet inte varför men båda var så inställda på kille. Naturligtvis lika välkommet! Fick med flera bilder, bl a en profilbild på ansiktet. Allt såg bra ut så nu vågar man nog slappna av. Nytt BF 17 augusti.
    Är som ni ovan också helt säker på ÄL och när hon blev till, höhö, men ändå flyttades vi sex dagar. Tänker att det kanske har att göra med att det tar några dagar innan det befruktade ägget fäster? Spelar ju ingen roll egentligen, huvudsaken att det går bra.

Svar på tråden Augustibebis 2012