• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen

Ah! justet!!

Jag lovade någon häromdagen att jag skulle berätta så fort jag kom ihåg vad det hette!!

Ang att sova på ruygg som vi pratat mycket om!

Det heter vena carva syndrome och såhär står det på salgrenskas ordlista

Vena cava = stort blodkärl som går utefter ryggraden

Vena cava-syndrom = i samband med att en gravid kvinna ligger på rygg, kan vena cava komma i kläm mellan livmodern och ryggraden, mamman får svimningskänsla, barnet kan få sämre syretillförsel och fosterljuden går ner

Skickar emd länken om någonn  vill dubbelkolla =)

http://www.sahlgrenska.se/sv/SU/Vardutbud/Forlossningsvard/Ordlista1/

Men det är absolut ingenting man behöver oroa sig för om man inte känner av det, och det käner man av om venen kommer i klämm!! Genom illamående och svimningskänslor osv,, 
    Det finns även fall där venen kan komma i kläm på vissa kvinnor när de är stående och då brukar man sjukskrivas för det =)

Men om man känner av det jättesnabbt och ändrar possition behöver man inte oroa sig =)

Hoppas ingen blir stressad och orolig av detta utan att ni ser det som en trygghet istället att inte behöva oroa er i onödan =) 
  • mammsen

Astro - (och alla andra undrande mammor) Ang att ha rätt att ta del av all information om sitt barn som framgår vid en ultraljudsundersökning hittas i här https://lagen.nu/2006:351 I fjärde kap §1 3st det står

"4 kap. Fosterdiagnostik, genetisk fosterdiagnostik och preimplantatorisk genetisk diagnostik

Villkor för fosterdiagnostik

1 § Alla gravida kvinnor skall erbjudas en allmän information om fosterdiagnostik. En gravid kvinna som har en medicinskt konstaterad förhöjd risk att föda ett skadat barn skall erbjudas ytterligare information om genetisk fosterdiagnostik.

Efter informationen bestämmer kvinnan, i samråd med läkaren, om hon skall genomgå fosterdiagnostik eller genetisk fosterdiagnostik.

Den gravida kvinnan skall få all information om fostrets hälsotillstånd som har kommit fram vid fosterdiagnostik. Uppgifter om fostret som inte rör dess hälsotillstånd skall lämnas ut endast om kvinnan begär det."

Jag har inte hittat lagen som säger att man inte får vägra att lämna ut några uppgifter till den gravida kvinnan om den gravida kvinnan undrar om något personen i fråga vet något om (ex. råkat se kön på UL) än, men vet att den finns där så jag kikar vidare och serom jag hittar den =)
  • Challelotten

I Jönköping får man veta om man frågar och de ser vad det är, men de lägger inte ner någon tid för att titta om de inte ser.

Men det var en sån härlig känsla att fråga på förlossningen om vad det blev :0) så vi frågade aldrig på ultraljudet.

• Gadget

Här verkar vi mer behöva säga till att vi INTE vill veta vad det är. Sist började han leta efter könet tills vi utropade "nej, nej, vi vill inte veta!"
    Det känns verkligen vanligare och vanligare att ta reda på det innan, kanske gör vi annorlunda nästa gång om vi får fler barn, men nu vill vi ha det som en överraskning.

• mammsen
    Challelotten skrev 2012-03-15 15:07:42 följande:
    I Jönköping får man veta om man frågar och de ser vad det är, men de lägger inte ner någon tid för att titta om de inte ser.

Men det var en sån härlig känsla att fråga på förlossningen om vad det blev :0) så vi frågade aldrig på ultraljudet.
    Samma känner jag för att fråga om vad det är på ultraljudet!
    Efetr förlossningen så är man ju bara lycklig över sin bebis, jag sket ju i om det var en flicka eller pojke då! Jag var ju bara så lycklig över att ha en bebis!

Att på ultraljudet få veta den lyckliga överaskningen när man får veta en sån stor grejj är ju otroligt och underbart!
    Jag tycker de lyckan bleknar lite efter förlossningen när man är så underbart lycklig över att bara ha sin baby där <3

Om ni e med på hur jag menar..
    I trollhättan har de som policy att "inte berätta" eftersom det är så många som valt att abortera flickfoster här.. Ofta är ju det av typ religösa skäl osv vad jag har förstått,, men jag tycker det är fruktansvärt att de drar alla över en gräns så.. och om det är någon som är så jävla dum i huvudet att dom abborterar sitt eget barn för att det är fel kön ska de ju fan inte ha barn och då ska ju sjukvården vara glada att de tog det beslutet och hoppas att de alldrig lyckas skaffa barn igen!

Men men, vi fick ju som ni förstår inte veta så vi valde att filma undersökningen och under ultraljuder undviker barnmorskan flitigt att få in bilder där barnets kön skulle kunna synas..

Nu filmade vi inte av den anledningen men men,, Jag orkar/vill inte ställa till med massa drama så jag frågade bara vänlig en gång om hon hade sett vad det var för något och hon sa nej så.. skit samma...

Vi bokade tid för extra rutinundersökning och köns-ultraljud i ett  som vi ska på om mindre än 2 veckor :P
  • mammsen
    Gadget skrev 2012-03-15 15:15:16 följande:
    Här verkar vi mer behöva säga till att vi INTE vill veta vad det är. Sist började han leta efter könet tills vi utropade "nej, nej, vi vill inte veta!"
    Det känns verkligen vanligare och vanligare att ta reda på det innan, kanske gör vi annorlunda nästa gång om vi får fler barn, men nu vill vi ha det som en överraskning.
    Jag förstår vad du menar, det är många som säger som du,, men tror du överaskningen blir större efter förlossning? Jag menar bara att överaskningen är stor när än man får den :P
  • Gadget

Nä, egentligen tror jag inte överraskningen blir mindre vid förlossningen om man inte vet. Könet är verkligen helt oviktigt för mig egentligen. Men på något sätt får bebisen vara mer hemlig tills den kommer ut. Svårt att förklara. Men hade vänner t.ex som hade bestämt namn på barnet redan i magen så det var ju inte en främmande bebis utan en Elsa redan innan hon kom ut. Så behöver man förstås inte göra heller och de lärde ju inte känna sitt barn innan det kom ut bättre än andra heller bara för att de redan namngivit henne. Tja.. vi är kanske bara gammaldags av oss för att det var så förr.

• astro
    (OBS. Resonemang om aborträtten i  detta inlägg. Läs det inte om du ogillar ämnet.)

Jag sa till bestämt på både detta och förra ultraljudet att vi struntade i vilket kön det var men att hon inte fick hoppa över att kolla nedre halvan av bebis i något försök att dölja könet (vet att det förekommer).

När jag var yngre ville jag absolut inte veta. Nu spelar det ingen roll, en överraskning är kul men det gör mig inget att veta, heller. 

Däremot ogillar jag idén att vården på egen hand får bestämma vad som ska sägas/göras. Att motivera detta med att man vill undvika könsrelaterad abort känns också som - ursäkta språket - ett jäkla hyckleri. Fram till v18 har vi fri abort, ju, och behöver inte motivera oss eftersom resonemanget är "det är inget barn än". Då kan det inte heller rimligen vara omoraliskt att "ta bort" en flicka. Ledsen om det låter rått, men antingen är det fel att göra abort utan synnerliga skäl eller också får man ha vilket skäl man vill, och i Sverige har vi valt det sistnämnda.

(Själv är jag i grunden mot abort men jag tycker också väldigt illa om hyckleri och bristfälliga resonemang. Har foster ingen livsrätt före v18 så har de inte.)

Dessutom görs ju RUL efter den fria abortgränsen vilket gör att risken för att folk ska välja könsrelaterad abort ovanpå allt annat måste vara försumbar. 
  • Challelotten

Det är ju tur att mer och mer landsting ändrar på sig så man får välja om man ville veta kön eller inte. Synd bara att alla inte har följt med. När jag väntade dottern fick man inte veta.

Idag har jag knappt kunna äta nått. Känner mig mätt hela tiden. Sen sitter jag som väktare i reception så kan inte bara gå här ifrån utan måste vara på plats hela tiden. Lite jobbit att man redan känner att det börjar att bli jobbit :D

• Sommaren12

Håller med dig astro!

Förstår Gadget med hur du menar att det är mysigt att låta det vara hemligt med könet till förlossningen. Jag tänkte inte ta reda på det men när det närmade sig rul blev jag nyfiken som tusan. Hoppades i smyg att det skulle va en flicka men trodde pojk. När bm på rul sa att det var en flicka var en fantastisk glädje, varje gång jag tänker på att jag ska få en dotter blir jag så himla varm inombords. Hade det varit en pojk hade jag nog blivit lika glad, det är som man får en relation till barnet redan nu och det känns lika spännande som när jag gick och undrade vad det var. Det spelade ingen roll om det var en flicka eller pojke för jag vill ha en av varje så nästa gång hoppas jag på pojk, men jag har alltid sett en dotter framför mig så därför blev jag så glad.

Svar på tråden Augustibebis 2012