• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • fru Elle

Finns någon mer bilbarnstol som man kan ha från att barnet är nyfött, just det märket på bilbarnstol känner jag inte till. Tycker själv om att ha ett babyskydd som man kan klicka i en bas i bilen. S man behöver plocka ur ett sovande barn ur bilen.

Fick en läkartid av BM i veckan.

• godisbit

Natlup - vi har kollat på liknande stol som har en extra insats för när barnet är litet. Den stolen har fått bra betyg i tester så det borde ju inte vara något principiellt "no-no" mot en sådan lösning.

Däremot funderar vi på om det är bra att kunna bära med sig ett babyskydd om liten somnat till exempel... Vissa vagnar kan man ju montera babyskydd direkt på chassit också, det går inte med den här typen av stol enligt biträdet på babyproffsen.

• Tesdy

Jag måste försöka hitta elkabeln till mitt externa hårddisk för att se hur det där med rand på magen hela och halva vägen stämmer på mig. Kommer bara ihåg att jag hade rand med båda barnen och lika så nu. Men denna gången har jag reagerat på att den bara går upp till naveln vilket i sig stämmer med var jag tyckte mig se på RUL.

Jag såg ju "tror jag" en snopp men frågade inte eftersom mannen inte var med och att vi sagt att vi inte skall ta reda på könet.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Albasmamma

lovisen: Hoppas att din hosta ger med sig och att foglossningen inte blir värre. Kanske du skulle kunna bli sjukskriven 50% och vara på jobbet och försöka att vila hemma.
    Jag har också en skitdag...är såå känslig idag, har t.o.m. gråtit en skvätt på lunchen. Jag fick ta skit på jobbet idag för nåt som jag vet att jag inte har gjort fel. Bet ihop men sen när jag pratade med min man på lunchen så började jag gråta. Usch, hoppas att e.m går snabbt så jag får åka hem och pussa på mina barn, då brukar det kännas bättre. Skönt att vi kan beklaga oss för vararann här :), kram till alla!

natlup: Tror inte det är nåt fel på stolen, funkar säkert jättebra. Men det enda är nog att du mister fördelen att kunna lyfta med dej barnet och hela babyskyddet. Annars så är det nog mest ett försäljningsknep att säga till dig att du måste ha ett babyskydd. Gör så ni tycker känns bäst. Stolen ni har köpt är ju godkänd och det är ju det viktigaste!

• 7eHimlen

Jag har fått nåt konstigt, igår o idag har det liksom "dragit" i högra blygdläppen, som om jag sträckt mig. Idag gör det ont av o till när jag går, men nu känns det liksom på insidan, som oom det är blygdbenet (fast bara på högra sidan). Verkligen underligt, nån som varit med om nåt liknande? ;P

• mammsen
    Kampis skrev 2012-03-19 06:41:28 följande:
    Usch min foglossning har blivit 100 gånger värre i helgen,. Igår gick jag max 500 meter på hela dagen och hade så helvetiskt ont...  syrran hade kvar sitt foglossningsbälte men jag vet inte, kändes som att täckesgjorden nästan satt åt bättre.

om det skulle bli värre:

Nån som vet om man kan bli sjukskriven med ersättning om man bara är vikarie på timme? 
    Efter jag jobbat och lagt mig för att vila en stund så kommer min foglossning så fort jag rör mig,, skitjobbigt, den smyger annars bara fram och tillbax då och då..

Ja du kan bli sjukskriven för foglossnig, 25/50/75 eller 100%
    Har du bara en såpas liten arbetsnivå måste du ju be om att bli sjukskriven på 100% Och då får du ju även sjukskrivning för 100% Nu har de infört så att det finns en minimum ersättning för alla som har för låg inkomst så alla har rätt till ersättning. Du får alltså inte bara ersättning för den delen du jobbar utan för 100% av det du "kunde" ha jobbat om du inte var sjuk, iallafall om du är arbetsökande den tiden =)

• mammsen
    Challelotten skrev 2012-03-19 08:51:21 följande:
    Jag fick också en rand på magen förra gången men jag fick en flicka :0)

Hörde på radion i morse hade de har blivit hårdare på graviditetspenningen på försäkringskassan. Att det inte är många som får det nu. Tråkigt, det är ju inte precis lätt att vara gravid på slutet.
    Detsamma, jag fick med rand när jag väntade flicka!

Men har man problem så kan man endå ta ut sjukskrivning bara man har ett jobb/är arbetsökande.. Är man inte arbetsökande är det bara att skriva in sig på arbetsförmedlingen som aktiv dagen innan man går till läkare för att ha rätt till ersättning vid sjukskrivning =)
  • astro
    lovisen01 skrev 2012-03-19 11:35:00 följande:
    Måste bara beklaga mig lite, tycker lite synd om mig själv. Har en sådan fruktansvärd hosta, jag vet inte vad jag ska göra. Hostar tills jag får kvälningar, kan inte prata för jag har hostat sönder halsen. Får sådana hostattacker och det verkar ju inte gå att göra nåt åt det alls. Dricker vatten och te HELA tiden. Min ena dotter har också hosta men hon har feber med, så jag har inte sovit i helgen för min man har jobbat nätter. Sittet på jobbet nu (min man är hemma och vabbar) och hostar och är trött.

Har dessutom varit hos sjukgymnasten för mina foglossningar men det finns inget att göra. Har så jäkla ont, speciellt när jag har gått. Så det är bara att stå ut, 19 v kvar. Hoho. Han tyckte jag borde kolla upp möjligheten att sjukskriva mig, men jag vet att jag skulle göra mycket mer hemma som gör ont i fogarna, här på jobbet så sitter jag hela dagarna ändå. Skulle nog dessutom klättra på väggarna hemma. Tycker ni det är dumt att inte sjukskriva sig om man har väldiga foglossningar?

Känns skönt att få beklaga sig lite, försöker att inte gnälla inför omgivningen då jag själv vet hur jobbigt det är med negativa människor runt en :p ska gå iväg och köpa lite godis på lunchen så blir nog dagen bättre :)  någon mer som har en halvjobbig dag?
    Det finns en ovanligt envis hosta som kommer sig att mycoplasma. (Ofarligt för bebisen)
    Du kanske ska be din läkare kolla om det är därför du hostar så illa?
Svar på tråden Augustibebis 2012