• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Bellatrixx

Jag undrar, är det farligt att dricka en red Bull? Är såå fasligt sugen men vet ju att man inte borde :)

• Tina lind

Mitt ultraljud gick bra. Men bebisen låg med ryggen utåt och min livmoder är så bakåtlutande att avståndet för dopplern blev för stort så de kunde inte se hjärtat som de ville. Jag fick gå upp och gå runt, hosta och hoppa men bebben låg så skönt så- den flyttade sig inte :P

Sen förstår jag inte varför de går efter sista mensens första dag när man vet exakt när ägglossning har varit och i mitt fall har jag ju inseminerat mig och de spermierna lever bara i 24 timmar. Så jag vet ju när bebisen blev till. Jag ammade när jag blev med barn och min mens var då jätteoregelbunden så enligt mens är jag två veckor längre gången och enligt ultraljudet är jag 18+6 (enligt ägglossning 19+1, så det stämmer säkert, ägget fäster ju inte direkt). Men bara för att sista mensens första dag skillde så mycket så ska de göra ett ultraljud till (och för att se hjärtat på bebisen som de inte såg så pass att de kunde kolla allt).

Nu spelar det ju ingen roll eftersom jag ändå måste dit för att hoppas att bebisen ligger annorlunda så de kan kolla hjärtat. Men så onödigt att mäta om bara för att de går efter mensen. Sedan räknar de ju på 28 dagars mens och min är (ja inte i höstas när jag ammade) 30 dagar.

Men men blir kul att se bebisen igen! Allt såg bra ut nu, hon kunde se allt förutom hjärtat i närbild och profilbild. Moderkakan är i bakvägg, jag var nästan helt säker på att den var i framvägg då jag känner bebisen lite svagare än med sonen och då låg moderkakan i framvägg. Enligt barnmorskan på ultraljudet spelar det inte så stor roll hur moderkakan ligger för att man ska känna men att det tar längre tid att känna bebisen utanpå magen om man har moderkakan i framvägg, det var nytt för mig!

Det var i alla fall en supersöt liten plutt och så skönt att få se att den lever och att det är en bebis där inne! Att jag inte inbillat mig! Och det är en liten lillebror i min mage :) Barnmorskan visade mig snoppen, såg ut som ett vitt litet sträck :P

Väntar med att ändra bebisen bf datum till efter nästa ultraljud.

• astro
    Bellatrixx skrev 2012-03-19 18:04:40 följande:
    Jag undrar, är det farligt att dricka en red Bull? Är såå fasligt sugen men vet ju att man inte borde :)
    Inte särskilt farligt för barnet när du väl är inne i femte månaden. Men jag skulle avråda, hjärtat (ditt, alltså) kan reagera mycket häftigt och det är inte skönt. Det kan också hålla i sig ett bra tag.

Nöj dig med en "Red Bull-snaps" om du måste ha Redbull, dvs ett glas på 4 cl. 
  • DetGodaLivet
    14mars skrev 2012-03-19 15:25:21 följande:
    Vi tänkte att vi ska använda tygblöjor till våran bebis!
    Funderar på att använda allt-i-ett blöjor, då det verkar smidigast.

Är det någon som har någon erfarenhet av tygblöjor? Är allt-i-ett blöjor bra? Hur är Imse Vimses blöjor?

Vi ska också ha tygblöjor (fast jag brukar blanda lite med engångs). 

Det går inte att säga några "sanningar" om tygblöjor för alla gillar olika, men såhär tycker jag:  

*Allt-i-ett blöjor gillar jag inte. De tar lång tid att torka efter tvätt och man måste ha jättemånga.

*Pocketblöjor har jag inte provat, men dessa är snabbare än allti-i-ett att torka och man kan anpassa fyllningen efter olika situationer så de är mer flexibla. Men man måste fortfarande ha jättemånga.

*Vikblöja eller formsydd blöja med blöjbyxa utanpå har vi använt tidigare. Då kan man återanvända byxan flera gånger så man behöver inte alls ha lika mycket. Man kan lätt variera innehållet med olika inlägg.

Vikblöjorna är tradiga att stå och vika men de är flexibla (man kan vika på olika sätt beroende på storlek) och bra att ha till allt möjligt annat tex. lägga under bebisen när man ska lufta rumpan.      

Till denna bebbe har vi köpt lite av allt då vi fick ett stort paket billigt genom en kompis. Sedan köpte jag ett par nya ytterbyxor och ett par nya ullbyxor på en utförsäljning att komplettera med.         

Själva BLÖJORNA blir oftast bara bättre och bättre ju mer man tvättar dem (uppsugningsförmågan ökar) medan byxorna slits i det vattentäta pul-skiktet så om du ska lägga pengar på nåt nytt så låt det avra brallor, blöjorna kan man lika gärna köpa begagnat.
  • Angelica1991

Hej Hej idag har jag vart på ultraljud. Allting var kanon bra. Helt underbart :D vart bakflyttad 2 dagar :) och jag har i framvägg vilket jag inte märkt av fullt ut. Men nu när hon sa det så stämmer det nog för att jag inte alltid känner henne kicka speciellt hårt :D och det är en liten tjej :D så underbart . Jag har vart lycklig hela dagen. Bild kommer upp på bild tråden när jag sätter mig vid en dator senare ikväll. Nya räkningen blir att jag går in v 19 imorn :D var inte värre än 2 dagar Hehe

• Bellatrixx
    astro skrev 2012-03-19 18:48:52 följande:
    Inte särskilt farligt för barnet när du väl är inne i femte månaden. Men jag skulle avråda, hjärtat (ditt, alltså) kan reagera mycket häftigt och det är inte skönt. Det kan också hålla i sig ett bra tag.

Nöj dig med en "Red Bull-snaps" om du måste ha Redbull, dvs ett glas på 4 cl. 
    Innan graviditeten drack jag det sällan men har haft ett så starkt sug, men bra tips du gav! 
    Ska försöka motstå det ett tag till och hoppas det går över, låter otäckt med hjärtat :-/
    I värsta fall kanske man kan smaka en klunk av någon kompis eller så. Hihi.

Grattis till lyckade RUL, verkar bli mycket tjejer. Spännande!
    Jag har fått känslan att vi väntar en pojk men det återstå att se till 3D ultraljudet, längtar.

och till Pix3l, hoppas allt går så bra som det kan. Verkligen jättetråkigt. Styrkekramar. 
  • 14mars

DetGodaLivet: Mycket bra info, tack! :) När du säger att byxorna slits, hur menar du då? Blir dom mindre täta?

• fru Elle

Ska på RUL imorgon. Har inte känt bebisen så mycket de senaste dagarna och har en obehaglig känsla av att något är fel. Har aldrig känt så tidigare, fy vilken obehaglig känsla. Vill bara känna en spark och känna att allt är som vanligt

• ALLIEVERDO

Angelica1991 skrev 2012-03-19 19:16:03 följande:
    Hej Hej idag har jag vart på ultraljud. Allting var kanon bra. Helt underbart :D vart bakflyttad 2 dagar :) och jag har i framvägg vilket jag inte märkt av fullt ut. Men nu när hon sa det så stämmer det nog för att jag inte alltid känner henne kicka speciellt hårt :D och det är en liten tjej :D så underbart . Jag har vart lycklig hela dagen. Bild kommer upp på bild tråden när jag sätter mig vid en dator senare ikväll. Nya räkningen blir att jag går in v 19 imorn :D var inte värre än 2 dagar Hehe

Jag var också på RUL idag och blev framåtflyttad 5 dagar. Så gick in i v 19 igår ist :) Då är vi väldigt nära varann :) frågade dock inte om könet, men funderar på om det kan vara en liten pojke? har en flicka innan och där reagerade jag aldrig på något på skärmen eller bild. men här tyckte jag att jag reagera på skärmen en gång och även lite på bild..vad tror ni?
    Oj nu hamnade min bild över din text..konstigt.

Svar på tråden Augustibebis 2012