• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    natlup skrev 2012-03-19 12:31:59 följande:
    Vi köpte en bilbarnstol nu i helgen..  Vi köpte den på Mecka ( sälljer bildelar) nu hade de fått in EN bilbarnstol av rallymärket Sparco. Butikschefen sa att man kunde ha en liten  nyfödd i den, men det som gnager är att de på Babyland sa att man måste ha ett babyskydd innan en bilbarnstol .. Men denna som vi har köpt är från 0-19 kg. 

Vad tror ni kan vi ha denna från dag ett eller måste vi köpta ett babyskydd?

www.okmkonsult.se/barnstol-sparco-f500k/952-0
    Jag hade INTE satt en bebis där i! Ryggstödet är ju nästan helt upplutat!!! Känner du ingen som har bebis på max 4 månader så du kan sätta däri och se hur det känns?! Huvudet kommer ju falla fram och belasningen på rygg och nacke som de vanliga babyskydden avlastar genom att vara mer bakåtlutat läge har ju en anledning! Men du kan hyra ett babyskydd på bb för 300-400spänn för 9 månader, kolla där om du inte vill slösa pengar på en bilbarnstol till! =)

Snygg som tusan var den iallafall!! Och iof godkänd i EU enligt senaste reglerna 2009.. Men njae, du kommer nog känna dig dum när du sätter din bebis däri när ni ska hem från bb, det hade jag gjort! Rekomendationerna är ju att små bebisar ska vara så bakotlutade som möjligt (helst liggandes) för att skyddet ska avlasta nacke och rygg så mycket som möjligt.och vid en krock när bebiisen ligge ri ett babyskydd så avlastas ju "stöten" på hela kroppen, i en såpas upplutad stol kommer ju nacken fara fram och tillbaka vid en kroch/kraftig inbromsning!. Fundera lite själv och prata med din BM, har du barn sedan innan? Jag blev lite förvånad när jag fick mitt första, mycket mindre, skörare och ömtåligare än vad jag kunde föreställa mig!

Hoppas du vet någon liten unge som kan provsitta, =) 
  • mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-19 13:38:50 följande:
    Nu när vi snackar sjukskrivning så undrar jag om någon vet, påverkar en sjukskrivning själva föräldrarpenningen?
    När man är sjukskriven så räknas det som inkomst =)
    Dock får man ju inte lika mycket som om man arbetar heltid när man är sjukskriven heltid och det kan ju påvärka..

Men som ex hade min syster varit arbetslös ganska länge när hon fick barn och fick därför lägstanivån på mammapenningen, sedan blev hon gravid ganska tätt efter och med nästa barn så höjdes mammapenningen till barn 2 eftersom den var baserad på hennes inkomst (mammapenning till barn 1)

Och när jag pratade med försäkringskassan om detta eftersom jag varit sjukskriven för graviditetsillamående så sa de att sjukskrivningen räknas som inkomst och påvärkar därför föräldrapenningen =) 
  • Ellenbmt

7ehimlen- åderbråck? Jätte vanligt

• O Hanna O

Bara man har skyddat sin sgi och varit anmäld som arbetslös ska det inte vara några problem!

Jag jobbade 75% stämplade upp till 100% Får full fp och om jag blir sjukskriven det som jag hade haft rätt till om jag jobbade och stämplade!  

• NiniMe
    mammsen skrev 2012-03-19 13:54:06 följande:
    När man är sjukskriven så räknas det som inkomst =)
    Dock får man ju inte lika mycket som om man arbetar heltid när man är sjukskriven heltid och det kan ju påvärka..

Men som ex hade min syster varit arbetslös ganska länge när hon fick barn och fick därför lägstanivån på mammapenningen, sedan blev hon gravid ganska tätt efter och med nästa barn så höjdes mammapenningen till barn 2 eftersom den var baserad på hennes inkomst (mammapenning till barn 1)

Och när jag pratade med försäkringskassan om detta eftersom jag varit sjukskriven för graviditetsillamående så sa de att sjukskrivningen räknas som inkomst och påvärkar därför föräldrapenningen =) 
    Usch då får jag hoppas att jag slipper det.. Jag jobbar bara 75% och har inte den fetaste lönen, tycker mammapengen är snål redan :/
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-03-19 13:56:14 följande:
    Natlup - här är länken till den stolen jag nämnde www.hts.no/se/products/izikid_functions.php  
    Jag tycker det känns galet! Att sätta en bebis i en sådan stol!!
    Grannen fick min acta graco jag köpte 2009 till min dotter då, de började använda den när hon var ca 7 månader så lillan skulle se lite mera och det såg helgalet ut så de bytte tillbax till babyskyddet ett tag till.. Fast den gick det iof inte att ställa in olika rygglägen på som på den till den besafen som du länkade till, jag undrar dock hur mycket skillnad det gör,, Kanske bara är jag som är larvig! Ber om ursäkt om jag framstår som koko!! Haha

Jag bara minns känslan av när jag satte dottern i sitt nya fiona babyskydd första gången och tyckte det kändes helt galet! Haha (hönsmamma kanske) 
  • mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-19 14:00:17 följande:
    Usch då får jag hoppas att jag slipper det.. Jag jobbar bara 75% och har inte den fetaste lönen, tycker mammapengen är snål redan :/
    Men om du jobbar 75% så kan du ju anmäla dig hos arbetsförmedlingen att du söker jobb på 25% sedan kan du sjukskriva dig 25% Det är ju någon 1000-lapp extra varje månad ju! skulle jag gjort! Vilket säkert många tycker e skitdumt och att "utnyttja systemet" men det skiter jag i om det skulle innebära att jag fick en bättre mammapenning så jag kunde ha en bättre ekonomi för mina barn ;)
  • 7eHimlen
    Ellenbmt skrev 2012-03-19 13:57:16 följande:
    7ehimlen- åderbråck? Jätte vanligt

I blydgbenet/läppen? Låter ju iofs ofarligt o så men det har jag bara hört att man får på benen tidigare? :P Vad gör man åt det då? :P
Svar på tråden Augustibebis 2012