• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit

mammsen - när vi kollat på stolen i butik  ser man ju inte exakt hur den sitter i en bil (de står ju mest bara på hyllorna) och hur mkt de olika rygglägena faktiskt gör... Det är bra synpunkter du lyfter fram så jag tycker inte du är larvig alls. Innan jag köper en sån här stol vill jag nog se hur den blir monterad i bil, men annars är jag väldigt tilltalad av att en stol kan funka så lång period =)

• A R
    NiniMe skrev 2012-03-19 13:38:50 följande:
    Nu när vi snackar sjukskrivning så undrar jag om någon vet, påverkar en sjukskrivning själva föräldrarpenningen?
    Både sjukskrivning och föräldrapenning baseras på din SGI (sjukpenninggrundande inkomst).
    Föräldrapeningen sänks inte av att du är sjukskriven. Jag ringde FK förra veckan för att reda ut detta.
    Har själv gått från en deltidsanställning till heltid och undrade över det med.
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-03-19 14:06:32 följande:
    mammsen - när vi kollat på stolen i butik  ser man ju inte exakt hur den sitter i en bil (de står ju mest bara på hyllorna) och hur mkt de olika rygglägena faktiskt gör... Det är bra synpunkter du lyfter fram så jag tycker inte du är larvig alls. Innan jag köper en sån här stol vill jag nog se hur den blir monterad i bil, men annars är jag väldigt tilltalad av att en stol kan funka så lång period =)
    I de flesta babybutiker finns ju en bilstol där butikspersonalen brukar visa hur man sätter fast den osv.. Åk till en annan butik och titta där, sen är det klart ni kan köpa den någonannanstanns, går den bara att få i bra lutning hade säkert jag med kunnat använda den till bebis men det är så himla skönt med ett babyskydd man kan bära med sig, utan att väcka bebisen, ställa i kundvagnen när man handlar osv,, Jag hade ett alldles vanligt babyskydd jag köpte på rea för knappt 1000kr, den var rundad i botten så man kunde gunga den på plan yte med, det var inte heller så tokigt! =)
  • Challelotten

Ska skicka in en ansökan så får man se :0) förra gången fick jag det men då förbjöd min chef mig att arbeta de sista två månaderna. Nu jobbar jag inte i en sån hotfull miljö. Så det blir svårare.

Lider med er som har fått foglossning. Har sluppit dem iaf. Hade inte så farligt med första men hade så himla ont ländryggen efter att ha burit bälte med massa saker på.

Vi hyrde får barnskydd förra gången men denna gång tänkte vi köpa ett då de kan ha det ca ett år sen får den ta över dotterns bilstol då hon fyller fyra när den lille fyller 1. Så slipper man köpa en helt ny stol för flera tusenlappar. Hoppas på att babyproffsens babykväll nästa vecka att de säljer ut någon babyskydd billigt :0)

• mammsen

Ska på barnbytesdag i Lidköping på lördag, jag väntar som en galning!
    Det brukar alltid ha massor och dessutom brukar det vara riktigt fina grejjer, fick hem 2 papperskassar fulla med kläder som såg nästan nya ut till dottern för ett år sedan, tror det gick på 300spänn! Samt en jättefin cykel för en 50lapp! Helt galet!! Någon mer som ska på något liknande nu på våren? Minns någon redan hade varit,, Ska försöka hitta massa bra kap! Helt hysteriskt längtar jag haha 

• natlup
    mammsen skrev 2012-03-19 14:01:49 följande:
    Jag tycker det känns galet! Att sätta en bebis i en sådan stol!!
    Grannen fick min acta graco jag köpte 2009 till min dotter då, de började använda den när hon var ca 7 månader så lillan skulle se lite mera och det såg helgalet ut så de bytte tillbax till babyskyddet ett tag till.. Fast den gick det iof inte att ställa in olika rygglägen på som på den till den besafen som du länkade till, jag undrar dock hur mycket skillnad det gör,, Kanske bara är jag som är larvig! Ber om ursäkt om jag framstår som koko!! Haha

Jag bara minns känslan av när jag satte dottern i sitt nya fiona babyskydd första gången och tyckte det kändes helt galet! Haha (hönsmamma kanske) 
    Jag tycker inte alls du e koko! Tvärt om detta är mitt första barn så behöver lite feedback. Man kan luta denna stol bakåt så den blir lite mer i "liggläge" men tror dock att det blir att ta emot min brors babyskyd. Jag vill inte ha något på mitt samvete att det händer lillan något under bilfärden hem. Sen hemma kan man testa allt i lung och ro.

Tack för eran respons! 
  • Jloow

Godisbit - vi har en sån stol till vår 2 åring o är jätte nöjda men den går som du säger inte att bära med sig utan den är stationär i bilen. Vi kommer skaffa izi sleep denna gången eftersom vi tycker besafe vart bäst av de stolar vi testat.
    Men jag skulle rekommendera att ha ett babyskydd först för det är stoor skillnad på izi kid stolarna och babyskydden även om izi kid säkert funkar jätte bra från nyfödd..

• DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-03-19 14:56:05 följande:
    Ska på barnbytesdag i Lidköping på lördag, jag väntar som en galning!
    Det brukar alltid ha massor och dessutom brukar det vara riktigt fina grejjer, fick hem 2 papperskassar fulla med kläder som såg nästan nya ut till dottern för ett år sedan, tror det gick på 300spänn! Samt en jättefin cykel för en 50lapp! Helt galet!! Någon mer som ska på något liknande nu på våren? Minns någon redan hade varit,, Ska försöka hitta massa bra kap! Helt hysteriskt längtar jag haha 

Jag köper nästan alla barnkläder och barngrejer (leksaker, cyklar, skridskor, babyprylar...) på sådana bytardagar. Finns folk som säljer jättefina grejjer för en småslant. 

Då kan man kosta på sig att vara mer kräsen, handla mer och av bättre kvalitet och dyrare märken. Sedan känns det bra för miljön och för babyn (nya textilier innehåller mycket kemikalier).   
  • 14mars

Vi tänkte att vi ska använda tygblöjor till våran bebis!
    Funderar på att använda allt-i-ett blöjor, då det verkar smidigast.

Är det någon som har någon erfarenhet av tygblöjor? Är allt-i-ett blöjor bra? Hur är Imse Vimses blöjor?

Svar på tråden Augustibebis 2012