• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:09:45 följande:
    Men nu är det helt OK att förlova sig utan att gifta sig, det är accepterat och anses vara helt normalt, även om det inte är så att alla vill göra det.
    Det blir ju inte mer rätt bara för att det är flera som misstolkar/missuppfattar ett begrepp.

Byt ringar ni. Men utan löfte om giftermål är det ingen förlovning.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 16:27:00 följande:
    Det blir ju inte mer rätt bara för att det är flera som misstolkar/missuppfattar ett begrepp.

Byt ringar ni. Men utan löfte om giftermål är det ingen förlovning.
    Fortfarande är det en förlovning och har så varit i över 50 år (om du googlar på det så kommer du läsa detta också).
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:26:58 följande:
    Ja, en materialistisk symbol för vår handling och ja, jag vill ha en ring.
    Vad är handlingen exakt? Ni använder er av ringar?
    Varför inte armband? Halsband?
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 16:29:43 följande:
    Vad är handlingen exakt? Ni använder er av ringar?
    Varför inte armband? Halsband?
    För att vi har bestämt det, han skulle aldrig använda varken armband eller halsband (som jag personligen tycker är omanligt och fult på män)  så det har vi inte ens diskuterat, en ring är det längsta han kan tänka sig i smyckesväg. Vänster ringfinger för det symboliska, bandet till hjärtat.
  • Anonym

Min sambo kommer inte skaffa någon ring, så när vi förlovar oss är det bara jag som kommer ha det. Han kommer inte vara mindre förlovad för det. Vi kommer inte förlova oss förrän vi känner oss redo för att lova varandra giftermål.

• Vissla
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:28:39 följande:
    Fortfarande är det en förlovning och har så varit i över 50 år (om du googlar på det så kommer du läsa detta också).
    Bara för att folk missuppfattat begreppet i över 50 år betyder det inte att det är så.
    En förlovning ÄR ett löfte om ett framtida bröllop ingenting annat.
    Varför är det så svårt att förstå det?
  • Anonym
    Vissla skrev 2011-11-28 16:50:08 följande:
    Bara för att folk missuppfattat begreppet i över 50 år betyder det inte att det är så.
    En förlovning ÄR ett löfte om ett framtida bröllop ingenting annat.
    Varför är det så svårt att förstå det?
    Kanske är roligt att vara obstinat?
  • Vissla
    Anonym skrev 2011-11-28 16:52:27 följande:
    Kanske är roligt att vara obstinat?
    Måste vara så...
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:26:58 följande:
    Ja, en materialistisk symbol för vår handling och ja, jag vill ha en ring.
    Jag tycker det är lite roligt när man tar ett koncept ( i detta fallet äktenskapet) och härmar
    det, men utan att ge sig in i det. Som när man har en "namngivningsceremoni" med faddrar
    och hela köret men man vill absolut inte döpa barnet...

Här kör ni hela kitet med ringar, löften etc, men ni vill inte gifta er. Märkligt.
    Men alla gör ju som de vill såklart.
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!