Vissla skrev 2011-11-28 19:28:09 följande:
Det är alltså där skon klämmer, du vill både behålla kakan och äta upp den.
Du är enbart ute efter att få en "fin" tittel till ditt förhållande utan att ta ansvar för vad de tittlarna faktiskt innebär.
Du kan inte ändra ett ords betydelse bara för att du gillar tiiteln, han kommer inte att vara dina fästman efter att ni bytt era ringar, för ni har inte förlovat er då, eftersom ni inte lovat varandra ett bröllop.
Vi kan leka lite med mitt nya ord, livslovning.. Ni livslovar er, och blir livspartners, du blir hans liva och han blir din live, om det bara är fina tittlar du vill ha så borde det duga aldeles utmärkt för er.
Bara för att en företeelse inte är juridiskt bindande betyder det inte att man kan ta det namnet till något annat.
Precis som många andra som jag känner har gjort.
Fast jag ser lite skillnad, jag (säkert inte ensam) är väl medveten om vad ett äktenskap innebär. Dvs både för och nackdelar. I vårt fall är det mer nackdelar med att vara gift.
Nu behöver man inte konstruera ett nytt ord på FL, eftersom många med mig väljer den här vägen, att endast förlova sig.
Det är ett etablerat sätt att visa sin kärlek och är helt OK (även enligt vett och etikett), dvs man kan vara förlovad oavsett om man har för avsikt att gifta sig eller inte, förlovningsbegreppet urholkas inte, de som endast vill förlova sig om de skall gifta sig är fria att göra det och det är inte fel.
Detta med förlovning och efterföljande vigsel är något som kommit tillbaka, vi är många som varit med om endast förlovning och ser inget fel med detta. Det är det jag vill ha fram, att endast förlova sig var helt OK för 23-30 år sedan, det var ingen som öht ifrågasatte detta.
För mig är förlovning ett sätt att deklarera sin kärlek för vandra.