Colisa skrev 2011-11-28 14:08:12 följande:
Det kanske är någon sådan där 68-grej? Du vet då man skulle bryta mot konventioner, allt gammalt var mossigt och dåligt. Helt plötsligt kunde man bo ihop utan att vara gifta, något som inte riktigt gått för sig tidigare. Efterföljande generationer har inte synen gammalt och traditionellt=dåligt.
Nej, jag tycker det inte är fel att både förlova sig och gifta sig, det jag tycker är fel är när (ursäkta mig) de som kunde vara mina barn sätter sig till doms över min generations val. Att det skall vara fel.
Att de sedan rekommendar sådant som många tonåringar använder, brutna hjärtan och byta armband och sådant känns väldigt, väldigt både mästrande och barnsligt på en gång.
Och sedan ett pipande om att man tagit bort betydelsen för en känns jättefånigt, då detta skedde långt innan Ts överhuvudtaget var född.
Om folk numera vill falla på knä, fria enligt gammal sed, ställa till med storstilade bröllop, men ett brudfölje i amerikansk stil gör mig inget, så länge de inte sätter sig till doms över andra.
Min syster är både förlovad, gift, hennes man friade och det var ett stort bröllop, jag har varit på många fantastiska bröllop och gläds med brudparen och tycker det gör rätt val för dom.
Men jag har många vänner som stannat vid förlovningen, av olika skäl (knappast ekonomiska, då de flesta har det ekonomiskt väldigt bra) och känner att det var exakt det de ville.