allmänt skrev 2011-11-28 14:30:58 följande:
Sextiotalist - hm tjao. Men nä, jag tycker det ordet är upptaget. Mn kan ju ha "dop" utan att det är ett regelrätt dop, utan en namngivningscermoni ist tex. Ungen är inte döpt men fick ett namn och en tillställning. Jag tycker väl egentligen att det är helt okej att "förlova" sig utan att ha för avsikt att gifta sig, men jag tycker likväl att det är jävligt larvigt. Kan man inte bara vara ihop då, byta ringar och lova varandra vad tusan man vill, men att kalla det enförlovning känns felaktigt helt enkelt.
Jadu. Upptaget och upptaget, defintionen av ordet varierar med åldern tydligen. Eftersom det är de yngre som verkar reagera på det så är det nog att så att ordet, innan ni föddes, betydde lite mer, men ni vill ha er defintion. Och så slår ni upp Ribbing och blir överlyckliga och inse inte att hennes ord inte är lag (utan mer en ledning för osäkra). Hon skulle mycket väl säkert skulle instämma i att man kan vara förlovad utan att ha som avsikt att gifta sig.
Men det finns också en annan historisk sak om man nu skall använda vett och etikett. Förr (när mina föräldrar var unga) så var ett förlovat par mer stadgat, mer respekterat än ett par utan ringar. Visst, då ansåg nog många att man borde gifta sig (men då skulle man helst inte bo ihop utan att vara gifta)
Än en gång, vi äldre har en vidare syn på förlovning och ni yngre är mer nykonservativa och vill helst ha allt enligt etikettsboken, vi äldre vet vad som är viktigt inom vett och etikett och kan säkert slänga bort hälften