• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • sextiotalist
    Colisa skrev 2011-11-28 14:25:54 följande:
    "Man vill visa omvärlden att man hör ihop"? Vad i hela friden tror ni att fjortisarna med förlovningar, brythjärtan eller vad det nu är vill då? Spelar väl ingen roll om man utbyter ett armband, en ring eller ett annat smycke? Eller är det själva ringen och att man kallar det "förlovning" som gör att man är bättre och mer seriös? Eller är det att man är över 30 och har barn ihop?

Ja, jag är väl mossig och gaggig då, men jag tycker ändå att en seriös förlovning är ett löfte att gifta sig. Betyder inte att man måste göra det på stört, men att man någon gång har avsikten att göra det. Sedan får folk göra som de vill - och jag får tycka de har fel.Flört
    Nej, du är inte mossig och gaggig, du är nykonservativ. Flört
    Vi gamla mossiga och gaggiga har en något mer vidare syn på förlovning
  • allmänt

Sextiotalist - hm tjao. Men nä, jag tycker det ordet är upptaget. Mn kan ju ha "dop" utan att det är ett regelrätt dop, utan en namngivningscermoni ist tex. Ungen är inte döpt men fick ett namn och en tillställning. Jag tycker väl egentligen att det är helt okej att "förlova" sig utan att ha för avsikt att gifta sig, men jag tycker likväl att det är jävligt larvigt. Kan man inte bara vara ihop då, byta ringar och lova varandra vad tusan man vill, men att kalla det enförlovning känns felaktigt helt enkelt.

• sextiotalist
    allmänt skrev 2011-11-28 14:30:58 följande:
    Sextiotalist - hm tjao. Men nä, jag tycker det ordet är upptaget. Mn kan ju ha "dop" utan att det är ett regelrätt dop, utan en namngivningscermoni ist tex. Ungen är inte döpt men fick ett namn och en tillställning. Jag tycker väl egentligen att det är helt okej att "förlova" sig utan att ha för avsikt att gifta sig, men jag tycker likväl att det är jävligt larvigt. Kan man inte bara vara ihop då, byta ringar och lova varandra vad tusan man vill, men att kalla det enförlovning känns felaktigt helt enkelt.
    Jadu. Upptaget och upptaget, defintionen av ordet varierar med åldern tydligen. Eftersom det är de yngre som verkar reagera på det så är det nog att så att ordet, innan ni föddes, betydde lite mer, men ni vill ha er defintion. Och så slår ni upp Ribbing och blir överlyckliga och inse inte att hennes ord inte är lag (utan mer en ledning för osäkra). Hon skulle mycket väl säkert skulle instämma i att man kan vara förlovad utan att ha som avsikt att gifta sig.
    Men det finns också en annan historisk sak om man nu skall använda vett och etikett. Förr (när mina föräldrar var unga) så var ett förlovat par mer stadgat, mer respekterat än ett par utan ringar. Visst, då ansåg nog många att man borde gifta sig (men då skulle man helst inte bo ihop utan att vara gifta)
    Än en gång, vi äldre har en vidare syn på förlovning och ni yngre är mer nykonservativa och vill helst ha allt enligt etikettsboken, vi äldre vet vad som är viktigt inom vett och etikett och kan säkert slänga bort hälften
  • Anova
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:24:49 följande:
    Exakt, förlovningen är exakt vad de som förlovar sig gör det till. Vi äldre har nog en vidare syn på förlovning än de yngre.

Kanske kom ett "paradigmskifte" (fint ord men kommer inte på något bättre) i och med de sena 80-talisterna? 
    Jag är 70-talist och minns inte att det var några sådana här funderingar då jag var yngre. Mina föräldrar (40- oc h 50-talist) var förlovade i 16 år innan de gifte sig (själv var jag 11 då). 
     Jag förlovade mig -99 och då var det ingen som frågade när vi skulle gifta oss. (och nej, vi är inte gifta idag heller).
  • sextiotalist
    Anova skrev 2011-11-28 14:40:08 följande:
    Kanske kom ett "paradigmskifte" (fint ord men kommer inte på något bättre) i och med de sena 80-talisterna? 
    Jag är 70-talist och minns inte att det var några sådana här funderingar då jag var yngre. Mina föräldrar (40- oc h 50-talist) var förlovade i 16 år innan de gifte sig (själv var jag 11 då). 
     Jag förlovade mig -99 och då var det ingen som frågade när vi skulle gifta oss. (och nej, vi är inte gifta idag heller).
    tror jag också. De har liksom glidit tillbaka i tiden.
  • Colisa
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:14:55 följande:
    Nej, jag tycker det inte är fel att både förlova sig och gifta sig, det jag tycker är fel är när (ursäkta mig) de som kunde vara mina barn sätter sig till doms över min generations val. Att det skall vara fel.
    Att de sedan rekommendar sådant som många tonåringar använder, brutna hjärtan och byta armband och sådant känns väldigt, väldigt både mästrande och barnsligt på en gång.
    Folk får göra som de vill, just det sätter jag mig inte till doms över bara för att jag tycker ordet "förlovning" ibland används på ett felaktigt sätt. Är verkligen användandet av ringar mindre barnsligt än andra smycken? Hur ser du på folk som gifter sig utan att utväxla just ringar? Man måste inte utbyta något smycke alls vid en vigsel faktiskt. Är deras giftermål barnsligare än andras då? Vi är flera som tycker att just företeelsen förlovning hör ihop med ett framtida äktenskap, du verkar tycka att den hör ihop med en viss sorts metallbit.
  • Vissla
    Colisa skrev 2011-11-28 14:45:55 följande:
    Folk får göra som de vill, just det sätter jag mig inte till doms över bara för att jag tycker ordet "förlovning" ibland används på ett felaktigt sätt. Är verkligen användandet av ringar mindre barnsligt än andra smycken? Hur ser du på folk som gifter sig utan att utväxla just ringar? Man måste inte utbyta något smycke alls vid en vigsel faktiskt. Är deras giftermål barnsligare än andras då? Vi är flera som tycker att just företeelsen förlovning hör ihop med ett framtida äktenskap, du verkar tycka att den hör ihop med en viss sorts metallbit.
    Ringar är tydligen också barnsliga om man inte kallar dom för förlovningsringar
  • Anonym (suck!)

Vem bryr sig? Sticker det verkligen så mycket i ögonen att två människor älskar varandra så mycket så dom vill byta ringar med varandra, utan att gifta sig?
    Det är väl upp till var och en.
    Tornårsaktigt eller inte, varför bry sig? Gör det eran egen förlovning mindre värd bara för att andra förlovar sig mer lättvindigt? 

Själv vill jag inte förlova mig om det inte ska leda till giftemål, men jag bryr mig inte ett dyft om folk som vill visa sin kärlek för varandra genom förlovning trots att dom inte tänkt gifta sig.

• sextiotalist
    Colisa skrev 2011-11-28 14:45:55 följande:
    Generationsfråga, äktenskap för mig är ett juridiskt avtal. Så jag har inga problem med gifta som inte har ringar. Som vi är några äldre som skrivit innan så har vi äldre en liten mer vidare syn på förlovning än vad ni har.
    Den dagen min sambo och jag förlovar oss, så vet jag att den ringen är mer än ett metallstycke, den kommer vara en symbol för vår kärlek och genom att vi kommer bära dessa ringar så har vi visat att vi hör ihop (utan ett enda jäkla juridiskt dokument)
  • Anonym (en pappagubbe)
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:50:17 följande:
    Så jag har inga problem med gifta som inte har ringar.
    Hoppeligen berättar de genast att de har en fru/man hemma ifall någon singel visar intresse.

Att gifta sig kostar väl inget? Jag minns inte hur det var. Men att skilja sig kan kosta en halv förmögenhet.
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!