Vissla skrev 2011-11-28 13:46:57 följande:
Jag har inte heller förstått det där.
Förlovning har ju faktiskt en betydelse. Att man är för lovade till varandra för ett giftemål.
Tänker man inte gifta sig så kan man inte vara för lovad, då har man helt enkelt bara satt på sig ringar som med stor sannolikhet är likadana och har ingraverade namn/datum. Att hålla på o fjanta sig o kalla det för en förlovning när man inte har en tanke på bröllop tycker jag är löjligt.
Självklart kan man väl få byta löftesringar om att vara ihop resten av livet utan att för den delen behöva gifta sig, men varför då sno ett ord som faktiskt betyder att man SKA gifta sig?
Varför inte bara säga att det är löftesringar?
Eller är det statusen fästman/fästmö man vill åt? Är det för barnsligt att säga pojkvän/sambo/älsklingen eller vad man nu kan tänkas kalla sin partner?
Löftesringar låter väldigt, väldigt tonårsaktigt, nu är det så att detta med att förlova sig utan att gifta sig har existerat i säkert 30-40 år, vad ni än unga tycker om det hela.
Det började nog med att sambo blev mer och mer vanligt och för att göra släkten (de äldre alltså) nöjd så förlovade man sig (men skippade giftermålet).
Så i min generation kan man utan problem förlova sig utan att gifta sig, det är ingen som bryr sig egentligen. Det är en vacker handling, man visar på ett officiellt sätt att man hör ihop