• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • Vissla
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:48:29 följande:
    OK, från början så hette det trolovning och det lyses i kyrkan och lite annat. Men för en hel del har det räckt att förlova sig, men visar för sin omgivning att nu är det vi, en ritual som är lite halvvägs till ett äktenskap, men man slipper det juridiska avtalet.
    Fast en trolovning hade samma rättsliga status som bröllopet. Det har inte en förlovning så att jämföra dessa blir ju inte riktigt rätt.
  • Anonym (Förlovad)
    sötgurka skrev 2011-11-28 13:52:38 följande:
    Alla ser väl olika på saken?

Jag känner många som är förlovade och inte har en tanke på att gifta sig. Mina föräldrar har varit förlovad i 50 år och har aldrig haft en tanke på att gifta sig. Sen har inte alla ekonomin till att gifta sig heller. Vad är det då för fel att man byter ringar med varandra för att visa att man har lovat varandra att alltid vara den andra trogen (för det gör man ju då man gifter sig också)? Samma sak fast man inte tar det så långt.
    Man behöver inte gifta sig efter att man förlovat sig, det är inte så längre. Vakna upp!
    Jag är vaken, så du behöver inte väcka mig.

Men tycker du verkligen att det handlar om ekonomin när man väljer att stanna vid en förlovning? Vi ska som sagt gifta och sparar pengar för att ha råd med de bröllop vi vill ha. Men sen kan man välja att ha ett mycket billigare bröllop, så ekonomin kan det väl ändå inte handla om? I så fall vill man ju gifta sig.
  • sextiotalist
    Vissla skrev 2011-11-28 13:46:57 följande:
    Jag har inte heller förstått det där.
    Förlovning har ju faktiskt en betydelse. Att man är för lovade till varandra för ett giftemål.
    Tänker man inte gifta sig så kan man inte vara för lovad, då har man helt enkelt bara satt på sig ringar som med stor sannolikhet är likadana och har ingraverade namn/datum. Att hålla på o fjanta sig o kalla det för en förlovning när man inte har en tanke på bröllop tycker jag är löjligt.
    Självklart kan man väl få byta löftesringar om att vara ihop resten av livet utan att för den delen behöva gifta sig, men varför då sno ett ord som faktiskt betyder att man SKA gifta sig?
    Varför inte bara säga att det är löftesringar?
    Eller är det statusen fästman/fästmö man vill åt? Är det för barnsligt att säga pojkvän/sambo/älsklingen eller vad man nu kan tänkas kalla sin partner?
    Löftesringar låter väldigt, väldigt tonårsaktigt, nu är det så att detta med att förlova sig utan att gifta sig har existerat i säkert 30-40 år, vad ni än unga tycker om det hela.
    Det började nog med att sambo blev mer och mer vanligt och för att göra släkten (de äldre alltså) nöjd så förlovade man sig (men skippade giftermålet).
    Så i min generation kan man utan problem förlova sig utan att gifta sig, det är ingen som bryr sig egentligen. Det är en vacker handling, man visar på ett officiellt sätt att man hör ihop
  • sötgurka
    Colisa skrev 2011-11-28 13:57:21 följande:
    Jag tycker detsamma om förlovningar utan en tanke på äktenskap faktiskt.
    sötgurka skrev 2011-11-28 13:35:11 följande:
    Håller med dig, förstår inte varför man måste gifta sig för att man har förlovat sig?
    Ja, varför måste man bjuda någon till en fest bara för att man skickar dem ett inbjudan till festen? Det är ungefär samma fråga. Finns ingen lag på att folk som fått en inbjudan är inbjudna, man måste inte göra så, men det blir ju rätt märkligt annars.

En förlovning innebär att man kommer överens om att gifta sig, vanligtvis genom att den ena parten friar och den andra svarar ja. Sedan kan man så klart skjuta på bröllopet om omständigheterna blir sådana att man inte har råd, tid eller annat med bröllopet, eller så inser man att man inte vill gifta sig med den här personen över huvud taget, och då slår man upp förlovningen.
    Tycker det där va ett konstigt exempel faktiskt.
    Så dom som förlovar sig och har varit de hela livet utan att gifta sig har gjort fel?
    Sen är det skillnad på förlovning och förlovning, Dom som förlovar sig i ung ålder gör det mest för att göra de eller visa att man är upptagen (som fjortisförlovning). Sen finns det ju såna (som jag) som vill förlova mig men inte vill gifta mig, iallafall inte just nu. Är det fel då? Om vi vill visa våra band mer utåt genom att förlova oss men inte får de, hur ska vi göra då?
    Förlova oss och sen tvångsgifta oss för att annars är det fel?
  • sextiotalist
    sötgurka skrev 2011-11-28 13:52:38 följande:
    Alla ser väl olika på saken?

Jag känner många som är förlovade och inte har en tanke på att gifta sig. Mina föräldrar har varit förlovad i 50 år och har aldrig haft en tanke på att gifta sig. Sen har inte alla ekonomin till att gifta sig heller. Vad är det då för fel att man byter ringar med varandra för att visa att man har lovat varandra att alltid vara den andra trogen (för det gör man ju då man gifter sig också)? Samma sak fast man inte tar det så långt.
    Man behöver inte gifta sig efter att man förlovat sig, det är inte så längre. Vakna upp!
    Men det är ju så feeeeeeel (hoppas du förstod ironin), men de kan väl byta armband eller dela hjärtan eller så, men de får absolut inte ta bort förlovningen för de små som ser denna handling så väldigt djup (snart skall man väl även återföra brutet äktenskapslöfte i lagstiftningen också)
  • sötgurka
    Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 14:01:23 följande:

Men tycker du verkligen att det handlar om ekonomin när man väljer att stanna vid en förlovning? Vi ska som sagt gifta och sparar pengar för att ha råd med de bröllop vi vill ha. Men sen kan man välja att ha ett mycket billigare bröllop, så ekonomin kan det väl ändå inte handla om? I så fall vill man ju gifta sig.
    För vissa kan det handla om ekonomi för andra handlar det helt enkelt om man inte känner att man behöver gifta sig eller att man inte vill det. O det är inge fel med det.
  • sextiotalist
    Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 14:01:23 följande:

kan även handla om juridik också
  • sextiotalist
    Vissla skrev 2011-11-28 14:00:21 följande:
    Fast en trolovning hade samma rättsliga status som bröllopet. Det har inte en förlovning så att jämföra dessa blir ju inte riktigt rätt.
    Exakt, med andra ord, förlovning har inget rättsligt status, utan är en personlig handling som endast berör de båda tu (om man inte är offentlig person, för då anger det alla)
  • sötgurka
    sextiotalist skrev 2011-11-28 14:04:10 följande:
    Men det är ju så feeeeeeel (hoppas du förstod ironin), men de kan väl byta armband eller dela hjärtan eller så, men de får absolut inte ta bort förlovningen för de små som ser denna handling så väldigt djup (snart skall man väl även återföra brutet äktenskapslöfte i lagstiftningen också)
    haha jadu, byta armband och hjärtan gjorde man då man gick på mellanstadiet.  :)
    Skulle kännas barnsligt att göra det nu.
  • Colisa
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:45:50 följande:
    Men det finns även en tradition att stanna vid förlovning, som jag har mött mycket under de senaste 30 åren bland mina vänner. Dvs det är även etablerat att stanna vid förlovningen, även om de som är under 30 inte riktigt kan förstå detta.
    Det kanske är någon sådan där 68-grej?  Du vet då man skulle bryta mot konventioner, allt gammalt var mossigt och dåligt. Helt plötsligt kunde man bo ihop utan att vara gifta, något som inte riktigt gått för sig tidigare. Efterföljande generationer har inte synen gammalt och traditionellt=dåligt.
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!