• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • sextiotalist
    QueenObscene skrev 2011-11-28 15:50:30 följande:
    Håller faktiskt med TS, jag må så vara konservativ och gammalmodig, men jag anser att förlovar sig gör man om man tänker gifta sig, annars skiter man i det.
    Alla gör givetvis som de vill, men för mig är det att man "ger ett löfte om att man ska ingå äktenskap".
    Jag & sambon förlovade oss i juli i år och kommer att gifta oss nästa sommar/höst.
    Men det är helt OK för mig att ni väljer att göra det så, men att tala om att andra inte får göra på annat sätt för att de förstör er symbolik, då är man helt fel ute.
    Jag roade med att googla lite på detta och i de flesta fall så skrevs det att många väljer att endast förlova sig. Dvs det är itne ovanligt och anses helt OK.
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 15:52:48 följande:
    Men det är helt OK för mig att ni väljer att göra det så, men att tala om att andra inte får göra på annat sätt för att de förstör er symbolik, då är man helt fel ute.
    Jag roade med att googla lite på detta och i de flesta fall så skrevs det att många väljer att endast förlova sig. Dvs det är itne ovanligt och anses helt OK.
    Men vad menar du med hybris?
  • QueenObscene
    sextiotalist skrev 2011-11-28 15:52:48 följande:
    Jag talar inte om vad andra FÅR, jag talar om vad jag TYCKER.
    Sen vad andra GÖR, det är inte mitt problem, men jag tycker att innebörden av förlovning är förstörd när man endast förlovar sig utan att gifta sig, känns alldeles för lättvindigt & banalt. I MIN smak.
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 15:58:00 följande:
    Men vad menar du med hybris?
    Att dom blir upprörda, Ts ansåg att de som förlovade sig utan att vilja gifta sig förstörde för henne och hennes förlovning. Att de anser att det finns bara ett sätt som är rätt, allt annat är fel. De blir helt enkelt upprörda och arga för att verkligheten inte följer deras mall.
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 15:59:35 följande:
    Att dom blir upprörda, Ts ansåg att de som förlovade sig utan att vilja gifta sig förstörde för henne och hennes förlovning. Att de anser att det finns bara ett sätt som är rätt, allt annat är fel. De blir helt enkelt upprörda och arga för att verkligheten inte följer deras mall.
    Att ha hybris betyder ju inte att man blir upprörd.

Men jag undrar fortfarande varför du behöver en ring för att visa att ni älskar varandra?
  • sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 16:00:29 följande:
    Att ha hybris betyder ju inte att man blir upprörd.

Men jag undrar fortfarande varför du behöver en ring för att visa att ni älskar varandra?
    Vi vill ta ett steg till men inte gifta oss (av juridiska skäl), då har vi kommit överens om att förlova oss, dvs växla ringar utan juridiska papper.
    Vi kommer göra det till ett fin dag för oss båda, ett minne för oss.
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 16:02:07 följande:
    Vi vill ta ett steg till men inte gifta oss (av juridiska skäl), då har vi kommit överens om att förlova oss, dvs växla ringar utan juridiska papper.
    Vi kommer göra det till ett fin dag för oss båda, ett minne för oss.
    Varför är det ett steg till att ha ringar?
  • Anonym

Jag ser inget fel med att byta ringar med varandra för att visa sin kärlek, men om målet inte är äktenskap är det helt enkelt ingen förlovning. Förlovningen sitter inte i ringarna, utan i löftet om att man ska gifta sig. Alltså kan man ha ringar utan att vara förlovade och man kan vara förlovad utan att ha ringar.

• sextiotalist
    Kattdamen skrev 2011-11-28 16:06:58 följande:
    Varför är det ett steg till att ha ringar?
    En symbolisk handling som känns rätt för oss.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 16:07:00 följande:
    Jag ser inget fel med att byta ringar med varandra för att visa sin kärlek, men om målet inte är äktenskap är det helt enkelt ingen förlovning. Förlovningen sitter inte i ringarna, utan i löftet om att man ska gifta sig. Alltså kan man ha ringar utan att vara förlovade och man kan vara förlovad utan att ha ringar.
    Men nu är det helt OK att förlova sig utan att gifta sig, det är accepterat och anses vara helt normalt, även om det inte är så att alla vill göra det.
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!