• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • Vissla
    Insatt skrev 2011-11-28 17:47:21 följande:
    Man kan ju undra vad folk tror att de för-lovar när de förlovar sig? Trolovning och förlovning är i själva symboliken samma sak, anledningen till att det heter olika saker är för att signalera att det inte längre har några juridiska följder för de inblandade. 
    man lovar att man ska gifta sig....
    Vad folk som bara byter ringar utan en tanke på bröllop lovar varandra vet jag inte, dom kanske lovar att aldrig bära gröna skor, i vilket fall som helst förlovar dom sig inte
  • Petronella01
    Vissla skrev 2011-11-28 14:24:19 följande:

Att obstinat gå emot strömmen och vägra inse vad ett ord och en handling faktiskt betyder är tonårsaktigt.

Att göra nån typ av konstig revolt och försöka ändra på traditioner bara för att man kan är väldigt tonårsaktigt.

Att tro att man faktiskt är förlovad när man ingen av partnerna i "förlovningen" tänker gifta sig är väldigt tonårsaktigt.

Att inte förstå att ringen man har på fingret när man inte tänker gifta sig faktiskt inte betyder mer än ett brythjärta är väldigt tonårsaktigt.

Nej, att obstinat hävda att andra inte har rätten till ett begrepp är omoget
    "Det är min bil!!! MIIIIIIIN!!!! Buääääh"
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Vissla
    Petronella01 skrev 2011-11-28 17:57:31 följande:
    Nej, att obstinat hävda att andra inte har rätten till ett begrepp är omoget
    "Det är min bil!!! MIIIIIIIN!!!! Buääääh"
    Alla har rätt till begreppet "förlovning".
    Men ska man använda soig utav det begreppet så lär man ju veta vad det står för och inte bara sitta o säga "jag är äldre än er jag har rätt ni har fel" så fort man blir motbevisad
  • sextiotalist
    Vissla skrev 2011-11-28 18:01:46 följande:
    Alla har rätt till begreppet "förlovning".
    Men ska man använda soig utav det begreppet så lär man ju veta vad det står för och inte bara sitta o säga "jag är äldre än er jag har rätt ni har fel" så fort man blir motbevisad
    Fast jag säger faktiskt att de som  anser att de vill förlova sig endast om de vill gifta sig får känna att det är rätt för dom att göra det valet.
    Det jag vänder mig emot det är dom anser att vi som endast vill förlova sig har så jättefel. Sedan försöker man förklara att det är inget nytt, att endast förlova sig, det har förekommit i minst 50 år, men det spelar ingen roll för deras sanning är den enda sanning
    Det är så det har varit, sedan så är det så att de som påstår något annat är rätt historielösa, det är dom som ser sin defintion på förlovning som det enda rätta.
    Det är inte dom som har livslånga förlovningar som urholkar förlovningen, jag kan tänka mig mer dom tonåringar som förlova sig efter två månader, de har troligen varken avsikt att gifta sig eller leva livet ut.
    Det är nog en generationsfråga, de yngre är många gånger mycket mer noga att det skall gå rätt till. Det är min uppfattning, man behöver bara se på uppfostringsmetoder, timeout, regler och annat som inte ens mina föräldrar var i närheten av (och då var de med den tidens mått väldigt hårda) och annat som man märker att de yngre har en betydligt mer "äldre" synsätt än vad de i min generation har.
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 18:35:17 följande:
    Fast jag säger faktiskt att de som  anser att de vill förlova sig endast om de vill gifta sig får känna att det är rätt för dom att göra det valet.
    Det jag vänder mig emot det är dom anser att vi som endast vill förlova sig har så jättefel. Sedan försöker man förklara att det är inget nytt, att endast förlova sig, det har förekommit i minst 50 år, men det spelar ingen roll för deras sanning är den enda sanning
    Det är så det har varit, sedan så är det så att de som påstår något annat är rätt historielösa, det är dom som ser sin defintion på förlovning som det enda rätta.
    Det är inte dom som har livslånga förlovningar som urholkar förlovningen, jag kan tänka mig mer dom tonåringar som förlova sig efter två månader, de har troligen varken avsikt att gifta sig eller leva livet ut.
    Det är nog en generationsfråga, de yngre är många gånger mycket mer noga att det skall gå rätt till. Det är min uppfattning, man behöver bara se på uppfostringsmetoder, timeout, regler och annat som inte ens mina föräldrar var i närheten av (och då var de med den tidens mått väldigt hårda) och annat som man märker att de yngre har en betydligt mer "äldre" synsätt än vad de i min generation har.
    Vet du, du känns ganska överlägsen i din ton. Kanske ska lugna ner dig lite?
  • sextiotalist
    mammassnosa skrev 2011-11-28 17:26:12 följande:
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Förlovning

Googla förlovning och man får upp att det föregår äktenskap...
    och så har vi den här länken
    http://www.brollopsportal.se/f%C3%B6rlovning/

http://www.guldfynd.se/page.jsp?node=316

eller här

http://www.brollopsmagasinet.se/Artiklar/Planeringen/brollop-ett-lofte-om-karlek/

Dvs det är helt OK att endast förlova sig utan att ha som anspråk att gifta sig.

Jag såg endast att Ribbing, vår stora etikettguru ansåg att förlovning kanske inte var rätt när man var 17 år och inte hade som avsikt att leva ihop livet ut.
    Om jag tolkar det rätt så är förlovning en modernare variant av trolovning, där man lovade varandra evig trohet.
  • sextiotalist
    Vissla skrev 2011-11-28 17:49:56 följande:
    man lovar att man ska gifta sig....
    Vad folk som bara byter ringar utan en tanke på bröllop lovar varandra vet jag inte, dom kanske lovar att aldrig bära gröna skor, i vilket fall som helst förlovar dom sig inte
    Eller så lovar man varandra trohet (som trolovning också var)
  • Kattdamen
    sextiotalist skrev 2011-11-28 18:45:22 följande:
    Eller så lovar man varandra trohet (som trolovning också var)
    Vad menades med denna trohet då?
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 17:17:22 följande:
    Jag tycker det är lite roligt när man tar ett koncept ( i detta fallet äktenskapet) och härmar
    det, men utan att ge sig in i det. Som när man har en "namngivningsceremoni" med faddrar
    och hela köret men man vill absolut inte döpa barnet...

Här kör ni hela kitet med ringar, löften etc, men ni vill inte gifta er. Märkligt.
    Men alla gör ju som de vill såklart.
    Jag önskar att det fanns ett sätt att gifta sig eller något liknande, utan att behöva binda upp sig juridiskt, nu finns det inte det.
    Det finns alternativ för dom som inte vill ha allt runtomkring utan bara det juridiska. Men det finns en sak att göra en cermoni, ett fint minne, det är att förlova sig och det är OK att förlova sig utan att gifta sig, de som protesterar är de yngre, inte de som är äldre. De ser det lite mer vidare än vad de yngre.
    Det är faktiskt de som anser att man endast kan förlova sig om man skall gifta sig som är de som är mest enögda.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-11-28 18:43:26 följande:
    Om jag tolkar det rätt så är förlovning en modernare variant av trolovning, där man lovade varandra evig trohet.
    Trolovning motsvarar giftermål, inte förlovning.
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!