Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • Anonym

Folk behöver bekräftelse och vill hävda sig.
    "Titta, vi är jäääätteseriösa i vårt förhållande!" typ.
    Det ironiska är att så många förlovningar bryts, så det är ju knappt nån som tar det på allvar ändå.

Jag och min sambo lär skippa förlovningen och gå rätt på vigsel. Vi gifter oss främst av juridiska skäl. Vårt förhållande är utmärkt och vi har inget behov av att bevisa något för någon annan.

• sextiotalist
    Vissla skrev 2011-11-28 20:05:00 följande:
    Tydligen behövs det ju när folk känner sig obekväma i att ni väljer att missbruka ett ord...
    Inte i IRL, där verkar det inte vara så, utan det verkar det vara helt OK att man är förlovad utan att vilja gifta sig, gifta sig utan att vara förlovad, förlovad och gifta sig sedan, inte vara förlovad alls. Det är en allmän blandning, så egentligen är det bara på FL jag har mött folk som verkligen tycker det är fel.

Jag var tvungen att kolla statusen bland mina gamla FB-vänner och vet du 1/3 var endast förlovade och har så varit så länge, en faktiskt i över 30 år (en gammal klasskamrat som förlovade sig som 17-åring, två barn och tre barnbarn senare är de fortfarande förlovade, ja, en av de få vänner som fixade familj tidigt)
  • sextiotalist
    Anonym (nygift) skrev 2011-11-28 19:23:52 följande:
    Och jag tycker förälder är 100 gr tyngre än både fru, fästmö och sambo. Förlovning tycker JAG känns fjortis. Vi skippade det helt. Så olika det kan vara Tungan ute
    Ja, det är olika och då måste man respektera detta. Eftersom de flesta jag känner har förlovat sig i mogen ålder så har jag svårt att se förlovning som en fjortissak, för det är inget som jag mött, utan mest hört talas om.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 20:11:44 följande:
    Det ironiska är att så många förlovningar bryts, så det är ju knappt nån som tar det på allvar ändå.

Jag och min sambo lär skippa förlovningen och gå rätt på vigsel. Vi gifter oss främst av juridiska skäl. Vårt förhållande är utmärkt och vi har inget behov av att bevisa något för någon annan.
    Det finns det säkert, men inget som jag mött. Som jag skrivit tidigare så har jag mött förlovningar hos etablerade par. Det lustiga i kråksången är att ingen av dom som jag känner som har förlovat sig har brutit upp, utan de hänger ihop och är förlovade. De flesta har nog passerat 15 år. Men däremot har säkert de som gift sig skilt sig.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 20:11:44 följande:

Det jag mest mött när det gäller relationer, man har busat omkring tills man varit 25 ungefär, sedan har man väl hittat mannen i sitt liv, man flyttar ihop och sedan efter ett tag så skaffar man barn, förlovar sig och en del gifter sig och en del väljer att inte gifta sig.
    De där fjortisförlovningarna har jag mest hört talas om, men inget som mina vänner har sysslat med.
  • Heffa

Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar.

• Anonym
    Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 13:34:05 följande:
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:27:54 följande:
    Och dessutom så var din defintion av förlovning troligen förstörd innan du blev född
    Som sagt har jag aldrig hört att folk gjorde så tidigare, har bara märkt att det är vanligare att förlova sig för sakens skull utan att tänka på innebörden. Varför just välja att förlova sig? Kan man inte dela något annat tillsammans som symbol?
    Första gången jag förlovade mig var jag 22. Detta var år 1993.
    Det var rätt vanligt redan då att man kunde förlova sig utan nödvändigtvis gifta sig.
    Jag har sedan förlovat mig en gång till, år 2004 med den man jag lever med idag. Inte heller denna gång med äktenskapslöfte.

Fjortisfasoner säger några. Okej, det låter väl bra att jag i så fall har barnasinnet kvar när jag blivit över 40 år gammal. ;)
  • Anonym
    Heffa skrev 2011-11-29 10:07:39 följande:
    Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap eller registrerat partnerskap. Efter att ena partnern friat till den andre, och denne svarat ja, är paret förlovade fram till dess att vigseln eller registreringen har fullbordats. Av tradition växlar man vid förlovning förlovningsringar.
    Men vem besämmer NÄR man ska gifta sig då? Man kanske avser att gifta sig först på dödsbädden?

Enligt gamla traditioner ska mannen stå för brödfödan och kvinnan för hushålssysslor & barnaalstrande, ska vi ha kvar det också?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-29 15:47:53 följande:
    Men vem besämmer NÄR man ska gifta sig då? Man kanske avser att gifta sig först på dödsbädden?

Enligt gamla traditioner ska mannen stå för brödfödan och kvinnan för hushålssysslor & barnaalstrande, ska vi ha kvar det också?
    Det bestämmer man helt själv. Men att "förlova sig" utan giftermål i tanken överhuvudtaget är inte definitionsmässigt rätt, det är ingen förlovning.
  • Leoella
    Anonym skrev 2011-11-28 17:17:22 följande:
    Jag tycker det är lite roligt när man tar ett koncept ( i detta fallet äktenskapet) och härmar
    det, men utan att ge sig in i det. Som när man har en "namngivningsceremoni" med faddrar
    och hela köret men man vill absolut inte döpa barnet...

Här kör ni hela kitet med ringar, löften etc, men ni vill inte gifta er. Märkligt.
    Men alla gör ju som de vill såklart.
    Nja, dop jämfört med namngivning är ju snarare som att jämföra ett kyrkligt kontra ett borgerligt bröllop.

Det är ju proceduren inför GUD som är det generellt viktiga i dopet. Namngivningsproceduren är en slags "borgerlig" variant där man behåller traditionen, men skalar bort religionen.

/ogift, men förlovad. Dessutom odöpt med odöpta barn (och nej, vi hade ingen namngivningsceremoni heller)
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!