• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 17:17:22 följande:
    Jag tycker det är lite roligt när man tar ett koncept ( i detta fallet äktenskapet) och härmar
    det, men utan att ge sig in i det. Som när man har en "namngivningsceremoni" med faddrar
    och hela köret men man vill absolut inte döpa barnet...

Här kör ni hela kitet med ringar, löften etc, men ni vill inte gifta er. Märkligt.
    Men alla gör ju som de vill såklart.
    Fast dopet har ju inget med namngivning att göra, och att vilja ha andra vuxna närvarande i barnets liv är väl inte fel?

Jag håller med dig i princip, men det var ett dåligt exempel.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 17:21:40 följande:
    Fast dopet har ju inget med namngivning att göra, och att vilja ha andra vuxna närvarande i barnets liv är väl inte fel?

Jag håller med dig i princip, men det var ett dåligt exempel.
    Nej det var det inte. För faddrar, fest och annat har inte heller något med namnet att göra. Namnet anger man på en blankett till skatteverket. Man har namngivningceremonin för att man vill ha ett "dop" utan religionen. Här har vi folk som vill ha ringen utan äktenskapet. Samma samma.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 17:29:25 följande:
    Nej det var det inte. För faddrar, fest och annat har inte heller något med namnet att göra. Namnet anger man på en blankett till skatteverket. Man har namngivningceremonin för att man vill ha ett "dop" utan religionen. Här har vi folk som vill ha ringen utan äktenskapet. Samma samma.
    Är en välkommen till världen-fest med tal till barnet, löften från föräldrarna och utnämnande av faddrar också fel?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 17:29:25 följande:
    En namnceremoni kan ju för övrigt innebära att föräldrarna berättar varför de valt just de namnen och vad de betyder, måste inte vara "nu ger vi dig namnet...". Rent tekniskt kan det ju ändå faktiskt vara en namngivningsceremoni som de avslutar med att skriva under papperna till Skatteverket (motsvarande att skriva under ett vigselbevis som är den juridiska handlingen vid ett giftermål).
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 17:30:37 följande:
    Är en välkommen till världen-fest med tal till barnet, löften från föräldrarna och utnämnande av faddrar också fel?
    Fel är det väl inte, men kan man inte se att man apar efter dopet så tycker jag att man är lite efter. Det är inte fel med förlovning utan äktenskap heller men det är lite löjligt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 17:33:02 följande:
    En namnceremoni kan ju för övrigt innebära att föräldrarna berättar varför de valt just de namnen och vad de betyder, måste inte vara "nu ger vi dig namnet...". Rent tekniskt kan det ju ändå faktiskt vara en namngivningsceremoni som de avslutar med att skriva under papperna till Skatteverket (motsvarande att skriva under ett vigselbevis som är den juridiska handlingen vid ett giftermål).
    Ja, du kan göra precis hur du vill, men faktum är ändå att det är de som inte vill döpa i kyrkan som har dessa ceremonier för att man vill ha en ceremoni men inte vill ha religionen. Sen kan du kalla ceremonin Kalle om du vill, men det är ändå samma sak.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 17:34:56 följande:
    Fel är det väl inte, men kan man inte se att man apar efter dopet så tycker jag att man är lite efter. Det är inte fel med förlovning utan äktenskap heller men det är lite löjligt.
    Jag tycker fortfarande att du jämför äpplen och päron.

Att ha en sekulär bebisfest hemma och kalla det dop hade varit en bättre jämförelse i sammanhanget.

Att ha en namngivningsfest i stället för dop (för att man inte vill stå för vad dopet innebär) är som att ha löftesringar i stället för att förlova sig (för att man inte vill gifta sig). Det vill säga, helt okej och riktigt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-28 17:36:10 följande:
    Ja, du kan göra precis hur du vill, men faktum är ändå att det är de som inte vill döpa i kyrkan som har dessa ceremonier för att man vill ha en ceremoni men inte vill ha religionen. Sen kan du kalla ceremonin Kalle om du vill, men det är ändå samma sak.
    Det ligger i människans natur att ha ceremonier, och människan har massor av sekulära ceremonier/riutaler för sig. Ta "tyst minut" som ett exempel, det har inget med religion att göra men har ändå en ceremoniell betydelse.
  • Insatt
    Vissla skrev 2011-11-28 16:50:08 följande:
    Bara för att folk missuppfattat begreppet i över 50 år betyder det inte att det är så.
    En förlovning ÄR ett löfte om ett framtida bröllop ingenting annat.
    Varför är det så svårt att förstå det?
    Man kan ju undra vad folk tror att de för-lovar när de förlovar sig? Trolovning och förlovning är i själva symboliken samma sak, anledningen till att det heter olika saker är för att signalera att det inte längre har några juridiska följder för de inblandade. 
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!