• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 13:42:31 följande:
    Nej, förlovning är det inte eftersom man inte avser att ingå ett äktenskap. Jag håller med ts om att det "nästa steget" kan uttryckas med andra symboler än förlovningsringar, eftersom det inte är en förlovning.
    Men det finns även en tradition att stanna vid förlovning, som jag har mött mycket under de senaste 30 åren bland mina vänner. Dvs det är även etablerat att stanna vid förlovningen, även om de som är under 30 inte riktigt kan förstå detta.
  • Eerie
    Kattdamen skrev 2011-11-28 13:41:23 följande:
    De vill väl ha ringar för att visa att de hör ihop. En del verkar tro att deras förhållande är bättre och mer seriösa om man förlovar sig.
    precis som att vissa tror att deras förhållande är bättre och mer seriösa för att de är gifta, kommer aldrig förstå mig på folks behov att hävda sig inför andra hela tiden.
  • Vissla

Jag har inte heller förstått det där.
    Förlovning har ju faktiskt en betydelse. Att man är för lovade till varandra för ett giftemål.
    Tänker man inte gifta sig så kan man inte vara för lovad, då har man helt enkelt bara satt på sig ringar som med stor sannolikhet är likadana och har ingraverade namn/datum. Att hålla på o fjanta sig o kalla det för en förlovning när man inte har en tanke på bröllop tycker jag är löjligt.
    Självklart kan man väl få byta löftesringar om att vara ihop resten av livet utan att för den delen behöva gifta sig, men varför då sno ett ord som faktiskt betyder att man SKA gifta sig?
    Varför inte bara säga att det är löftesringar?
    Eller är det statusen fästman/fästmö man vill åt? Är det för barnsligt att säga pojkvän/sambo/älsklingen eller vad man nu kan tänkas kalla sin partner?

• sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 13:42:31 följande:
    Nej, förlovning är det inte eftersom man inte avser att ingå ett äktenskap. Jag håller med ts om att det "nästa steget" kan uttryckas med andra symboler än förlovningsringar, eftersom det inte är en förlovning.
    OK, från början så hette det trolovning och det lyses i kyrkan och lite annat. Men för en hel del har det räckt att förlova sig, men visar för sin omgivning att nu är det vi, en ritual som är lite halvvägs till ett äktenskap, men man slipper det juridiska avtalet.
  • Unmanageable

För min del så vill jag inte förlova mig om jag inte planerar att gifta mig också. Men det känns som det kvittar hur andra gör. :)
    Trivs de med att "bara" vara förlovade så är det väl det bästa alternativet för dem. Huvudsaken är väl att man gör det som känns rätt för en själv.

När jag var yngre tyckte jag att det var jätte tråkigt att folk gick och förlovade sig till höger och vänster och jag kände också att det kanske inte passade sig.
    Men nu som sagt, det spelar ju ingen roll för min del om Arne och Petter bara vill förlova sig, :) Jag gör ju på mitt sätt ändå. Vad de gör har ju ingenting med mig att göra. Det är ju som inte min sak.

:)

• sötgurka

Alla ser väl olika på saken?

Jag känner många som är förlovade och inte har en tanke på att gifta sig. Mina föräldrar har varit förlovad i 50 år och har aldrig haft en tanke på att gifta sig. Sen har inte alla ekonomin till att gifta sig heller. Vad är det då för fel att man byter ringar med varandra för att visa att man har lovat varandra att alltid vara den andra trogen (för det gör man ju då man gifter sig också)? Samma sak fast man inte tar det så långt.
    Man behöver inte gifta sig efter att man förlovat sig, det är inte så längre. Vakna upp!

• Anonym (en pappagubbe)
    Therressse1985 skrev 2011-11-28 13:37:01 följande:
    Jag förstår inte heller varför man förlovar sig om man inte vill gifta sig. Det finns så många andra sätt man kan bevisa sin kärlek på.
    En förlovningsring är ett enkelt sätt för alla att se att man är upptagen.
    Utan ring = Singel. Eller i en öppen eller obunden relation.  

Jag får gå ostörd med eller utan ring, så jag använder min ring oftast då jag vill klä mig fint. Att gifta sig var för mig juridiskt och moraliskt viktigt. För andra kan bröllopsfesten vara synonym till att gifta sig.
  • Colisa
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:27:07 följande:
    Förresten, detta med att dela ett brythjärta, det låter som något man håller på med i gymnasiet ungefär
    Jag tycker detsamma om förlovningar utan en tanke på äktenskap faktiskt.
    sötgurka skrev 2011-11-28 13:35:11 följande:
    Håller med dig, förstår inte varför man måste gifta sig för att man har förlovat sig?
    Ja, varför måste man bjuda någon till en fest bara för att man skickar dem ett inbjudan till festen? Det är ungefär samma fråga. Finns ingen lag på att folk som fått en inbjudan är inbjudna, man måste inte göra så, men det blir ju rätt märkligt annars.

En förlovning innebär att man kommer överens om att gifta sig, vanligtvis genom att den ena parten friar och den andra svarar ja. Sedan kan man så klart skjuta på bröllopet om omständigheterna blir sådana att man inte har råd, tid eller annat med bröllopet, eller så inser man att man inte vill gifta sig med den här personen över huvud taget, och då slår man upp förlovningen.
  • sextiotalist

jag kom faktiskt på att mamma har en väninna, född på 30-talet som endast är förlovad och inte gift. De ville somn en pappagubbe skrev, vissa att de hade ett seriöst förhållande, men ville inte gifta sig. De har båda barn och barnbarn, äger fastigheter var och en för sig. Har egna kapital etc och det var lättare för dom att förbli ogifta, men de ville ändå bekräfta sin kärlek så de förlovade sig, hemska människorFlört

• Petronella01

Gud så barnsligt ts. Du låter som en unge som fått en leksak förstörd. Eftersom jag, precis som "sextiotalist" är sextiotalist så är detta knappast något ovanligt. Världen fanns innan du föddes, tro det eller ej.
    Fattar inte varför ni ska vara så himla konservativa, det är ju som att höra sin mormorsmor ibland när ni resonerar. 

If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!