Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 13:34:05 följande:
Det var bara ett löjligt exempel eftersom många vill ha en symbol, men man kan väl välja en vanlig ring utan att kalla det förlovning annars. Jag har själv aldrig hört om någon äldre i min släkt /nära vän som varit förlovade utan att tänkt gifta sig.
SilverEmma skrev 2011-11-28 13:27:18 följande:
Är din förlovning mindre värd för att andra gör annorlunda?
Nej, självklart inte. Men jag tycker bara att man kan välja ett annat sätt att visa sin kärlek till varandra än att förlova sig med tanke på innebörden.Som sagt har jag aldrig hört att folk gjorde så tidigare, har bara märkt att det är vanligare att förlova sig för sakens skull utan att tänka på innebörden. Varför just välja att förlova sig? Kan man inte dela något annat tillsammans som symbol?
Men det är inget som hindrar dig.
Som jag skrev så är det inte alls ovanligt bland mina vänner, att endast vara förlovad. Inte heller i min släkt (där vi har flera livslånga förlovningar)
Men det kanske beror lite på vad man har för traditioner i sin släkt
Jag har flera vänner som även har sin examensring på vänster ringfinger (var det vanligaste bland de jag känner), min pappa (född i början 30-talet) hade sin civilingenjörsring på vänster hand. Min morfar (född innan sekelskiftet) hade sin doktorsring på vänster ringfinger.