• Anonym (Förlovad)

Varför förlovar man sig?!

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Varför förlovar man sig?!
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-11-28 13:29:38 följande:
    Jag förstår det inte heller. I min värld är man inte förlovad om man inte tänker gifta sig utan då har man bara bytt ringar med varandra. Jag tycker att man i så fall kan byta armband eller ha ringarna på andra fingrar.
    Vad spelar det för roll om två (ej tonåringar, vuxna mogna) personer vill ta nästa steg i sitt förhållande, men vill inte ha det juridiska, så kan man förlova sig.
    Man har ringen på vänster ringfinger, en symbol som visar att ringen är en kärlekstecken.  Sedan är det en förlovning, eftersom man anser sig förlovade, man har bundit kärleken till varandra (men man har inte det juridiska)
  • sötgurka
    For all I care skrev 2011-11-28 13:32:07 följande:
    Äsch, jag är förlovad men inte alls sugen på äktenskap. Jag tror liksom inte på äktenskap och allt det juridiska kan man ordna med ändå så att alla klarar sig vid dödsfall osv osv..
    Jag ser förlovningen som ett slags löfte till min sambo, att jag är hans och han är min. Det duger gott med att "bara" vara förlovade. 
    Håller med dig, förstår inte varför man måste gifta sig för att man har förlovat sig?
    Man kanske inte har råd att gifta sig men ändå vill visa det lite mer utåt. Tror mycket hänger på hur det var när man växte upp.
  • Eerie

men herregud vad larvigt, att du tvunget ska dra paralleller mellan ditt förhållande och andras är faktiskt ingen annans problem än ditt eget, och DET beteendet är enligt mig det mest osunda och larviga i allt det här.
    det är ingen som förstör vad din förlovning betyder för dig utom du själv, om det är så viktigt för dig kanske du ska fundera lite på varför.
    varför är det så viktigt att andra gör "rätt" och hur påverkar det ditt liv, egentligen?

det är sånt här som gör att jag får lust att börja hävda att jag skilde mig för att dra mitt strå mot att få äktenskap att förlora all mening.

• Therressse1985

Jag förstår inte heller varför man förlovar sig om man inte vill gifta sig. Det finns så många andra sätt man kan bevisa sin kärlek på.

• SilverEmma

Äh, trams. Låt folk göra som de vill. Jag förlovade mig efter fyra månader, för att jag blev gravid och han tjatade. Jag hade inte en tanke på att gifta mig. Nu blev det så ändå, tre år efter förlovningen.

Känner många vuxna som nöjer sig med att vara förlovade. Alla "behöver" inte fördelarna med ett äktenskap.

• sextiotalist
    Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 13:34:05 följande:
    Det var bara ett löjligt exempel eftersom många vill ha en symbol, men man kan väl välja en vanlig ring utan att kalla det förlovning annars. Jag har själv aldrig hört om någon äldre i min släkt /nära vän som varit förlovade utan att tänkt gifta sig.
    SilverEmma skrev 2011-11-28 13:27:18 följande:
    Är din förlovning mindre värd för att andra gör annorlunda?
    Nej, självklart inte. Men jag tycker bara att man kan välja ett annat sätt att visa sin kärlek till varandra än att förlova sig med tanke på innebörden.Som sagt har jag aldrig hört att folk gjorde så tidigare, har bara märkt att det är vanligare att förlova sig för sakens skull utan att tänka på innebörden. Varför just välja att förlova sig? Kan man inte dela något annat tillsammans som symbol?
    Men det är inget som hindrar dig.
    Som jag skrev så är det inte alls ovanligt bland mina vänner, att endast vara förlovad. Inte heller i min släkt (där vi har flera livslånga förlovningar)
    Men det kanske beror lite på vad man har för traditioner i sin släkt
    Jag har flera vänner som även har sin examensring på vänster ringfinger (var det vanligaste bland de jag känner), min pappa (född i början 30-talet) hade sin civilingenjörsring på vänster hand. Min morfar (född innan sekelskiftet) hade sin doktorsring på vänster ringfinger.
  • sär skriven
    Anonym (Förlovad) skrev 2011-11-28 13:19:33 följande:

Jag har aldrig förstått varför man väljer att förlova sig när man inte vill gifta sig? Jag är själv förlovad och tanken är att vi ska gifta oss men vi sparar pengar till det just nu.

Jag har läst och hört många som säger att dem vill förlova sig för det är en slags "kärleksbekräftelse", en symbol för att man älskar varandra.

När man förlovar sig, friar man, det ska leda till äktenskap. Jag tycker själv att det är så många som förstör innebörden av förlovning, tyvärr.

Om man nu så gärna vill ha en "symbol" eller liknande så kan man väl göra annat? Dela ett brythjärta eller något. Rynkar på näsan

"SKA"? Vakna upp nu. Välkommen till år 2011.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Kattdamen

De vill väl ha ringar för att visa att de hör ihop. En del verkar tro att deras förhållande är bättre och mer seriösa om man förlovar sig.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-11-28 13:34:51 följande:
    Vad spelar det för roll om två (ej tonåringar, vuxna mogna) personer vill ta nästa steg i sitt förhållande, men vill inte ha det juridiska, så kan man förlova sig.
    Man har ringen på vänster ringfinger, en symbol som visar att ringen är en kärlekstecken.  Sedan är det en förlovning, eftersom man anser sig förlovade, man har bundit kärleken till varandra (men man har inte det juridiska)
    Nej, förlovning är det inte eftersom man inte avser att ingå ett äktenskap. Jag håller med ts om att det "nästa steget" kan uttryckas med andra symboler än förlovningsringar, eftersom det inte är en förlovning.
  • sextiotalist
    sär skriven skrev 2011-11-28 13:40:18 följande:
    "SKA"? Vakna upp nu. Välkommen till år 2011.
    Det var helt OK även innan1980, då man itne gifte sig i samma utsträckning, utan det räckte med en förlovning. Numera gifter man sig på ett annat sätt och då helt plötsligt så kommer en drös födda på 80-talet och framåt och är så chockade och bestörta att man kan förlova sig utan att gifta sig, skandal på torra land.
    Vi äldre som är vana vid det hela ler lite i mjugg (jodå jag berättade om tråden för några av mina förlovade vänner som hade fräckheten att inte gifta sig) och ...
Svar på tråden Varför förlovar man sig?!