• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • IWantCookies
    Trolla75 skrev 2012-03-08 22:01:13 följande:
    Nix, jag är allt annat än normalviktig! =( gick ner 20kg från jan-aug -11 stått still sedan dess... Har 20kg kvar att gå ner till min "normalvikt".
    Det får vi ta tag i efter sommaren och barnafödandet...
    Nu i o med graviditeten äter jag inte helt strikt, utan äter LCHF och är lite soft liberal... Men potatis, pasta o bröd äter jag inte!

Jag är också ganska liberal, äter alla grönskaer och rotsaker utan potatis. Frukt tänker jag äta som godis någon lördag (känns som att det innehåller för mycket bra för att utesluta helt) men i huvudsak undviker jag pasta, bröd, ris och alla snabba kolhydrater. Till frukost idag blev det turkisk yoghurt med nötter, frön och kärnor. Det står jag mig på ända till lunch. Hoppas att det fortsätter så, vet av erfarenhet att det brukar bli svårare från vecka 6-7 och framåt (5+4 idag).
    Gumman 070715 och Lillen 101208
  • stinaa

IWantCookies: Jag äter ungefär samma som dig, unnar mig även knäckebröd ibland och äter frukt när jag blir sugen. Är i v 29 och har hittills gått upp 3 kg vilket är bra då jag var lite överviktig innan jag blev gravid. Har iaf mått jättebra på kosten, har dock haft svårt för lagad mat i perioder men då blir det mycket sallad, grönsaker och frukt. Lycka till! :)

• Loreena

Här blev det grillad kyckling i lergryta i ugnen, sås på skyn, kokosmjölk, curry, ingefära och paprika, grönsaker och en msk ris till. Supergott!

Min nya craving just nu är pizzasallad! Jösses vad gott det är med syrliga saker när man är gravid. :D Jag gör på vitkål, rapsolja, äppelcidervinäger, vatten, salt, peppar och oregano.

• Trolla75

Rostasfilé med ugnsgratinerad broccoli, tzatziki & bea.

ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Joncan

Hoppar in här! Gravid i v 17. Brukar äta LCHF i perioder för att jag mår väldigt bra av det. Uppehåll ibland när karaktären sviktar. Har tänkt börja om nu för att undvika lägga på mig 25 kg, vilket jag gjort mina två tidigare graviditeter.

Mådde extremt illa i början av graviditeten, vilket kunde avledas med mat. I mängder. Känner mig nu som en svullen säl, och vägrar vågen, men helt klart att jag lagt på mig, uppskattningsvis 5-10 kg.

Det jag undrar över. Kan barnet i magen ta skada när jag lägger om kosten, och hur mkt kollisar kan man äta. Tänkte ej köra så extremt då jag antar att kolhydrater behövs trots allt. Eller?

• Loreena
    Joncan skrev 2012-03-15 12:42:46 följande:
    Hoppar in här! Gravid i v 17. Brukar äta LCHF i perioder för att jag mår väldigt bra av det. Uppehåll ibland när karaktären sviktar. Har tänkt börja om nu för att undvika lägga på mig 25 kg, vilket jag gjort mina två tidigare graviditeter.

Mådde extremt illa i början av graviditeten, vilket kunde avledas med mat. I mängder. Känner mig nu som en svullen säl, och vägrar vågen, men helt klart att jag lagt på mig, uppskattningsvis 5-10 kg.

Det jag undrar över. Kan barnet i magen ta skada när jag lägger om kosten, och hur mkt kollisar kan man äta. Tänkte ej köra så extremt då jag antar att kolhydrater behövs trots allt. Eller?
    Jag tycker att Annika Dahlqvist skriver bra kostråd för gravida. Det kändes iaf lugnande för mig. Jag tycker att du kan äta liberalt i den bemärkelsen att du äter alla sorters grönsaker(även rotfrukter), mejeriprodukter, nötter, bär och någon frukt ibland. Det är ju viktigt att du får i dig tillräckligt med näring och energi både för dig och bebisen. Men i övrigt så är ju LCHF-kosten väldigt näringsrik om du äter varierat. För att vara på den säkra sidan så gör en långsam övergång och var lyhörd för din kropp.

blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/kostr%C3%A5d_till_gravida_och_ammande
  • stinaa

Hur går det för er tjejer? Här är det dags för omstart, har varit i Åre i fem dagar och där har jag ätit allt annat än bra och kroppen mår därefter också. Som sagt, nystart idag! :)

Svar på tråden LCHF för gravida!