• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

evelina26, känner igen det där med "laddandet" *skrattar*

• Lilla Prussiluskan

Ja det är inte kul om människor beter sig så!! Men jag måste tyvärr säga att jag har träffat måååånga otrevliga kassörskor som tex slänger varorna, lägger ömtåliga varor på bandet fast man har gett dem i handen, som sitter och tuggar tuggummi, som inte säger vad slutsumman blir och som är allmänt otravliga m m.

Klart att man försöker att ställa varorna så att det blir rätt med sträckkoden, inga varuberg osv!

Jag tror att om alla försökte göra så gott man kunde så skulle det bli lite lättare att leva. Å andra sidan har jag alltid jobbat med människor/kunder/klienter och det är ett svårt jobb där man kan få mycket skit. Jättetråkigt men titta hur alla dissar FK, AF, sjukhus, snabbköp, vårdboende osv. Man kan helt enkelt inte få alla nöjda.

• kengru

Jag tycker att det knappt är nödvändigt att vända streckkoden rätt, det räcker oftast med att varorna inte ligger på hög för att göra mig nöjd.

• Kvinna86

Jag lägger alltid varorna med koden åt rätt håll, på en lång fin rad. Drar mitt kort själv och är alltid trevlig mot kassörskorna. Men det var första gången i hela mitt liv som en kassörsa sa att hon var tacksam att jag och min sambo var så hjälpsamma förra veckan.

Det jag vill säga är att det finns bittra kärringar bakom kassan också.

PS. jag har själv jobbat i kassan =)

• Jefa

Jaja, hur som helst så kan jag seriöst säga att om du hade jobbat här så hade jag och många med mig valt en annan affär

• kengru

Kvinna86, oh, ja, det finns lika många bittra människor bakom kassan som framför, och så ska det absolut inte vara, kan bli lika tokig på dålig kassapersonal som jag ibland kan bli på vissa kunder, nej, jag blir nog mer irriterad på dålig personal, förväntar mig mer av dem.

• suzzi66

Jag jobbar i djuraffär och vi har mycket trevliga kunder men det finns som ni säger monsterkunder. Vi har en Kärring som köper kattgräs var 14e dag och hon kommer in och är riktigt elak privata saker som gjorde mig ledsen.
    När jag blev gravid så gömde jag mig bakom disken så hon inte skulle se min mage och ge elaka kommentarer. Känslig som man är var jag rädd att börja gråta inför henne. Den dagen hon såg att jag var gravid så blev hon ok. Men därimot vände hon sig mot min kollega/ chef o började hata honom så nu så springer han ut på lagret när hon kommer.

Jag förstår inte varför människor är så elaka mot andra vad ger dem den rätten. Jag får ont i magen varje gång hon kommer in.

• kengru

Jefa, fast du vet ju inte om jag jobbar "i en butik nära dig", eller? Jag är som sagt hur trevlig som helst mot mina kunder.

• Catha82

kengru: vad i det jag skrev var provocerande?!

• Bollibompa

Jag tycker nog att man ska vara så trevlig man kan i alla sammanhang men förstår inte att man i kassan retar upp sig på kunder som inte vet att man ska stoppa pengar här eller där eller var man ska dra kortet åt vilket håll det ska vara vänt eller om man ska slå kod eller inte och var den apparaturen sitter.

Jag handlar i många olika affärer och det är ta mig f-n inte lika någonstans men det ska tydligen jag som kund hålla reda på?Se till att standardisera kassorna ni som nu har hjärnor då!

Har aldrig varit otrevlig mot någon kassörska men har själv mötts av griniga sådana. Jag förstår att det är tungt jobb som man blir trött av men det är vi fler som har. Vi får nog försöka tänka på det både kund och kassapersonal och anstränga oss lite mer att vara trevliga mot varandra.

För övrigt kan jag hålla med dig om att underlätta det för kassörskan genom att undvika varuberg och vända streckkoden mot avläsaren samt att dela på arbetet när man är två kunder.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan