• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • kengru

Jefa, kunden har alltid rätt när jag är på jobbet, vad jag tycker privat är en helt annan sak.

• kengru

Twelegirl, tack, håller helt med dig men tydligen är vi "kassapersonal" även privat.

• NiXxI

Det finns trevliga kunder och det finns monster-kunder, jag tycker att man bör få lov att uttrycka sin åsikt utan att personifiera någon, hänga ut någon specifik. Så jag anser faktiskt mot de som protesterar, för Sverige är ett land där vi har yttrandefrihet och så länge som jag nyss skrev ingen blir personifierad så får man lov att uttrycka sin åsikt fritt utan kränkning. Om det nu är besvärligt att läsa för andra, så välj för sjutsingen en annan tråd att skräpa ner på?? Inte hörde jag klagomål när de berättade om sina gulliga stammisar heller?? Eller när de brömde sina trvloga kunder här i tråden?? Nä, fram för att vi får lov att beklaga oss som privatmänniskor när vi har stämplat ut!!!!!!!

• kengru

NiXxl, du satte ord på mina tankar, toppen när man själv formulerar sig som en kratta o nån annan kommer in o förklarar precis det man menar, tack.

• SadieWantsASon

TweleGirl, när det gäller kassörjobb på ICA kan man nog säga att visst har man valt det själv, men det är nog för att man är tvungen att försörja sig och inget annat.

• fipa2

när arbetsdagen är över så tycker jag man får sitta och spy galla hur mycket man vill, och få ut sina aggressioner. huvudsaken att man ler och beter sig väl och är trevlig, på jobbet.

• evelina26

Det här var en rolig tråd!
    Jag jobbar själv i optikerbutik och har ju såklart hand om en massa kunder dagligen och en sak som jag lagt märke till är att en del kunder "laddar upp" innan de kommer fram till mej i butiken/kassan, det har gett sej f*n på att vara arga eller ha något att klaga på när de börjar prata.(det är ju en sak om vi har gjort fel, då ska man ju klaga såklart).. men många gånger så händer det att personen i fråga inte ens kund hos oss sedan tidigare, de kommer i princip bara in för att de är lite grälsjuka då blir man lite förvånad...
    Folk kanske känner att det är ok att ta ut lite aggressioner på butikspersonal, vi är tydligen "neutrala" på något sätt...men vi är ju inga robotar för bövelen!

• Jefa

Jo, men det är en sak att säga till tex sin familj eller några kompisar. Men här kan ju precis vem som helst läsa.
    Jag håller verkligen med dig i att en del kan vara sånna här och nej, jag anser inte att bara för man jobbar ska man behöva ta vad som helst. Det är inte det jag vill ha ut.
    Men jag tycker fortfarande det är fel att göra så och det behöver du inte bli irriterad på mig för. (Verkar som att du är lite irriterad då jag inte tycker som dig, men det kanske du inte är?)

• kengru

För mig var valet enkelt, sitta i kassan eller stämpla. Jag kan stolt säga att jag inte stämplat en dag i mitt liv, o fastän jag inte är över´förtjust i mitt arbete gör jag ett bra jobb o jag är glad att jag har ett jobb framförallt.

• kengru

Jefa, absolut inte irriterad på dig, jag menar det jag sa att min arbetsmoral/etik, kalla den vad du vill inte är densamma som din.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan