• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • karatelinda

Åh, vilken rolig tråd! Hinner inte läsa igenom hela nu.. men återkommer säkert senare, jobbar själv också i butik så.

Måste bara säga att en av mina lärare i marknadsföring en gång sa till oss att det inte är så att "kunden alltid har rätt", utan istället att "kunden har inte alltid rätt, men kunden är alltid kund".
    Tycker jag låter mycket bättre!!

För så är det ju.. kunderna har inte alltid rätt, men de bör behandlas som kunder oavsett.
    Fast ibland vill man nog kasta ut dem med huvudet före..

• karatelinda

Kom bara att tänka på en sak till..

apropå det att kunderna lämnar hjärnan där de plockar upp kundvagnen.. jo det stämmer faktiskt! om de inte redan lämnat den hemma..

och sen en sak som min chef sa en gång, om man har svårt att le och orka va glad, så kan man föreställa sig kunderna i kalsonger eller nåt, bara nån sån rolig tanke som får en att se glad ut.. det kan hjälpa!

• ViHi

vet inte om det händer ofta hos er men hos oss glömmer de gamla sina käppar hela tiden, tycker att det är ganska lustigt för jag trodde de hade de för att de hade så svårt att gå......

• karatelinda

vickie, händer hos oss också! Det är faktiskt ganska lustigt.. man undrar ju hur de kommer hem.

• smultronbubbla

Min mormor hade krycka förut, (nu har hon rullator istället) men hon glömde ALLTID den, speciellt i mataffärer.
    Hon klarar sig ju både utan krycka och rullator, mne det blir bara lite svårare att ta sig upp för kanter.

Försöker bara förklara att de kan ta sig hem ändå, men jag vet att det är märkligt

• ViHi

aha, det förklarar ju en del,har inte tänkt på det för de går ju med den inne i affären enda tills de betalt fast då håller de i o för sig påsen o kanske inte märker att nåt fattas :)

• Isfjord

Har bara läst till sidan 10 än så länge, men kan hålla med Bollibompa på sidan 8.

* Ibland ska man trycka # eller "Klar" eller något annat efter koden, ibland inte.
    * Ibland ska man välja "Konto" eller "Kredit", ibland utesluts det alternativet. Frågan kan komma före eller efter att man ska trycka in koden. I bland finns det knappar som det står "Konto" och "Kredit" på, Ibland ska man trycka på upp eller nerpil, ibland ska man välja konto med någon speciell siffra, ibland ska man trycka * eller # efter att ha valt konto, ibland inte. Konto eller kredit knapparna kan sitta under, till vänster, till höger eller ovanför siffersatsen.
    * Ibland ska man knappa in allt innan och sedan bekräfta summan, ibland ska kassörskan slå in summan först och man bekräftar den när man slår in koden.

Har man sedan medlems/rabattkort ska man dra det först, sedan välja med upp eller nerpil, någon siffra eller annan knapp om man ska betala med det eller inte Ibland * eller # eller annat efter, ibland inte. Sedan kommer hela proceduren ovan.

Om man bara handlar i EN affär fungerar det, men de flesta handlar i många affärer. Flera olika mataffärer, sedan har man alla olika specialaffärer. Som tex hemelektronik, sportaffären, djuraffären, byggvaruhuset, järnhandlaren, macken osv. Ofta har man flera av varje som man alternerar mellan. Och affären hemma kan köra ett system, den intill jobbet ett annat och den hemma hos mamma ett tredje. Trotts att de tillhör samma kedja.

Om alla tillverkare av kassamaskiner kunde komma överens om en enhetlig standard är jag säker på en rejäl bromskloss och irritationsmoment skulle minska.

• Deathstar

Isfjord: Det är sant det du säger men samtidigt så måste jag påpeka att det står i displayen exakt hur man ska göra. Läs där så löser sig allt Det är många som aldrig ens kollar på displayen utan bara på kassörskan. Och jag har funderat lite på när man ber folk att godkänna köpet, då tittar dom aldrig på displayen utan på mig och sen trycker. Funderar dom inte på vad det är dom godkänner...

• Isfjord

Jag brukar i detta fall inte titta på kassörskan, utan på displayen, på knappsatsen och på dekaler runt aparaten. Oftast står mer eller mindre tydliga instruktioner där. Men om alla var lika skulle man inte behöva läsa manualen varje gång.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan