• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Isfjord

Skulle bli många mail, vill även bygga om smörgåsgrillar, våffeljärn, datorer, bilar, trafikljus, felritade lägenheter, fel standardhöjd på toastolar mm....

• Boppi

Hi, hi! Vilken rolig tråd!
    Ytterligare en kassörska ansluter sig till gruppen! Just nu är jag mamma-ledig och längtar ju inte direkt tillbaka speciellt inte efter alla dessa inlägg!
    En ska jag lagt märke till är att när man jobbar ute i butiken är folk oftast trevliga, det är i kassan man får all skit. Oftast rinner det av mig (brukar sitta där och tänka att de har taskiga liv) men en gång under mitt under förra julruschen fick jag massor av obefogat skäll av en gubbe. Då var jag tvungen att gå ut på toa eftersom jag blev alldeles gråtfärdig, men så var jag ju gravid också.
    Innan jag började i butik trodde jag att majoriteten av svenska folket var normala, ärliga och väluppfostarade men nu tvivlar jag...

• Aleathiel

En småsak som irriterar mig massor eftersom den händer hela tiden är när streckkoden är nött eller oläsbar av annan anledning och man inte lyckas scanna den och kunden skämtsamt säger "Då är det gratis!". Tänkte väl inte så mycket på det första gångerna det hände, men när jag har hört varianter av "Då är det gratis" hela dagen orkar jag knappt ens dra på smilbanden åt kunden, kan de inte förstå att de inte är de första som har kommit på detta _mycket_ fyndiga skämt och att man kan bli lite less

För övrigt skulle jag inte ens komma på ett sånt skämt, för det finns gott om produkter i handeln som inte har streckkoder (mat på restauranger, bilar, sånt man köper i marknadsstånd) och de är minsann inte gratis för det

• ming

Men är det kassörskornas fel att det finns olika modeller på kortläsare? Det är väl bra, för annars skulle det ju bli monopol och det är ju olagligt.
    Ni får helt enkelt ta era klagomål till tillverkarna och be dem tillverka likadana modeller.

• Solvarm

Håller med Aleathiel, världens älsta och sämsta skämt. Det här är inte prismärkt, då måste det vara gratis! Jo, förmodligen.

Jag tycker det är "roligt" när folk kommer tillbaka och byter varor efter _skitlång_ tid och inte fattar varför det inte skulle gå att byta ett armband de köpte för ett halvår sedan. Det är ju plomberat? Sen att det på plomberingen står ett bytes-före-datum som var för fem månader sedan tycks vara av underordnad betydelse.

Jag gillar inte heller de kunder som konspiratoriskt viskar om hur dyra våra (märkes)varor är. Jaha? Handla någon annanstans då, om du inte vill betala extra för märket. Jag tycker också att det är tramsigt att populära märken är onödigt dyra, men om jag köper dem är det väl för att jag tycker att de är värda priset, eller?

• kengru

Aleathiel, håller med dig fullkomligt, måste vara ett av de sämsta mest utnötta "skämten" genom tiderna.

Vad gäller kortläsare ser jag faktiskt inte problemet, som nån sa så står det oftast i displayen, så läs.

• Isfjord

Det står inte alltid på displayen, ibland står det vid sidan om. Ibland tydligt och ibland mycket kryptiskt.
    Anledningen till att jag tog upp det var att jag läste någonstans att kunderna var korkade som inte förstår hur det går till att betala, men när det är olika i varenda butik är det inte lätt. Varje gång måste jag läsa på displayen och etiketter runt den och jaga instruktioner. När jag hittat dem måste jag hitta knappen som kan heta olika och sitta lite var som helst runt aparaten. Då är det inte alltid lätt om man inte är stamkund.

I övrigt håller jag med om det mesta. även om jag inte arbetat i butik har jag observerat mycket som kund.

• Pindus

gud var irri man blir när de säger "den är visst gratis"...åh jag borde sluta läsa denna tråd.,...jag har ju ändå slutat på ica :) fast lite skönt att påminna sig om att man slipper jobba där med...

ibland är det dåligt ljus i betaldisplayen...el så ligger ett lysrör precis på så inget syns..

• ViHi

just nu sitter vi tre stycken från ica här o känner igen det mesta!

• Poena

Med tanke på "då är det gratis" så kom jag och tänka på det när jag hade en kund idag. Han hade köpt en laddare för en 3 veckor sen ungefär och ville lämna tillbaka idag, trots att vi endast har 7 dagars byte. Jag sa ok, men då får du byta till något annat. Han såg en grej för 299:- och sa, men då får jag väl den för samma pris som laddaren (hade kostat 249 Jo visst.....

Svar på tråden Snabbköpskassörskan