• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Annika 1983

Jag kan t.o.m tycka att vissa av de äldre kunderna (35-50) kan var snygga på något sätt . Haha.

Jag jobbar i en ICA butik som ligger i en by typ så där är det många stammisar och man känner igen NÄSTA alla kunder och känner de flesta rätt bra vilket jag tycker är skönt.

• ViHi

jag jobbar oxå i en liten butik med många stammisar och tycker att de allra flesta är välditg gulliga, får komplimanger så gott som varje dag o det gör väl att man fixar rötäggen. (Har oxå en 40 åring om ser super bra ut =)

• Annika 1983

ja visst är det kul med alla gulliga kunder. som tur är så ärd et inte ofta man får rötägg.

Är man ÖVERTREVLIG mot alla och ler överdrivet mycket så brukar det mesta lösa sig

• ViHi

håller med, desto otrevligare kunden är desto trevligare är jag,tycker det är roligt att se hur generad kunden blir när de inser hur de beter sig :)

• septbebis

Nu jobbar inte jag i en kassa men jag är en kund som ofta står i kassor.

En dag för nån vecka sen så stod jag i en seeeeeg kassakö på Konsum. Kassörskan var ovan så det tog tid för henne att dra alla varor. Men sen när hon äntligen var klar med kunden före mig så kommer denne kund på att hon glömt lämna sin rabattkupong. Och tydligen kunde inte kassörskan rätta till det i kassan så hon fick ställa sig och räkna ut för hand vad rabatten blev. Dottern i vagnen blev allt otåligare = jag allt stressigare.

• ming

Idag hade jag en kund som tyckte att vi var sååååå hemska på att lösa problem. Det visade sig att han även använde sig av en konkurrent till oss. Då sa jag att om han nu inte är nöjd med oss så tycker jag att han ska använda sig av konkurrenten istället, som han ju var nöjd med. (Så säger alla på mitt jobb, och cheferna tycker att det är okej att säga så.)
    Kunden blev galen för att jag inte bönade och bad honom att stanna hos oss.
    Men det är så skönt att kunna säga så!!

• ming

Septbebis-> Okej.......?
    Hoppas du inte skällde på kassörskan bara.

• ViHi

det finns nog (procentuellt i allafall) lika många hemska kassörskor som hemska kunder. Blir själv vansinnigt irriterad när jag träffar på såna :)

• Malibecka

Tänkte just på det där att folk lämnar ICA-kortet till kassörskan i stället för att dra själva.
    I min lilla by har vi ett Konsum också och där SKA kassörskan ta kortet och dra i en manick som sitter vid sidan av henne.
    Svårt att tänka om när man kommer till ICA sen
    Alla kassörskor jag går till lyser upp när jag kommer. Jag tycker man ska vara extra trevlig mot folk man möter som har trista eller enahanda jobb, städerskor och så.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan