• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Tant Green

Kan inte jag som aldrig jobbat i affär få gnälla av mig lite på mina med-kunder också? Det är så irriterande när det är en gemensam kö till två kassor, så att man sen går fram till den som först blir ledig, också kommer någon från andra hållet och ställer sig bakom den som står ensam vid kassan! Borde man inte bli lite misstänksam om det är helt tomt vid den ena kassan och en låååååång kö vid den andra?!?

• caramente

Sudd

Håller med, både som kassörska och kund. Näre man själv står i kö, nog f-n är det alltid någon som låtsas att den inte förstår systemet oh går till den tomma kassan medan man själv står som en snäll fåne och väntar. Som kassörska tycker jag det är jobbigt när kunder kommer till mig och frågar om de kan få gå före för de har bara någon liten grej, det tycker jag att kunderna före ska få bestämma. I den situationen känns det ofta som det blir fel vad man än gör...

Sen vill jag bara säga att själv blir konfunderad när jag ska betala i andra affärer som inte har likadan kortläsare, det tycker inte jag är konstigt. Glömmer ofta att stoppa i mynten också utan ger dem till kassörskan Däremot anser jag det är tråkigt att folk väljer att gnälla på kaasörskan (vilket tyvärr förekommer förhållandevis ofta) som ej har valt kortläsare, system etc.

• Aleathiel

Jo, man borde definitivt bli misstänksam men som vi redan konstaterat lämnar många kunder hjärnan innan de kommer in i affären

• kengru

isfjord, själv har jag inga större problem med kortläsare, så jag kan inte relatera, tycker att det är lätt att hitta instruktioner o förstå hur man ska göra.

• caramente

Jo apropå "gratisskämten". Nu för tiden efter att ha hört det i fem år ler jag nästan för att jag har tröttnat på skämtet så mycket. Det är lite gulligt nästan, att folk tror de är så roliga. Speciellt som det ofta är stammisar som drar det hela tiden, men inte bara. Fast ok, dåliga dagar är det inte roligt, då blir det nog bara ryckningar i ansiktet istället för leenden

• nelly 1

Har skrattat gått åt denna tråd
    Har lämnat kassajobbet bakom mig men minns tillbaka på den tiden med berg av varor och att det var mitt fel att marängerna vart mos som låg underst i berget av varor hahaha

Folk!!! eller vad säger man.

Appropå det där med att folk inte vill låstsas om att det finns ett kösystem så försökte jag säga till om det när jag såg det men bäst tyckte jag att det var när någon annan kund sa till för då slapp man vara så där otrevlig (vad är det nu är som är otrevligt med att säga till egentligen)

Kan även hålla med om att "då är det gratis" är bland dom värst komentarerna som finns.

• YvonneM

En annan sak som irriterar mej är när en kund ska fråga nått så börjar de ofta med "Du som kan allt" .......uähhhhh..

• ViHi

lite roligare arbetsminnen: hur många av er har en favorit kund? Nån snygg kille tex som man blir extra glad att se ? :)

• Annika 1983

Ååh där är en snygg kille som handlar hos oss.. över snygg.. Lång, mörk, mörka ögon att drunkna i

Sen är där en som HÄLLER på sig SÖT och SLISKIG parfym precis innan hon kommer och handlar. Jag kan knappt andas!! Jag smakar det nästan på läpparna!! Så mycket är det. ÄCKLIGT!!! Va fan ska man ha så mycket på sig för?? Det luktar ju inte ens gott! Hon går ALLTID till min kassa för att hon tycker jag är trevlig. Jag ska nog börja vara lite otrevlig!!

• ViHi

jag och tjejerna (även chefens fru =) ) har alla varsin favorit snygging! Roligt att se hur olika smaker vi har beroende på ålder :)

Svar på tråden Snabbköpskassörskan