• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Grenadjären

Ming

Av säkerhetsskäl släpper man inte in folk i lager och personalutrymmen. De flesta har stränga säkerhetsrutiner och där ingår det att man inte låter kreti och pleti komma in med kissnödiga barn i utrymmen som är personalens. Skulle man börja släppa in folk i dessa utrymmen så är det bara en tidsfråga innan vi blir rånade.
    Kissnödiga barn är inte vårat jobb. Vem som helst kan säga sig vara kissnödig och ha helt andra avsikter med att bli insläppt i en butiks lager/personalutrymme.
    Och hur tänker du när du säger att ngn i butikspersonalen ska följa med??? Hur gott om personal har man normalt? Har man tid och personal för att valla kissnödiga? Och hur riskabelt är det inte egentligen... Återigen...detta är faktist lika med att utsätta sig för onödiga risker, rån, hot och våld. Sådant har hänt!
    Jag tycker det är fullkomligt självklart!

• fipa2

det är väl klart som fan att man inte släpper in kunder i personalutrymmen?? folk har ju sina värdesaker där, och personalen ska faktiskt inte behöva stå ut med kunderna även under sina pauser.

• Snurrig

Kunder har ingenting i personalutrymmen att göra. 5 eller 55 spelar ingen roll. Det är bla pga säkerhetsrisk. Vill inte ha okända männsikor springandes i utrymmen där det förvaras personliga ägodelar. Kanske inte 5 åringen och dess 32-åriga mamma tar något, men dom kan mycket väl "reka" stället och skicka någon annan.

Ni vet väl att ni blir iaktagna flera gånger per dag av kunder som är och rekar stället och personalen... ganska skrämmande faktiskt.

• Snurrig

Tror också att det kan skilja sig om man jämför en större kedja som Coop och Nisses livs i Idivuoma.....

• Grenadjären

Snurrig

Helt riktigt!!
    Och det är ju så..att ska man vara säker på att de fula fiskarna inte slinker igenom så måste man vara superkonsvekvent! Inte en kotte som inte tillhör personalen kommer in bakom lager/personaldörren. Sen att någon är kissnödig...jaha so what? Åtgärda innan eller ngnannanstans, det är inte mitt ansvar.

Och det där med att reka..Också helt riktigt! Ibland är det tom folk som går och filmar inne i butiken, och det är samma sak där! INGEN får filma i butiken. Och då gäller det att gå rätt tillväga och utan att vara otrevlig be filmaren att avbryta.

• Grenadjären

Ja va tusan..Nisses Livs och Deli i Idivuoma har ju torrdass i mjölkkylen, dagskassan förvarar Nisse i bröstfickan på sina 9 nummer för stora snickarbrallor

• nikon

Men varför tjafsa med personalen på COOP om toaletterna? Där finns ju med säkerhet toaletter som är till för kunderna.
    Fast ibland på väldigt konstiga ställen.

Ett exempel på konstigt ställe för en kundtoalett: Bakom skyddsdörrar nästan längst in i butiken (ej COOP)

Ne nu ska jag återgå till att jaga spindlar här hemma - de har inget i mitt hem att göra!!! Iaf. inte så jag ser dem!

• mosterYster

hm, har inte läst hela tråden (halva ungefär, sen hann jag inte vidare) men jag måste fråga er som jobbar som kassörskor: tänker ni på vad folk köper, eller scannar ni bara varorna och säger vad det kostar? Jag menar, om det kommer in en som är jättefet och handlar chips och godis, tänker ni då - men öh, det här borde du verkligen inte äta... eller om det kommer in en jättemager tjej med liknande varor, "hon kommer nog att spy upp det här..." eller nån med ansiktet täckt av acne "han borde inte handla så där mkt choklad" osv osv. Har alltid undrat!

• Snurrig

Ja, det är klart att man tänker så ibland. Inte om alla kunder, men ibland när tankarna far iväg.....

• mama80

Måste bara berätta att jag haft en jättebra dag på mitt jobb idag, inte en enda sur kund . En tom berömde mig för att jag erbjöd dem en tesked till yoggin han och hans son köpte, så omtänksamt av dig sa han med ett stort leende.
    Och sen har vi alla underbara stammisar, den ene, en äldre farbror, säger alltid; HEJ hur är det lilla hjärtat den andre, nämen e det mitt lilla öga som jobbar idag, den underbara kvinnan med alla nallar i bakrutan säger alltid att jag e så snygg i håret, åååhhh vad jag gillar sådana här dagar. Tur att man slipper gnäll ibland

TACK alla underbara kunder som i alla fall undslipper ett Hej när de kommer in i butiken!!!

Svar på tråden Snabbköpskassörskan