• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Laire

Angående vad en kassadiff är:

En kassadiff (differens=skillnad) är en benämning för skillnaden mellan vad som kassaapparaten säger att det ska vara för summa i kassan och det som faktiskt finns, oftast är det växelna som gör att det blir skillnader, man råkar tex ge tillbaka en hundring istället för en tjuga, eller att man får med sig en extra sedel.

• Snurrig

När vi inventerar så får vi veta start och sluttid. Och sen fortsätter vi på morgonen efter. Alltså vi börjar inventera efter stängningsdags och fortsätter på morgonen och öppnar lite senare. Sen tar dom alltid i lite i tid, så att man sista timmen går och städar i butiken och gör den fin.

Många kunder tror sig veta ALLT om konsumentverket och dess regler.
    Våran butik lämnar 1 års garanti på vissa varor. Och då är det givetvis fabrikationsfel som garantin tecknar. INTE havande fel.
    Får flera ggr om dagen höra ett och annat om att "Jasså, följer ni inte konsumetverkets regler. Det måste ni göra. Det är 2 års garanti som gäller"
    Då är det så himla roligt. Har dragit ut på nätet om vad som gäller ang garantier och konsumentverket. så då säger jag att "Nej, det är fel. Kosumentverket säger ingenting om garantin, utan om reklamationsrätten. Och det är en helt annan sak. Och den är föresten nu på 3 år och inte 2! Då blir kunderna för det mesta tysta, men börjar dom tjaffsa så plockar jag alltid fram dokumentet från deras hemsida där det klart och tydligt står att det är frivilligt för butiken att lämna garantier, men att det är 3 års reklamationsrätt. Kunden måste då BEVISA att det var FEL på varan när dom köpte den för, låt oss säga 2½ år sedan!!! Det är i princip omöjligt!

• Grenadjären

Haha.. jag har faktist ett häfte med papper som jag också skrivit ut från konsumentvertets hemsida...just för att bevisa för att kunna bevisa hur det ligger till.
    En gång när jag gjorde det.. så tittade kunden igenom papperna... han lusläste allt och tog god tid på sig... sen säger han - Det här är ju fejk...det måste du ju erkänna...Har du gjort den här själv???

• Laire

Det är lite roligt och höra om alla andras skällande kunder, min mamma fick för ett par år sedan skäll.... En kund anklagade butiken för matförgiftning, jaha undrade min mamma då, vad har du köpt? Jo han hade köpt färdigmarinerad färsk kyckling, och ätit den utan att tillaga den! Färdigmarinerad betydde tydligen ätklar

• Snurrig

Jag skrev ut handlingarna från konsumentverket utan att korrigera på något sätt. Då ser ju kunderna från vilken sida man har skrivit ut det. Samt att Konsumentverkets logga finns med på pappren. Sen för att förtydliga det lite, så strök jag över med överstrykningspenna raderna om garanti och reklamationsrätt, bara för att det inte skulle gå att missa.

• Glass

Jag följer faktiskt inte alls den här tråden, har inte ens sett den innan.
    Jag vill bara skriva in här och berätta om en helt underbar personal i en större prylaffär.
    Rätt som det var när jag coh min sambo gick omkring där inne så började jag blöda näsblod. Det är inte så ovanligt, men jag blöder mycket och länge.
    Personalen var jättegulliga, de rusade runt, hämtade papper, lade mig på deras personalsoffa, kom med dricka och var ursöta!!!
    Det uppskatade jag verkligen

Ville bara skriva om en mycket trevlig och underbar personal 

• ming

Smultronbubbla-> Fast å andra sidan så är det ju faktiskt ett barn som kan kissa på sig juh!
    Man kan ju följa med dem och "vakta".
    Beror ju iofs på hur nära det är till kundtoaletten, men annars tycker jag att man ska låta dem gå in med barnet.

Ang pantkvittot som inte gick att stämpla in, finns det ingen kod som man kan slå, precis som med vanliga varor? Det finns ju iaf streckkod, borde det inte finnas siffror som man kan slå också? Vi hade förresten en pant-knapp som man kunde trycka beloppet och pant direkt, ifall det inte skulle funka.
    Eller kunde hon inte ha hänvisat till chefen som hade kunnat ge ut pengarna?
    Jag kan ju förstå kunden att han blir lite sur om det inte gick att lösa på annat sätt än att säga att det inte går, när det faktiskt hade kunnat lösas.

• smultronbubbla

ming

Jo, men det är väl inte vårat fel att deras barn kan kissa på sig? De måste ta ansvar för sina barn och vi måste ta ansvar för butiken. Vi kan inte släppa in en massa kunder i vårat personalrum och vi har inte tid att stå där och vakta. Dessutom är kundtoan lika nära! Men även om det inte skulle finnas någon kundtoa i närheten, kan vi ändå inte ta på oss ansvaret för deras barn.

• nikon

Ang. COOP (och ica Maxi) så tycker jag deras självscanningsystem är utmärkt! Dels kan jag oftats stoppa ner varorna jag handlar i direkt i påsar för att sen betala och gå ut, i värsta fall får man en koll så man inte glömt en vara.

Och ang. toaletterna: Där jag brukar handla så är det närmare till kundtoan än till personaltoan - så istället för att klaga hos er som är kassapersonal så kan de lika gärna gå till kundtoan.
    I vår lilla kvartersbutik (Nära Dig) så fick min lillebror låna toan - men dels handlar jag där i stort sett jämt (alltid nåt man glömt eller är sugen på) så de vet vem jag är och dels har de bra koll på sina kunder. Trevliga ägare är det också. Och sen vet de att min lillebror och mina föräldrar åkt i över en timme för att komma ut hit samt att de vet att han tycker om att följa med och handla där.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan