• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym
    Frontline skrev 2011-12-30 00:59:42 följande:
    Alla som köper glassen 88:an är rasister så tänk på det
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

nazister om jag får be. (jo, de tycker det är en gradskillnad...)
  • Frontline
    An0nym0us skrev 2011-12-30 01:08:06 följande:

Är det sant? Får jag verkligen kalla din unge för Mongo?

"Åååh vilket sött litet mongo du har! Gulligaste mongot jag nånsin sett!"

Ja varför inte det är ju så det är...
    Anonym skrev 2011-12-30 01:10:29 följande:
    Ok skrev fel menade nazister... sorry
  • An0nym0us

Hahah, då förstår jag varför du inte har några problem med "neger" men jag tror inte du skulle säga samma sak om du verkligen hade ett barn med DS.

• Anonym
    Frontline skrev 2011-12-30 01:13:41 följande:
    Ja varför inte det är ju så det är...
    Anonym skrev 2011-12-30 01:10:29 följande:
    Ok skrev fel menade nazister... sorry

• Frontline
    An0nym0us skrev 2011-12-30 01:15:47 följande:
    Hahah, då förstår jag varför du inte har några problem med "neger" men jag tror inte du skulle säga samma sak om du verkligen hade ett barn med DS.
    Varför inte det för, att ha ett barn som är mongo och bli kallad för ju det är väl inget, det är ju ett dagligt tal ett samlingsbegrepp på hur en person är...
  • bondmoran punkt nu

Vad jag menade med det var bara att för mig är inte negerboll förknippat med neger. Det är bara ett ord. Som inte har något med neger att göra.

FÖR MIG!!! vill säga. Så jag använder det. Men jag skulle antagligen säga cocosboll om jag beställde på ett cafe för att inte göra någon annan ledsen som tycker annorlunda. Men hemma och i tankarna är en negerboll en negerboll och inget annat.

Men jag säger inte att jag tycker rätt såklart. Bara att det är så jag tänker och det var väl det trådstartaren ville veta? 

Om mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle: www.bondmoran.nu eller www.bästatipsen.bondmoran.nu
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-30 01:08:06 följande:

Är det sant? Får jag verkligen kalla din unge för Mongo?

"Åååh vilket sött litet mongo du har! Gulligaste mongot jag nånsin sett!"

Där har du fel. Tidigare kallades de för mongoloida barn av den stora allmänheten."Mongo" var ett nedsättande ord som användes av några få - mest tonåringar som försökte göra sig lustiga. När uttrycket DS kom, så var de flesta glada över att få använda det i stället, eftersom det är lättare att uttala. Dock är det många lite äldre, som fortfarande säger mongoloid.
  • Zimlis

Det hade vart kul att se en faktiskt irl frågeställning - där man frågar afrikaner på stan vad de gillar att bli kallade neger.

Istället för FL-svar som:
    "Min kompis grannes morsas gubbes barns brors kusin är neger och han har inget emot att bli kallad neger*

Och för att själv ge ett sådant svar. Min fd kollegas man är afrikan och gillar INTE ordet neger

Jag gillar inte ordet neger - jag gillar inte heller svenne - bara för att tillägga det

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Ellieott
    Ja, det tycker jag. Blir så trött på debatten, hur kan man strida för rättigheten att få säga ett ord som så många finner som nedsättande? Varför inte bara säga något annat? Varför medvetet kränka någon, och argumentera genom att säga att han/hon inte ska bli kränkt för jag menar inte sååååå....

Nehe? Jag kanske inte tycker att Jävla Fetto är nedvärderande. Jag tycker bara att det beskriver någon som är överviktig, och det är väl inget fel att vara överviktig? Det ligger hos DIG i så fall. Jag tänker kalla alla överviktiga Jävla Fetto och de ska inte bli kränkta över det för jag menar inget illa!
  • EnsamMammaTillTvå

Hade mina barns far blivit tillfrågad på stan om han gillar att kallas neger så hade han garanterat gett tillfrågaren x antal slag och sparkar och så även hans familj och vänner. Ingen tvekan om saken.

Svar på tråden Ordet neger