Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Är det sant? Får jag verkligen kalla din unge för Mongo?
"Åååh vilket sött litet mongo du har! Gulligaste mongot jag nånsin sett!"
Hahah, då förstår jag varför du inte har några problem med "neger" men jag tror inte du skulle säga samma sak om du verkligen hade ett barn med DS.
Vad jag menade med det var bara att för mig är inte negerboll förknippat med neger. Det är bara ett ord. Som inte har något med neger att göra.
FÖR MIG!!! vill säga. Så jag använder det. Men jag skulle antagligen säga cocosboll om jag beställde på ett cafe för att inte göra någon annan ledsen som tycker annorlunda. Men hemma och i tankarna är en negerboll en negerboll och inget annat.
Men jag säger inte att jag tycker rätt såklart. Bara att det är så jag tänker och det var väl det trådstartaren ville veta?
Är det sant? Får jag verkligen kalla din unge för Mongo?
"Åååh vilket sött litet mongo du har! Gulligaste mongot jag nånsin sett!"
Det hade vart kul att se en faktiskt irl frågeställning - där man frågar afrikaner på stan vad de gillar att bli kallade neger.
Istället för FL-svar som:
"Min kompis grannes morsas gubbes barns brors kusin är neger och han har inget emot att bli kallad neger*
Och för att själv ge ett sådant svar. Min fd kollegas man är afrikan och gillar INTE ordet neger
Jag gillar inte ordet neger - jag gillar inte heller svenne - bara för att tillägga det
Hade mina barns far blivit tillfrågad på stan om han gillar att kallas neger så hade han garanterat gett tillfrågaren x antal slag och sparkar och så även hans familj och vänner. Ingen tvekan om saken.