• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Polly S
    Cosmogenesis skrev 2011-12-29 18:09:31 följande:
    Har du inte läst Pippi Långstrump?Tillomed i programet Rena Rama Rolf sa dom ordet neger.Tintin i Kongo säger dom ordet neger i.Ordet neger är inte rasistiskt. Får man säga skällsordet bög får man säga ordet neger.

nu tror jag inte du läste ordentligt: när används eller har neger använts som synonymt med färgen svart? Pippi gavs ut 1945 och Tintin tidigare än så, och kan alltså ses ur ett historiskt perspektiv.
  • Polly S
    LarsS skrev 2011-12-29 16:54:58 följande:
    Menar du till färgen svart? Annars används orden neger och svart, dvs synonymer, för att beskriva en mörkhyad person, ofta med ursprung från Afrika. De som räknas till araber exkluderas.

ja, färgen generellt, inte hudfärgen, svart som så många här argumenterar för att neger är synonymt med.
  • An0nym0us
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-29 22:16:59 följande:
    Visste inte att raser har ett bästföre datum?
    Raser? Är vi fortfarande där? Jösses, kom igen när du är i 2011
  • Frontline

Alla som köper glassen 88:an är rasister så tänk på det Skål

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • bondmoran punkt nu

Jag använder aldrig ordet neger och skulle inte få för mig att göra det heller. Eftersom det finns folk som kan ta illa upp så ser jag ingen anledning att göra det.

Däremot säger jag negerboll, för att det alltid hetat negerboll helt enkelt. Jag ser det inte ens som något samband med ordet Neger mot en mörkhyad människa. Negerboll är negerboll och inget annat.

Men att kalla någon för "en neger" tycker jag är helt fel. Det är en människa helt enkelt och inget annat. Tycker inte det är någon skillnad. Varför dela upp det?  

Om mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle: www.bondmoran.nu eller www.bästatipsen.bondmoran.nu
  • Frontline
    bondmoran punkt nu skrev 2011-12-30 01:00:10 följande:
    Jag använder aldrig ordet neger och skulle inte få för mig att göra det heller. Eftersom det finns folk som kan ta illa upp så ser jag ingen anledning att göra det.

Däremot säger jag negerboll, för att det alltid hetat negerboll helt enkelt. Jag ser det inte ens som något samband med ordet Neger mot en mörkhyad människa. Negerboll är negerboll och inget annat.

Men att kalla någon för "en neger" tycker jag är helt fel. Det är en människa helt enkelt och inget annat. Tycker inte det är någon skillnad. Varför dela upp det?  
    Ööööh hur tänker du?

Neger hette alltid neger innan nån kom på att det var rasistisk
    Negerboll hette alltid neger innan nån kom på att det var rasistiskt
  • Frontline
    Frontline skrev 2011-12-30 01:03:04 följande:
    Ööööh hur tänker du?

Rättar mig, menar att Negerboll hette alltid negerboll innan nån kom på att det var rasistiskt
  • An0nym0us
    Frontline skrev 2011-12-30 01:03:04 följande:
    Ööööh hur tänker du?

Om du fick ett barn med DS skulle jag få kalla det för Mongo då? :)  Det har alltid hetat mongo! 
  • Frontline
    An0nym0us skrev 2011-12-30 01:04:11 följande:
    Om du fick ett barn med DS skulle jag få kalla det för Mongo då? :)  Det har alltid hetat mongo! 
    Ja varför inte?
  • An0nym0us
    Frontline skrev 2011-12-30 01:05:09 följande:
    Ja varför inte?

Är det sant? Får jag verkligen kalla din unge för Mongo?

"Åååh vilket sött litet mongo du har! Gulligaste mongot jag nånsin sett!"

Svar på tråden Ordet neger