• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Zimlis
    An0nym0us skrev 2011-12-30 11:28:07 följande:
    Det skulle vara intressant faktiskt.
    Man kan ju uttrycka sej på ett sätt så personen i fråga förstår att frågan kan uppfattas stötande - så det inte blir som med "Olycksprinsessans" kille som skulle nitat den stackars intervjuaren.
    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Cosmogenesis
    An0nym0us skrev 2011-12-30 11:27:07 följande:

För dig, ja.

Men det handlar inte om dig, det är inte du som blir kallad för "neger" eller känner dig kränkt pga din hudfärg så du har ingen rätt att avgöra vad som kränker mörkhyade människor.

Hur vet du att jag inte är adopterad och finsk medborgare?
  • Cosmogenesis
    An0nym0us skrev 2011-12-30 11:23:52 följande:

Djur, ja. Lejon, apa, två olika djur, två olika raser.

Människor,nej.

En människa är en människa.

Sen så har antropologer kommit fram till att det inte finns olika människoraser. Finns bara en människoras.

ytliga skillnader beror på klimatet och var olika människor i världen blivit placerade för sisådär 1000000000 år sen.

Det finns svarta katter, det finns vita katter,gråa osv.........samma sak med människor.

Så en tax och en Golden Retriver är inte olika raser? Om du ska köpa en hund väljer du antagligen en ras? Och om någon frågar vilken ras svarar du då "en hund"?
  • An0nym0us
    Zimlis skrev 2011-12-30 11:33:41 följande:
    Man kan ju uttrycka sej på ett sätt så personen i fråga förstår att frågan kan uppfattas stötande - så det inte blir som med "Olycksprinsessans" kille som skulle nitat den stackars intervjuaren.

Hahaha Skrattande

Ja precis, man behöver ju inte  stoppa mörkhyade personer på stan med att skrika  "Hörru du negern, kom hit! Jag vill FRÅGA DIG EN SAK!!!".

Om jag var dem skulle jag bli vettskrämd alt. ringa polisen.

• An0nym0us
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 11:38:14 följande:
    Hur vet du att jag inte är adopterad och finsk medborgare?
    Jag menade att om du inte är mörkhyad så har inte du rätten att avgöra vad som kränker mörkhyade individer.
  • Zimlis
    An0nym0us skrev 2011-12-30 11:52:27 följande:

Hahaha Skrattande

Ja precis, man behöver ju inte  stoppa mörkhyade personer på stan med att skrika  "Hörru du negern, kom hit! Jag vill FRÅGA DIG EN SAK!!!".

Om jag var dem skulle jag bli vettskrämd alt. ringa polisen.

*bröt ihop* DÅ hade jag förstått om frågeställaren fått sej en käftsmäll eller två
    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Cosmogenesis
    An0nym0us skrev 2011-12-30 11:54:05 följande:
    Jag menade att om du inte är mörkhyad så har inte du rätten att avgöra vad som kränker mörkhyade individer.
    Svarar då igen, vad vet du om min hudfärg?
    Av egen erfarenhet är det vita som blir arga av ordet neger, medans negrer faktiskt inte verkar bry sig alls.

Bara min erfarenhet. Hur är din erfarenhet? Vad har du själv för hudfärg?
  • Anonym
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 11:57:15 följande:
    Svarar då igen, vad vet du om min hudfärg? Av egen erfarenhet är det vita som blir arga av ordet neger, medans negrer faktiskt inte verkar bry sig alls.Bara min erfarenhet. Hur är din erfarenhet? Vad har du själv för hudfärg?

ok då, jag är mörkhyad och tar illa upp. jag vet att jag inte talar för alla, men ordet är värdeladdat för många, räcker inte det?
  • An0nym0us
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 11:41:02 följande:
    Så en tax och en Golden Retriver är inte olika raser? Om du ska köpa en hund väljer du antagligen en ras? Och om någon frågar vilken ras svarar du då "en hund"?

Hahah, jag visste att du skulle komma med det exemplet.

Ras är en grupp individer inom en djurart som kännetecknas av vissa gemensamma ärftliga egenskaper. Till skillnad från begreppet underart har begreppet ras olika definitioner. Det används främst för sådana varieteter som människan skapat genom selektiv avel. I vissa sammanhang används begreppen underart och ras synonymt.

Det handlar alltså egentligen inte om olika hundraser även fast det ordet inkorrekt används.

Svar på tråden Ordet neger