Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
För dig, ja.
Men det handlar inte om dig, det är inte du som blir kallad för "neger" eller känner dig kränkt pga din hudfärg så du har ingen rätt att avgöra vad som kränker mörkhyade människor.
Djur, ja. Lejon, apa, två olika djur, två olika raser.
Människor,nej.
En människa är en människa.
Sen så har antropologer kommit fram till att det inte finns olika människoraser. Finns bara en människoras.
ytliga skillnader beror på klimatet och var olika människor i världen blivit placerade för sisådär 1000000000 år sen.
Det finns svarta katter, det finns vita katter,gråa osv.........samma sak med människor.
är ordet verkligen så neutralt som vissa påstår? varför backar man då från att använda det? www.svd.se/nyheter/inrikes/polis-efterlyste-neger-i-mejl_2457253.svd www.svd.se/kultur/sprakspalt/fortryck-och-stolthet-ryms-i-samma-ord_2369673.svd www.svd.se/kultur/litteratur/kolonial-grymhet-utan-motstycke_33276.svd
Hahaha 
Ja precis, man behöver ju inte stoppa mörkhyade personer på stan med att skrika "Hörru du negern, kom hit! Jag vill FRÅGA DIG EN SAK!!!".
Om jag var dem skulle jag bli vettskrämd alt. ringa polisen.
Hahaha 
Ja precis, man behöver ju inte stoppa mörkhyade personer på stan med att skrika "Hörru du negern, kom hit! Jag vill FRÅGA DIG EN SAK!!!".
Om jag var dem skulle jag bli vettskrämd alt. ringa polisen.
Hahah, jag visste att du skulle komma med det exemplet.
Ras är en grupp individer inom en djurart som kännetecknas av vissa gemensamma ärftliga egenskaper. Till skillnad från begreppet underart har begreppet ras olika definitioner. Det används främst för sådana varieteter som människan skapat genom selektiv avel. I vissa sammanhang används begreppen underart och ras synonymt.
Det handlar alltså egentligen inte om olika hundraser även fast det ordet inkorrekt används.