• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • An0nym0us
    Anonym (typ) skrev 2011-12-29 18:58:14 följande:
    Det är inte du som har rätt att göra den tolkningen när det är ok eller inte att kalla någon för neger. Eftersom de flesta jag vet i det här landet uppfattar det som negativt att bli kallad för neger så respekterar jag det. Svårare än så är det. Det är inte du som kan knäppa med fingrarna och säga att alla andra har också varit slavar så nu får ni komma över det. Det handlar inte om hur DU menar det utan hur DOM uppfattar det. Och det oavsett om du sätter ordet jävla eller vacker framför.  

Here here! Skål

Fattar inte varför det ska vara så svårt för vissa att förstå.

• Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 19:03:29 följande:

Okej, då förstår jag men kan också tycka att man kan visa lite hänsyn...jag må skriva "neger" här men i verkligheten om jag skulle tala om något i historisk syfte eller förklara för en person varför "neger" inte är okej att säga så skulle jag använda N-ordet.

Men man får inte bli så hänsynsfull att man inte nämner forna oförrätter vid sitt riktiga namn. Man måste kunna beskriva obehagliga episoder i sin fulla grymhet för att ta exempel av dem och för att förstå hur saker blivit som de blivit.
  • An0nym0us
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-29 18:19:46 följande:
    Ja det är helt okej för mig. Låt mig säga neger så får du säga horor.
    Det finns även i biologiböcker "Den negroida rasen" Och på bilden är det en neger.

Neger fanns även i ordboken för. Likaså Blåman.

Då var det inte en jävel som brydde sig. Men nu får Pippis pappa inte vara negerkung,
    Tintin får inte vara i Kongo.
    Vi får inte äta Nogger
    Negermuffins finns inte kvar
    Vi får inte säga negerboll.
    Och inte äta Kinapuffar.

Det är 2011, snart 2012...Häng med lite är du snäll.

Negermuffins!? hahah, aldrig hört.

Vad är det med folk och ordet "neger" egentligen? Kan tänka mig att du sitter i ett mörkt hörn och mumlar "neger" upprepade gånger för dig själv.

• An0nym0us
    Lavish skrev 2011-12-29 19:06:43 följande:
    Men man får inte bli så hänsynsfull att man inte nämner forna oförrätter vid sitt riktiga namn. Man måste kunna beskriva obehagliga episoder i sin fulla grymhet för att ta exempel av dem och för att förstå hur saker blivit som de blivit.

Det är iofs sant, det är också därför jag inte tycker man ska försöka normalisera ordet eller "avdramatisera" ordet.

Det är viktigt att vi lär oss från vår historia.

• An0nym0us
    Selfish Geene skrev 2011-12-29 18:24:50 följande:
    Ja utveckling är en bitch, du kanske borde uppdatera din litteratur?!

Du får säga vad du vill (om du inte bryr dig om att din bildningsgrad lyser igenom)
  • An0nym0us
    Anonym (Loner) skrev 2011-12-29 18:19:46 följande:
    Det finns även i biologiböcker "Den negroida rasen" Och på bilden är det en neger.

Kallar du Kineser för Mongo också? De tillhör ju den mongolida rasen.

Du är kvar på 1800-talet.

• Anonym

Jag säger inte neger. Har aldrig gjort det även fast jag växte upp med ordet negerboll...jag förstod väl inte sambandet mellan mörka personer och den där negerbollen. Jag har flera vänner som är mörka och jag har sett och blivit ursinnig då de har blivit kallade för neger och blivit otroligt sårade. 

Av samma anledning som jag inte säger mongo för att förklara en person med DS eller en tjej som knullar runt för hora. 

Ni som använder det för att förklara hur en person ser ut säger ni då....horan, fettot, mongot? Då jag vet att dessa uttryck skulle kunna såra personen i fråga så använder jag inte de begreppen och inte heller då de själva inte hör. 

Jag vet att ingenting kommer få er andra att ändra åsikter. Värderingarna hos människor är rotade djupt. 

• Anonym (Loner)
    An0nym0us skrev 2011-12-29 19:14:44 följande:

Kallar du Kineser för Mongo också? De tillhör ju den mongolida rasen.

Du är kvar på 1800-talet.

Visste inte att raser har ett bästföre datum?
  • EnsamMammaTillTvå

Raser? Tror du människan är likställd hundarna eller?

• novathe star

Neger e la inget det som är mer illa är ordet nigger

Svar på tråden Ordet neger