Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Here here! 
Fattar inte varför det ska vara så svårt för vissa att förstå.
Okej, då förstår jag men kan också tycka att man kan visa lite hänsyn...jag må skriva "neger" här men i verkligheten om jag skulle tala om något i historisk syfte eller förklara för en person varför "neger" inte är okej att säga så skulle jag använda N-ordet.
Det är 2011, snart 2012...Häng med lite är du snäll.
Negermuffins!? hahah, aldrig hört.
Vad är det med folk och ordet "neger" egentligen? Kan tänka mig att du sitter i ett mörkt hörn och mumlar "neger" upprepade gånger för dig själv.
Det är iofs sant, det är också därför jag inte tycker man ska försöka normalisera ordet eller "avdramatisera" ordet.
Det är viktigt att vi lär oss från vår historia.
Kallar du Kineser för Mongo också? De tillhör ju den mongolida rasen.
Du är kvar på 1800-talet.
Jag säger inte neger. Har aldrig gjort det även fast jag växte upp med ordet negerboll...jag förstod väl inte sambandet mellan mörka personer och den där negerbollen. Jag har flera vänner som är mörka och jag har sett och blivit ursinnig då de har blivit kallade för neger och blivit otroligt sårade.
Av samma anledning som jag inte säger mongo för att förklara en person med DS eller en tjej som knullar runt för hora.
Ni som använder det för att förklara hur en person ser ut säger ni då....horan, fettot, mongot? Då jag vet att dessa uttryck skulle kunna såra personen i fråga så använder jag inte de begreppen och inte heller då de själva inte hör.
Jag vet att ingenting kommer få er andra att ändra åsikter. Värderingarna hos människor är rotade djupt.
Kallar du Kineser för Mongo också? De tillhör ju den mongolida rasen.
Du är kvar på 1800-talet.
Raser? Tror du människan är likställd hundarna eller?
Neger e la inget det som är mer illa är ordet nigger