• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Lavish
    Ellieott skrev 2011-12-30 08:21:15 följande:
    Ja, det tycker jag. Blir så trött på debatten, hur kan man strida för rättigheten att få säga ett ord som så många finner som nedsättande? Varför inte bara säga något annat? Varför medvetet kränka någon, och argumentera genom att säga att han/hon inte ska bli kränkt för jag menar inte sååååå....

Nehe? Jag kanske inte tycker att Jävla Fetto är nedvärderande. Jag tycker bara att det beskriver någon som är överviktig, och det är väl inget fel att vara överviktig? Det ligger hos DIG i så fall. Jag tänker kalla alla överviktiga Jävla Fetto och de ska inte bli kränkta över det för jag menar inget illa!
    Fast det står inte i TS att man ska KALLA NÅGON neger. Bara att säga ordet gör en rasist vilket isf omfattar så gott som samtliga som skrivit i denna tråd.
  • Zimlis
    EnsamMammaTillTvå skrev 2011-12-30 08:36:50 följande:
    Hade mina barns far blivit tillfrågad på stan om han gillar att kallas neger så hade han garanterat gett tillfrågaren x antal slag och sparkar och så även hans familj och vänner. Ingen tvekan om saken.
    Gör han det om han får en saklig fråga i undersökningssyfte så är det ju riktigt läskigt.
    Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Cosmogenesis

Det är ju okej att säga "finne" om en stor varböld i ansiktet som är negativ, men inte okej att säga negerboll som faktiskt är en positiv och god sak.

Det tycker jag är ytterst märkligt på riktigt

• Cosmogenesis
    An0nym0us skrev 2011-12-30 00:45:00 följande:
    Raser? Är vi fortfarande där? Jösses, kom igen när du är i 2011
    Så du tycker inte det finns raser varken mellan djur eller människor? Det handlar ju om säregenskaper inom samma art. Där har vi ju skelettbyggnad, hår och färg som exempel.

Precis som med hundar och andra djur. Människan är ju även den en biologisk varelse så att dela in även den i raser är ju knappast något konstigt?

Det betyder ju inte att man ser ner på någon ras eller hur?
  • driver28

Ordet neger härstammar från negro vilket betyder svart på bland annat spanska. Det finns inget rasistiskt ursprung till det. Sedan kan det som många andra ord verka nedlåtande och kränkande precis som ful, tjock, tunnis, dryg, tanig, kuf, idiot med flera. Det beror på mottagaren. Jag tycker man gott kan använda ordet i vissa sammanhang men det är som med alla starka adjektiv, använd dem i rätt sammanhang och till rätt person.

• An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-30 07:53:02 följande:
    Där har du fel. Tidigare kallades de för mongoloida barn av den stora allmänheten."Mongo" var ett nedsättande ord som användes av några få - mest tonåringar som försökte göra sig lustiga. När uttrycket DS kom, så var de flesta glada över att få använda det i stället, eftersom det är lättare att uttala. Dock är det många lite äldre, som fortfarande säger mongoloid.

Båda är nedsättande ord.

"Neger" är nedsättande, precis som "Mongoloid" och "Mongo".

Frågan var om det är okej att använda idag.

• An0nym0us
    Ellieott skrev 2011-12-30 08:21:15 följande:
    Ja, det tycker jag. Blir så trött på debatten, hur kan man strida för rättigheten att få säga ett ord som så många finner som nedsättande? Varför inte bara säga något annat? Varför medvetet kränka någon, och argumentera genom att säga att han/hon inte ska bli kränkt för jag menar inte sååååå....

Nehe? Jag kanske inte tycker att Jävla Fetto är nedvärderande. Jag tycker bara att det beskriver någon som är överviktig, och det är väl inget fel att vara överviktig? Det ligger hos DIG i så fall. Jag tänker kalla alla överviktiga Jävla Fetto och de ska inte bli kränkta över det för jag menar inget illa!

Det är precis det här folk inte verkar fatta.

Vi får väl hoppas att människor får mer empati och förståelse 2012.

• An0nym0us
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 09:40:49 följande:
    Så du tycker inte det finns raser varken mellan djur eller människor? Det handlar ju om säregenskaper inom samma art. Där har vi ju skelettbyggnad, hår och färg som exempel.

Precis som med hundar och andra djur. Människan är ju även den en biologisk varelse så att dela in även den i raser är ju knappast något konstigt?

Det betyder ju inte att man ser ner på någon ras eller hur?

Djur, ja. Lejon, apa, två olika djur, två olika raser.

Människor,nej.

En människa är en människa.

Sen så har antropologer kommit fram till att det inte finns olika människoraser. Finns bara en människoras.

ytliga skillnader beror på klimatet och var olika människor i världen blivit placerade för sisådär 1000000000 år sen.

Det finns svarta katter, det finns vita katter,gråa osv.........samma sak med människor.

• An0nym0us
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 09:33:58 följande:
    Det är ju okej att säga "finne" om en stor varböld i ansiktet som är negativ, men inte okej att säga negerboll som faktiskt är en positiv och god sak.

Det tycker jag är ytterst märkligt på riktigt

För dig, ja.

Men det handlar inte om dig, det är inte du som blir kallad för "neger" eller känner dig kränkt pga din hudfärg så du har ingen rätt att avgöra vad som kränker mörkhyade människor.

• An0nym0us
    Zimlis skrev 2011-12-30 08:16:08 följande:
    Det hade vart kul att se en faktiskt irl frågeställning - där man frågar afrikaner på stan vad de gillar att bli kallade neger.

Istället för FL-svar som:
    "Min kompis grannes morsas gubbes barns brors kusin är neger och han har inget emot att bli kallad neger*

Och för att själv ge ett sådant svar. Min fd kollegas man är afrikan och gillar INTE ordet neger

Jag gillar inte ordet neger - jag gillar inte heller svenne - bara för att tillägga det
    Det skulle vara intressant faktiskt.
Svar på tråden Ordet neger