• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Quinna
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 15:36:24 följande:
    Jag är själv neger och förstår bara inte problemet med det ordet. Ordet neger användes INNAN slaveriet och bör således fortsätta få användas.
    Nu är ju inte din åsikt allmängällande tack och lov.

Du kanske ska ta tänka lite utanför bubblan?
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Cosmogenesis
    Quinna skrev 2011-12-30 15:42:32 följande:
    Nu är ju inte din åsikt allmängällande tack och lov.

Du kanske ska ta tänka lite utanför bubblan?
    Vägled mig är du snäll.
  • Anonym (nej)

Jag är uppvuxen med flera kompisar som är adopterade från Sri Lanka och är väldigt mörkhyade. Ingen av dessa personer har nåt problem med ordet neger. I USA har de en annan kultur, där förekom det slaveri i stor utsträckning och ordet "neger" blev ett skällsord, ett negativt laddat ord. Jag kan förstå att det där är ett rasistiskt ord. Vi har inte samma kultur, vi har inte samma historia i vårat land. Varför måste vi då leva som om vi hade det?!

• Quinna
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 15:47:47 följande:
    Vägled mig är du snäll.
    Vill du ha vägledning, så läs igenom tråden och ta till dig det som skrivs.
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • An0nym0us

Patetiskt att du söker uppmärksamhet på det här sättet Cosmogenesis.

För det tror jag nämligen är precis vad du gör....Jag tror du medvetet spelar dum för att få uppmärksamhet genom att inte hålla med majoriteten som har den här diskussionen fram och tillbaks med dig.

Tror inte för fem öre att du är mörkhyad eftersom det tog dig bra långt tid att ens erkänna det. Först var du Finsk och sen adoptivbarn tills du tillslut sa att du är mörkhyad när jag skrev att endast mörkhyade har rätt att avgöra om de tycker n ordet är okej att säga.

Men det spelar ingen roll vad du är, mörkhyade människor är individer de också.

Mitt argument var att jag inte tror att majoriteten vill bli kallade för "negrer".

Om du vill bli kallad för "neger" så byt namn till "neger", det är mitt förslag. Du verkar ha en sjuk besatthet med ordet så varför inte bara döpa om dig själv? Du har däremot ingen rättighet att bestämma vad andra människor ska tycka är kränkande eller kalla sig själva.

• Applepie
    Anonym (nej) skrev 2011-12-30 15:48:25 följande:
    Jag är uppvuxen med flera kompisar som är adopterade från Sri Lanka och är väldigt mörkhyade. Ingen av dessa personer har nåt problem med ordet neger. I USA har de en annan kultur, där förekom det slaveri i stor utsträckning och ordet "neger" blev ett skällsord, ett negativt laddat ord. Jag kan förstå att det där är ett rasistiskt ord. Vi har inte samma kultur, vi har inte samma historia i vårat land. Varför måste vi då leva som om vi hade det?!
    Men vadå Sri Lanka? Vad har de med detta att göra? De var ju liksom inte de som fick de skällsordet tillbaka i tiden? Eller tog du upp de som exempel för att de råkar vara mörka i hyn?

Vi i Sverige har också historia och har medverkat en hel del i slaveriet bara så du vet. Läs på om det! Dessutom så bor det personer här ifrån USA och andra delar av världen som verkligen tar illa upp av ordet!
  • Applepie
    Cosmogenesis skrev 2011-12-30 15:40:12 följande:
    Jag gör inte personliga påhopp iallafall som du gör.
    På vilket sätt är jag dum? För att jag inte tar åt mig av ett dött ord?
    Jag och många andra svarta NEGRER jag umgås med bryr oss faktiskt inte om det ordet.
    Just för att det är NIGGER som anses vara rasistiskt.

Mitt folk har varit slavar. Det bryr jag mig heller inte om. Det var innan jag levde och jag ser framåt och hoppas att fler kan göra det.

Varför bryr ni er egentligen om det här ordet? Ni är ju antagligen vita nu som skriker högst?
    Ditt folk? Jag undrar ja! Från vilket land har du rötter? Kan du visa bild på dig själv?
  • Applepie
    An0nym0us skrev 2011-12-30 15:54:07 följande:

För det tror jag nämligen är precis vad du gör....Jag tror du medvetet spelar dum för att få uppmärksamhet genom att inte hålla med majoriteten som har den här diskussionen fram och tillbaks med dig.

Tror inte för fem öre att du är mörkhyad eftersom det tog dig bra långt tid att ens erkänna det. Först var du Finsk och sen adoptivbarn tills du tillslut sa att du är mörkhyad när jag skrev att endast mörkhyade har rätt att avgöra om de tycker n ordet är okej att säga.

Mitt argument var att jag inte tror att majoriteten vill bli kallade för "negrer".

Om du vill bli kallad för "neger" så byt namn till "neger", det är mitt förslag. Du verkar ha en sjuk besatthet med ordet så varför inte bara döpa om dig själv? Du har däremot ingen rättighet att bestämma vad andra människor ska tycka är kränkande eller kalla sig själva.

Tummen upp! Jag kunde inte sagt det bättre själv!
  • An0nym0us
    Anonym (nej) skrev 2011-12-30 15:48:25 följande:

Jag har två vänninor från Mozambique och de, precis som dina adopterade vänner från Sri Lanka, är också väldigt mörkhyade.

Båda dessa personer har problem med ordet "neger" för under hela sin uppväxt blev de kallade för "neger" av rasister, ibland var det "negerhora" och ibland var det "negerjävel" men oftast var det bara "neger".

För dem är det ett negativt ord och de säger med sina egna ord att varenda gång de fått höra "neger" så känns det som ett sätt att markera att dessa två tjejer är lägre stående, att de är dumma och inte människor.

Du jämför USA med Sverige men Sverige har också en unik historia när det gäller rasism.

"Neger" är ett nedsättande ord idag. Antingen har du förståelse för det eller så fortsätter du med din ignorans.

• Cosmogenesis
    An0nym0us skrev 2011-12-30 15:54:07 följande:

Det fetmarkade borde ju då innebära att hela tråden saknar substans? Jag som är svart (ja påriktigt) borde väll få ha en åsikt?

Jag skrev tidigare i tråden "vad är det som säger att jag inte är adopterad och finsk medborgare"
    Det slog dig aldrig då att det faktiskt så var faller?
    Jag är adopterad från Eritrea och bor i Finland numera. 
Svar på tråden Ordet neger