Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Jag är uppvuxen med flera kompisar som är adopterade från Sri Lanka och är väldigt mörkhyade. Ingen av dessa personer har nåt problem med ordet neger. I USA har de en annan kultur, där förekom det slaveri i stor utsträckning och ordet "neger" blev ett skällsord, ett negativt laddat ord. Jag kan förstå att det där är ett rasistiskt ord. Vi har inte samma kultur, vi har inte samma historia i vårat land. Varför måste vi då leva som om vi hade det?!
Patetiskt att du söker uppmärksamhet på det här sättet Cosmogenesis.
För det tror jag nämligen är precis vad du gör....Jag tror du medvetet spelar dum för att få uppmärksamhet genom att inte hålla med majoriteten som har den här diskussionen fram och tillbaks med dig.
Tror inte för fem öre att du är mörkhyad eftersom det tog dig bra långt tid att ens erkänna det. Först var du Finsk och sen adoptivbarn tills du tillslut sa att du är mörkhyad när jag skrev att endast mörkhyade har rätt att avgöra om de tycker n ordet är okej att säga.
Men det spelar ingen roll vad du är, mörkhyade människor är individer de också.
Mitt argument var att jag inte tror att majoriteten vill bli kallade för "negrer".
Om du vill bli kallad för "neger" så byt namn till "neger", det är mitt förslag. Du verkar ha en sjuk besatthet med ordet så varför inte bara döpa om dig själv? Du har däremot ingen rättighet att bestämma vad andra människor ska tycka är kränkande eller kalla sig själva.
För det tror jag nämligen är precis vad du gör....Jag tror du medvetet spelar dum för att få uppmärksamhet genom att inte hålla med majoriteten som har den här diskussionen fram och tillbaks med dig.
Tror inte för fem öre att du är mörkhyad eftersom det tog dig bra långt tid att ens erkänna det. Först var du Finsk och sen adoptivbarn tills du tillslut sa att du är mörkhyad när jag skrev att endast mörkhyade har rätt att avgöra om de tycker n ordet är okej att säga.
Mitt argument var att jag inte tror att majoriteten vill bli kallade för "negrer".
Om du vill bli kallad för "neger" så byt namn till "neger", det är mitt förslag. Du verkar ha en sjuk besatthet med ordet så varför inte bara döpa om dig själv? Du har däremot ingen rättighet att bestämma vad andra människor ska tycka är kränkande eller kalla sig själva.
Jag har två vänninor från Mozambique och de, precis som dina adopterade vänner från Sri Lanka, är också väldigt mörkhyade.
Båda dessa personer har problem med ordet "neger" för under hela sin uppväxt blev de kallade för "neger" av rasister, ibland var det "negerhora" och ibland var det "negerjävel" men oftast var det bara "neger".
För dem är det ett negativt ord och de säger med sina egna ord att varenda gång de fått höra "neger" så känns det som ett sätt att markera att dessa två tjejer är lägre stående, att de är dumma och inte människor.
Du jämför USA med Sverige men Sverige har också en unik historia när det gäller rasism.
"Neger" är ett nedsättande ord idag. Antingen har du förståelse för det eller så fortsätter du med din ignorans.